کاهش قلدری در نسل آلفا -
نویسنده:
رسول ملائی، عیسی جعفری، اصغر نخستین‌گلدوست
مترجم:
-
سال نشر:
1403
صفحه:
140
نوبت چاپ:
1

گاه در برخورد با کودک یا نوجوان و جوان قلدر، ممکن است دچار آزار و اذیت‌هایی شوید که این آزارها می‌تواند احساس ترس، خطر و تهدید را در شما به ‌وجود آورد و یا صرفا باعث ایجادیک حس بد درونی شود. شاید تا زمانی که این قلدری‌ها به شما حس خطر ندهد تصمیم بر این داشته باشید که خود در جهت از بین بردن این مشکل اقدام کنید. بهترین راه برای مقابله با قلدری، قدرتمند بودن است یعنی هر چه شما قدرت بیشتری در رفتار مناسب داشته باشید توانایی بیشتری نیز در از بین بردن قلدری خواهید داشت. افراد قلدر اغلب خواهان ایجاد ترس و اضطراب در شما هستند و عدم مشاهده این ترس و اضطراب در شما، آن‌ها را ناامید کرده و از خواسته درونی‌شان دور می‌کند. این‌گونه رفتار، یعنی عدم عصبانیت، پرخاشگری، ترس و اضطراب در شما، مهم‌ترین قدم در دور کردن این افراد از خود است.

رفتارهای آزارنده و رنج‌آور در محیط‌های اجتماعی مانند مدرسه و محیط کار یا زندگی از مسائل اجتماعی همیشگی در جامعه بوده که ادب و قانون و قیود و ملاحظات اجتماعی از پس آن برنیامده. از نمونه‌های بارز آن، رفتار گهگاه ناهنجار مردان با زنان در محیط کار است که ریشهدر جامعه مردسالار دارد اما در این سال‌های اخیر آزار و رفتار ایذایی کلاس‌های خشونت‌گرا در مدرسه بیشتر رایج بوده و تلاش بر این است که راه‌های مؤثر مقابله با آن یافت شود. در واقع قلدری ویژگی‌ است که نه ‌تنها در بزرگسالان بلکه در کودکان نیز دیده می‌شود. برخی کودکان خشم درونی خود را با قلدری و زور گفتن به همسالان و حتی والدین خود نشان می‌دهند. برای پیشگیری از ایجاد این‌گونه رفتارها، لازم است والدین شیوه رفتاری و تربیتی درست و مناسبی برای کودک ارائه دهند. در این میان آموزش استدلال اخلاقی می تواند تأثیرات مثبتی در نحوه تصمیم گیری کودک داشته باشد باشد و موجب شود تا فرزندتان تصمیم مناسبی را بگیرد.

 کتاب حاضر در سه فصل به تعاریف قلدری و استدلال اخلاقی پرداخته و راهکارهایی برای کاهش قلدری در میان نوجوانان ارائه کرده است.

 پیشگفتار/5

فصل اول: مقدمات و تعاریف قلدری /11

فصل دوم: برنامه های آموزشی پیشگیری از قلدری /33

فصل سوم: راهکارهای مقابله با قلدری /39

منابع /115

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی روانشناسی

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved