حکمرانی خوب، نظريه اي است كه بر اهدافی مانند کاهش فقر، بهبود کیفیت معاش، نظارت همگانی بنا شده است و اجرای چنین حکمرانی مستلزم تبیین آن و در نتیجه ارائه الگوی مطلوب در این خصوص میباشد و نتایج بیانگر آن است که: از آنجا که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به مشارکت همه بخشها و افراد جامعه در فعالیتهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، بر پاسخگویی همه قوا و نظامهای اداری و سیاسی، بر عدالت اجتماعی و بر تأمین آزادیهای مدنی، سیاسی، اقتصادی تأکید و توجه خاص داشته، لذا میتوان گفت قانون اساسی درصدد ارائه حکمرانی خوب بوده و حکمرانی مطرح با تأکید بر سیاستگذاری و نظارت جنبه ابزاری دارد.
بنابر موارد مطروحه در قانون اساسی حکمرانی خوب هدف نیست بلکه ابزاری است برای رسیدن به هدف. به نظر میرسد این الگو با نظریه حاکمیت دموکراتیک (مردمی) سازگار است، لذا برای رسیدن به دولت دموکراتیک، پاسخگو، مشارکتی و قانونمند که بتوان شکلی درست از حکمرانی خوب را اعمال نمود به اصول یا معیارهایی نیاز میباشد. به همین دلیل اصولی مانند پاسخگویی که سبب افزایش حس مسئولیت گردیده و در نتیجه کارایی را بالا میبرد و مشارکت که درصدد جلب مشارکت مردم میباشد و نیز حقوق بشر که باعث رعایت حقوق مردم و شهروندمداری است و حاکمیت قانون که باعث میگردد به حقوق افراد تجاوز نگردد و دستگاههای نظارتی خاصی برای نظارت به منظور عدم تجاوز از حدود اختیارات قوا وجود داشته باشد، لذا سیستم تعادل و توازن بین قوا برقرار میگردد. این اصول در میان شاخصهای حکمرانی خوب از اهمیت ویژهای برخوردار میباشد. مشخصههای اصلی دیگری هم میتوان برشمرد ازجمله : عدالت و برابری، اجماع محوری، شفافیت، کارایی و اثربخشی و مسئولیتپذیری است.
در این کتاب به بررسی ظرفیتهای قانون اساسی در طراحی سیاستهای حکمرانی خوب با تأکید بر سیاستگذاری و نظارت، تبیین مؤلفهها و مبانی و عملی نمودن سیاست های طراحی شده حکمرانی خوب با توجه به قانون اساسی، بررسی تأثیر حکمرانی خوب با تأکید بر سیاستگذاری و نظارت بر حل مسائل و مشکلات اجرایی کشور، بررسی اهداف سیاست های حکمرانی خوب با توجه به اصول قانون اساسی پرداخنه شده است.
در واقع می خواهد بگوید که نظام اداری و مدیریت آن، یکی از مهمترین مبانی توسعه در هر جامعه است. آگاهی از شرایط موجود را می توان به عنوان شرط لازم برای صحیح ترین تصمیم گیری است. در حال حاضر، از نظر موقعیت بینالمللی و شرایط داخلی کشور، ضرورت بازنگری و ارزیابی وضعیت فعلی نظام اداری بر اساس شاخص های حکمرانی خوب بیش از پیش مورد نیاز است، چرا که برای طراحی نظام اداری شایسته و مطلوب، بررسی و ارزیابی وضعیت فعلی و شناخت مسائل و مشکلات عمده آن بسیار ضرورت دارد.
پیشگفتار/5
مقدمه/14
فصل اول: مفاهیم و مبانی نظری حکمرانی خوب/19
فصل دوم:شاخصها و ملاکهای حکمرانی خوب بر اساس ظرفیتهای قانون اساسی با تأکید بر سیاستگذاری و نظارت/61
فصل سوم:تحقق حکمرانی خوب بر اساس ظرفیتهای قانون اساسی با تأکید برسیاستگذاری و نظارت/109
فصل چهارم: الگوی جامع طراحی سیاست های حکمرانی خوب بر اساس ظرفیت های قانون اساسی/135
منابع /167
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
علوم سیاسی
|