یادگیری هدایت شده کاوشگرانه فرآیند محور پاژیل
نویسنده:
لورا تروت
مترجم:
حقیقت-رمضانی-اسماعیل اولی-رضایتی
سال نشر:
1403
صفحه:
339
نوبت چاپ:
1

یادگیری هدایت شده کاوشگرانه فرآیند محور یا POGIL ، نمونه ای از شیوه های تحقیق محور به منظور آموزش مؤثر است. فعالیت های POGIL معمولاً به گونه ای طرح ریزی می شوند که سه مرحله را در چرخه یادگیری دنبال کنند. در اولین مرحله «اکتشاف»، فراگیر از میان اطلاعات موجود به جستجوی الگویی می پردازند. مجموعه ای از سؤالات طراحی شده، فراگیر را به سمتی هدایت می کند که این اطلاعات را درک و هرگونه الگوی مرتبط با آن را شناسایی کند. در مرحله دوم که «ابداع مفهوم» یا «معرفی عبارت» نام دارد، سؤالات، فراگیر را به سمتی هدایت می کنند که با استفاده از داده ها، مفهومی ایجاد کنند. در این مرحله می  توان عبارت جدیدی برای توضیح مفهوم ارائه کرد. با این شیوه، عبارات جدید هنگامی شکل می گیرند که فراگیران ساختار ذهنی خود را در ارتباط با آن عبارت ایجاد کرده¬ باشند. در نهایت و در مرحله ی «کاربرد» دانش آموزان باید مفاهیم یادگرفته شده را در موقعیت جدید به کار ببندند که این امر، مستلزم توسعه ی توانایی استدلال استقرایی است.

درک اجرای موثر کلاس درس برای یک تجربه موفق در هنگام استفاده از روش POGIL برای فراگیران ضروری است. همه کسانی که قصد دارند این فعالیت‌ها را در کلاس‌های درس خود بگنجانند لازم است تا درباره استراتژی‌های مؤثر کلاس درس با استفاده از رویکرد فراگیر محور بیشتر آشنا شوند. 

این مجموعه فرصتی را فراهم آورده است تا فعالیت های مرتبط در مباحث مختلف در حوزه شیمی عمومی را به شیوه ی یادگیری هدایت شده کاوشگرانه فرآیند محور یا POGIL در اختیار اساتید، دبیران و علاقمندان به استفاده از این رویکرد در کلاس های درس خود قرار داده و آن ها را در این راستا یاری نماید. هر فعالیت به سه بخش "چرا؟: به منظور آشنایی با اهداف و پیش نیازهای یادگیری" ، "ارائه سوالات: به منظور کشف و ابداع مفهوم جدید" و "تمرینات اضافی: به منظور استفاده از مفاهیم یادگرفته شده در موقعیت جدید" تقسیم بندی شده است. این تقسیم بندی به  فراگیران کمک می کند تا ضمن کار گروهی مسئوایت یادگیری بر عهده گرفته و در کلاس درس پویا باقی بمانند.  

 

 

پیشگفتار

مقدمه ای بر شیمی

اول ایمنی

مبانی طراحی آزمایش

سازماندهی داده¬ها

اعداد معنی دار و اندازه گیری

صفرهای با معنی

طبقه بندی ماده

ساختار اتمی و الکترونی

ایزوتوپها

یونها 

جرم اتمی متوسط 

جاذبه کولمبی

انرژی الکترون و نور

پیکربندی الکترون  

جدول تناوبی

رمزگشایی جدول تناوبی

روندهای دوره¬ای

ترکیبات یونی و مولکولی

نامگذاری ترکیبات یونی

یون های چند اتمی

نامگذاری ترکیبات مولکولی 

نامگذاری اسیدها

هندسه مولکولی

واکنش های شیمیایی و استوکیومتری

انواع واکنش¬های شیمیایی

نسبت جرمی و مولی

نسبت مولی

واکنش دهنده¬های محدود کننده و اضافی

خواص گازها

متغیرهای گاز

حلالیت و محلول ها

محلول¬های اشباع و غیر اشباع

حلالیت

مولاریته

گرماشیمی

گرماسنجی

انرژی پیوند

تعادل

تعادل

اسیدها و بازها

اسیدها و بازها

اسیدهای قوی در مقابل اسیدهای ضعیف

محاسبه pH

اکسایش و کاهش

اکسایش و کاهش

سری فعالیت

باتری ها

 

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم پایه شيمي
شيمي

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved