اختلال شخصیت مرزی: تشخیص و درمان -
نویسنده:
میترا هاشم‌زاده، رضا کاظمی، سمیه تکلوی، محمد نریمانی
مترجم:
-
سال نشر:
1403
صفحه:
178
نوبت چاپ:
1

اختلال شخصیت مرزی (BPD)، اختلالی است که با بی نظمی هیجانی، الگوی روابط بین فردی ناپایدار و تکانشگری و بی پروایی زیاد مشخص می شود. بیماران می توانند به سرعت بین کاهش ارزش و ایده آل کردن روابط( که معمولاً به عنوان "شکاف" شناخته می شود) در نوسان باشند. سایر ویژگی ها عبارتند از دشواری در کنترل خشم، رفتارهای مکرر خودکشی یا آسیب رساندن به خود، اختلال هویت و احساس پوچی مزمن.

با شیوع بالای اختلالات شخصيت در جامعه زنان و لزوم تربیت سالم کودکان جامعه توسط آنان، پیدا کردن روش های درمانی موثر در بهبود نشانه های اختلال مرزی بسیار ضروری به نظر می رسد. برای چنین افرادی شیوه درمان کارآمدی لازم است و این در حالیست که مداخلات درمانی بیشتر هنگام بروز خودکشی و آن هم بصورت مداخله در بحران انجام می گیرد.

بطور معمول این بیماران تحت درمان های معمولی و یا درمان های کوتاه مدت قرار می گیرند. دارو درمانی نیز بدلیل قطع پیش از موعد استفاده از دارو کمک چندانی به این افراد نمی کند بنابراین، این گروه خاص از بیماران به شیوه درمانی  تخصصی نیاز دارند که به طور مستقیم مشکلات و نشانه های اختلال را هدف درمان قرار دهد.

 این کتاب به دلیل وجود نمونه های بیشمار در جامعه و امکان ایجاد درمان متناسب با محیط زندگی، علیرغم درمان های موجود مهم تلقی می شود چرا که گردآوری آن، بر اساس یافته ها در مطالعه این اختلال، در طول مدت تهیه و تنظیم آن صورت گرفته و سعی شده  مطالب ساده و برای یادگیری مناسب باشد چون از روش های آسان برای یادگیری استفاده شده است بنابراین ضرورت دارد راه درمان مناسب و اثر گذاری برای این اختلال در جامعه علمی مطرح و بکار گرفته شود زیرا ممانعت از درمان، جامعه را با مشکلات عدیده مواجه خواهد ساخت و امید می رود این کتاب موثر واقع گردد.

 پیشگفتار/7

فصل اول: تشخیص و طبقه بندی اختلال شخصیت مرزی /17

فصل دوم: تقسیم بندی اختلال شخصیت مرزی از نظر انواع/43

فصل سوم: شیوع شناسی و علایم  بالینی /51

فصل چهارم: سبب شناسی اختلال شخصیت مرزی/71

فصل پنجم: درمان های دارویی/87

فصل ششم: رفتاردرمانیدیالکتیکیDBT./95

فصل هفتم: طرح واره درمانی برای اختلال شخصیت مرزی/115

فصل هشتم: روان درمانگری شناختی-تحلیلی/145

منابع /158

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی روانشناسی

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved