فرهنگ و تعالی آن در سازمان‌ها (رویکرد کاربردی)
نویسنده:
احد نوروززاده، رعنا کاظمی
مترجم:
-
سال نشر:
1403
صفحه:
124
نوبت چاپ:
1

 فرهنگ به طور کلی به مجموعه‌ای از اعتقادات، ارزش‌ها، نگرش‌ها، رفتارها، آداب و رسوم، هنر، علم و سایر عواملی که جامعه ‌ای را تشکیل می‌دهند، اشاره دارد، که یک جامعه را شکل می‌دهد و همه جوانب زندگی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. تعالی فرهنگ، وضعیتی است که فرهنگی که جامعه در آن برترین سطح رشد و توسعه را داشته باشد

تعالی فرهنگ به معنای دستیابی به سطح بالاتری از پیشرفت در همه جنبه‌های فرهنگی است. این شامل توسعه هنر، ادبیات، علم و فناوری، فلسفه، ارزش‌های اجتماعی، آموزش و پرورش، اخلاق و رفتارهای متعالی و غیره می‌شود و به معنای دستیابی به سطح بالاتری از آگاهی، تسامح، تعامل فرهنگی، توانایی‌های هنری و ذهنی برتر، ارزش‌ها و اخلاقیات بالا، توسعه اقتصادی پایدار، عدالت اجتماعی، توجه به محیط زیست و حفظ تنوع فرهنگی و غیره است.

 تعالی فرهنگ نیازمند توجه به علوم انسانی، آموزش و پرورش، تحقیق و توسعه فرهنگی، حمایت از هنر و ادبیات، ارتقاء سطح آموزش و دانش، محافظت از میراث فرهنگی و توجه به ارتباطات و تعامل فرهنگی با دیگر جوامع است که برای یک جامعه مزیت‌های بسیاری دارد. ارتقاء فرهنگ به کاهش تفاوت‌ها و تضادها درونی جامعه کمک می‌کند و باعث افزایش همبستگی و انسجام اجتماعی می‌شود.

 همچنین، تعالی فرهنگ می‌تواند منجر به توسعه اقتصادی، نوآوری، رشد فردی و اجتماعی، بهبود سطح زندگی و شادابی روحی جامعه شود بنابراین برای دستیابی به تعالی فرهنگ، نیازمند توجه و همکاری همه اقشار جامعه، سیاست‌گذاران، متخصصان فرهنگی، آموزش و پرورش، رسانه‌ها و سایر نهادها و فعالان اجتماعی است.

 تعالی فرهنگ به وضعیتی اشاره دارد که فرهنگی که جامعه در آن به سطح بالاتری از پیشرفت و توسعه رسیده است و این مفهوم بیانگر دستیابی به برتری‌های فرهنگی در جوانب مختلف زندگی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است.

این کتاب بر اساس پیشینه فرهنگ سازمانی و تعالی آن در سازمان ها و مطالعات و مجموعه مقالات نگارنده در حوزه فرهنگ، به تعریف فرهنگ و چگونگی تعالی آن در سطح سازمان پرداخته است. در این کتاب مقولات مربوط به تهاجم فرهنگی در سازمان ها و بلوغ سازمانی و همچنین معماری سازمان براساس فرهنگ حاکم بر آن  با رویکردی کاربردی مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.

علاوه بر آن، کتاب حاضر نگاهی کاربردی به استفاده از فرهنگ و تعالی آن و نظریه های موجود در حوزه فرهنگ سازمانی و مدیریت برای سازمان ها داشته و همچنین مطالب آن برای تدریس دروس مرتبط با نظریه های سازمان و مدیریت در مقاطع تحصیلات تکمیلی و جهت استفاده دانشجویان رشته‌های مدیریت صنعتی، مدیریت مالی، مدیریت اجرائی، مدیریت بازرگانی، حسابداری، مهندسی صنایع و اقتصاد کاربرد دارد.

پیشگفتار/5

مقدمه/9

فصل اول: فرهنگ/13

فصل اول: تعالی فرهنگی/25

فصل سوم: مقاوم سازی فضای فرهنگی در کشور/39

فصل چهارم: تعالی سازمانی/77

فصل پنجم: فرهنگ سازمانی/95

 منابع /119

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی مدیریت

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved