مدل‌سازی و شبیه‌سازی در مهندسی شیمی (گزارش پروژه شبیه‌سازی فرآیند) -
نویسنده:
کریستو بویاجیف
مترجم:
کیوان شایسته و پویا اسحقی
سال نشر:
1403
صفحه:
224
نوبت چاپ:
1

کتاب مدل سازی و شبیه سازی در مهندسی شیمی تالیف کریستو بویاجیف، تحلیلی نظری از روش‌های مدرن مورد استفاده برای مدل‌سازی فرآیندهای مختلف مهندسی شیمی ارائه می‌کند. درحال حاضر، دو مشکل اصلی در صنایع شیمیایی، طراحی بهینه دستگاه‌های جدید و کنترل بهینه فرآیندهای فعال است. هر دوی این مشکلات اغلب با توسعه روش‌های جدید مدل‌سازی حل می‌شوند. این روش‌ها برای مدل‌سازی فرآیندهای خاص ممکن است متفاوت باشند، اما در همه موارد، با استفاده از داده‌های تجربی مناسب، توصیف ریاضی را به فرآیندهای واقعی نزدیک‌تر می‌کنند.

به ارائه‌ دقیق و جامع مدل‌سازی تعدادی از فرآیندهای مهندسی شیمی می‌پردازد. مباحثی نظیرفرآیند جذب، تخمیر، مواد تغییر فازدهنده و یکپارچه سازی فرآیندهای انرژی و جرم در این کتاب به دقت مورد توجه قرار گرفته اند. نویسنده با بهره‌گیری از داده‌های تجربی و استفاده از مدل‌های ریاضی متنوع، سعی دارد تا تعدادی از فرآیندهای پیچیده‌ای که در مهندسی شیمی وجود دارند را به دقت توصیف کند. این روش‌ها در کنار مدل‌سازی‌های پیشرفته ترنظیر شبکه‌های عصبی مصنوعی،نگاهی نو به مدل‌سازی فرآیندهای مهندسی شیمی ارائه می‌دهند. یکی از مهم‌ترین دلایل انتخاب این کتاب برای ترجمه، جامعیت و دقتی است که نویسنده در بررسی و تحلیل روش‌های مختلف به کار برده است.

کتاب حاضر علاوه بر اهمیت تئوریک خود، قابلیت‌های عملی در پروژه‌های مهندسی شیمی، از جمله مدل‌سازی فرآیندهای تخمیر جهت تولید بیواتانول، یکپارچه سازی جرم و انرژی و طراحی بهینه زنجیره‌های تأمین را نیز دارا می باشد.

 این کتاب که با مروری هیجان‌انگیز از رویکردهای جدید برای مدل‌سازی فرآیندهای مهندسی شیمی، راهنمای نوآوری‌های مهمی است که در مهندسی شیمی نظری انجام می‌شود، می‌تواند به‌عنوان یک منبع ارزشمند برای دانشجویان و متخصصان در حوزه‌ مهندسی شیمی، بیوتکنولوژی، مکانیک و سایر رشته‌های مرتبط مورد استفاده قرار گیرد.

 پیش‌گفتار/11

پیش‌گفتار مترجمان/15

فصل اول: مقدمه‌ای بر مدل‌سازی فرایندهای مهندسی شیمی/17

فصل دوم: مدل‌سازی تخمیر اتانول از مواد اولیه با درجه پایین مانند سلولز و همی‌سلولز در یک راکتور زیستی دو مرحله‌ای/35

فصل سوم: مدل‌سازی و شبیه‌سازی فرایندهای شیمیایی در ستون‌های صنعتی/51

فصل چهارم: مدل قطعی چند دوره‌ای ادغام پایدار زنجیره‌های تامین بیواتانول هیبریدی نسل اول و دوم برای سنتز و نوسازی/61

فصل پنجم: ادغام‌ انرژی در سیستم‌های تولید با فرایندهای ناپیوسته در مهندسی شیمی/107

فصل ششم: شبکه عصبی مصنوعی:کاربردها در مهندسی شیمی/137

فصل هفتم: روشی برای تعیین پارامتر مدل‌های چندپارامتری/159

فصل هشتم: مدل‌سازی و شبیه‌سازی انباشتگرهای انرژی حرارتی مبتنی بر ماده تغییر فاز در خشک‌کن‌های حرارتی خورشیدی مقیاس کوچک/167

منابع/202

 

 

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم پایه شيمي

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved