وجود خوانشهای متنوع از روش نظریه زمینهای و عدم توجه کافی به تفاوت این خوانشها و مبانی فكري و فلسفي و اصول و مراحل و ملاحظات روششناختی هر خوانش، بعضاً به گونهای از روششناسی با خوانشهای التقاطی منجر میشود که فاقد و ناقض ماهیت و ملاحظات روش نظریه زمینهای است. كتاب حاضر با پرداختن به مباني، اصول و مراحل نظريه زمينهاي و طيفي از خوانشهاي آن شامل خوانشهای کلاسیک، نظاممند، برساختگرا، تحلیل موقعیت، تحلیل ابعاد و چندجانبه و همچنين معيارهاي ارزيابي روش نظریه زمینهای براي آسيبشناسي كاربست آن به همراه تحليل محتوايي و ارزيابي روششناختي 86 نمونه مطالعه شهري، سیري منطقی از مباحث یک کتاب درسی با موضوع آموزش مباني، اصول و مراحل روش نظريه زمينهاي به منظور كاربست صحيح اين روش را به دست داده است.
مخاطبان این کتاب اساتيد علاقمند به تدريس روش نظریه زمینهای و پژوهشگران و دانشجویان علاقمند به تحقيق به روش نظریه زمینهای در رشتههای مختلف به ويژه در حوزه مطالعات شهري هستند.
پیشگفتار/11
بخش 1: درآمدی بر نظام پژوهش کیفی و راهبرد نظریه زمینه اي / 1
فصل 1: اصول و مبانی پژوهش کیفی / 17
فصل 2: اصول و مراحل روش نظریه زمینه اي
بخش 2: خوانش های نسل اول نظریه پردازان زمینه اي / 56
فصل 3: نظریه زمینه ای کلاسیک (خوانش گلیزر) / 53
فصل 4: نظریه زمینه ای نظام مند (خوانش اشتراوس- کربین)/ 67
بخش 3: خوانش هاي نسل دوم نظریه پردازان زمینه اي / 79
فصل 5: نظریه زمینه ای برساخت گرا (خوانش چارمز)/ 81
فصل 6: تحلیل موقعیت (خوانش کلارك) / 99
فصل 7: تحلیل ابعاد (خوانش شاتزمن)/ 125
فصل 8: نظریه زمینه اي چندجانبه (خوانش گلدکول- کرنهام)/ 137
بخش 4: مقایسه خوانش هاي روش نظریه زمینه اي و ارزیابی کیفیت پژوهش به روش نظریه زمینه اي/ 151
فصل 9: مقایسه خوانش هاي روش نظریه زمینه ای / 153
فصل 10 : ارزیابی کیفیت پژوهش به روش نظریه زمینه ای / 173
فصل 11 : ارزیابی کاربست روش نظریه زمینه ای در مطالعات شهري خارجی و داخلی / 185
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
هنر و معماری |
معماري و شهرسازی
|