خوردگی نیروگاهی خوردگی
نویسنده:
آقای دکتر مجید قهرمانی اغشار - دکتر حسین قاسمی نژاد - دکتر محسن اسماعیل پور
مترجم:
-
سال نشر:
1402
صفحه:
180
نوبت چاپ:
1

با عنایت به سیاست‌های کلان انرژی کشور در بخش آب و انرژی، سازماندهی و بهینه سازی انرژی و از سوی دیگر جلوگیری از هدر رفت منابع آب کشور و کاهش خسارات ناشی از ضایعات منابع آبی در دستور کار این کتاب بوده است. از سوی دیگر توجه به ایجاد نظام یکپارچه ملی محیط زیست که اولین بند سیاست‌های کلان کشور در بخش محیط زیست می باشد، جلوگیری از مشکلات ناشی از خوردگی در نیروگاه‌ها مانند آلودگی آب چرخه نیروگاه‌هاو هزینه‌های کلان اقتصادی اهمیت دوچندانی گرفته است. 

هدف اصلی در این مجموعه، گردآوری اطلاعات پیرامون پدیده خوردگی در نیروگاه‌های حرارتی، بررسی پیامدهای ناشی از آن و در نهایت جمع بندی و ارائه روشهای جلوگیری از پدیده خوردگی در نیروگاه‌های حرارتی می باشد. در مقدمه این اثر، تعاریف اولیه خوردگی و انواع خوردگی‌ها به طور عمومی معرفی و بررسی شده است با توجه به عنوان کتاب و اهمیت بررسی خوردگی نیروگاهی در صنعت برق، در فصل دوم مقدمه ای از نیروگاه­ها، انواع نیروگاه­ها و همچنین انواع خوردگی محتمل در نیروگاه­ها معرفی شده است. در این فصل خوردگی نیروگاهی به دو سرفصل اصلی خوردگی سمت آب و خوردگی سمت آتش تقسیم بندی می شود.

در قسمت اول، پدیده خوردگی سمت آب و پارامترهای موثر بر این خوردگی با جزئیات آورده شده است و در انتها روشهای بازدارندگی خوردگی سمت آب بطور اجمالی معرفی شده است. در فصل چهارم این کتاب، به معرفی خوردگی سمت آتش پرداخته شده است. لازم به ذکر است که در عمده کتاب‌های خوردگی و مهندسی خوردگی، به ندرت اطلاعات مربوط به خوردگی سمت آتش با جزئیات آمده است.

پس از معرفی انواع پدیده‌های خوردگی در نیروگاه‌ها، اهمیت پایش آن با توجیهات فنی-اقتصادی بررسی شده و در نهایت مجموعه جامع و کاملی از روشهای پایش خوردگی در نیروگاه‌های حرارتی ارائه می شود. در فصل آخر این اثر، پس از شناسایی انواع خوردگی‌های نیروگاهی و روشهای پایش آن، هزینه‌ها و خسارات ناشی از خوردگی در جهان و بطور ویژه در ایران با اعداد و ارقام و مستندات آماری بررسی شده که در نهایت با جمع بندی هزینه‌ها و خسارات ناشی از خوردگی و انواع محتمل آن دستورالعملی موردی در ارتباط با روشهای پایش و کنترل خوردگی به منظور کاهش هزینه‌ها و خسارات ناشی از خوردگی به تفصیل بیان می شود.

در پایان اشاره به این نکته ضروری است که این مجموعه اولین کتاب در زمینه بررسی تخصصی خوردگی نیروگاه‌های حرارتی است که می تواند قدم اول در جهت یافتن پاسخ برای پرسشهای موجود در این زمینه و برنامه ریزی برای انجام آزمون‌های پایش و ممانعت از خوردگی ‌باشد. ویژگی اصلی این کتاب به عنوان اولین کتاب در مبحث خوردگی نیروگاهی این است که در عین کم حجم بودن، دارای جامعیت کافی بوده و می‌تواند به عنوان مرجعی برای کارشناسان و بهره‌برداران صنایع نیروگاهی و همچنین محققان صنعت برق و شیمی نیروگاه‌ها در شناسایی زودهنگام خوردگی و مقابله با آن در نیروگاه‌های حرارتی مثمر ثمر باشد.



تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved