این بخش خوانندگان را با سنتهای مختلف پـژوهش آشنا میکند، با این توصیه کـه "تناسب برای هدف" باید اصل هدایتکننده باشد: پارادایمهای مختلف پژوهشی برای اهداف پژوهش مختلف. پیام اصلی این بخش این است که ماهیت و مبانی پژوهش آموزشی شاهد تکثیر پارادایمها در طول زمان بوده است. از روزهای اولیه پژوهشهای کمی یا کیفی، رویکردهای مختلفی که در اینجا معرفی شده است به وجود آمده است. این بخش با معرفی زمینههای اثباتگرایی و علمی پژوهش و برخی از نقاط قوت و ضعف این پژوهشها آغاز و سپس به دیدگاههای پسااثباتگرایی پژوهش میپردازد.
بخش نخست: بافت/ متن پژوهش آموزشی 25
طرحی برای تحلیل فرضیات در مورد ماهیت علوم اجتماعی 36
رویکرد عینی به علوم اجتماعی رویکرد ذهنی به علوم اجتماعی 36
9-1 نقد اثباتگرایی و روش علمی 52
14-1 نقد رویکردهای طبیعی و تفسیری 75
15-1 دیدگاههای پسامدرنیسم و پساساختارگرایی 76
16-1 ذهنیت و عینیت در پژوهشهای آموزشی 79
17-1 پارادایم نظریه پیچیدگی 82
2-2 پژوهش روشهای آمیخته چیست؟ 92
3-2 چرا از پژوهش آمیخته استفاده میشود؟ 94
پارادایمها و مشکل سازگاری در پژوهش آمیخته 102
5-2 کار با رویکردهای روش پژوهش آمیخته 106
دادهها و طرحهای پژوهشی آمیخته 106
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
علوم تربیتی
|