الیاف پیشرفته
نویسنده:
دکتر روخ الله سمنانی رهبر - دکتر بهاره کلانتری
مترجم:
.
سال نشر:
1402
صفحه:
224
نوبت چاپ:
1

منسوجات فنی در سراسر جهان همواره مورد توجه بوده‌اند و بخشی از زندگی پیشرفته، ایمن و راحت ما مرهون این دسته از منسوجات است. در تولید بسیاری از این محصولات، از الیاف با عملکرد یا کارآیی بالا استفاده می‌شود و پیوسته جستجو برای الیاف جدید و بهبود یافته ادامه دارد. با وجود آنکه هر چند وقت یکبار در این زمینه الیاف جدیدی معرفی می‌شوند که می‌تواند انقلابی را در حوزه الیاف با عملکرد بالا ایجاد کند، ولی در بیشتر موارد، تلاش‌های محققان در جهت ایجاد تغییر و بهبود تدریجی در خواص و عملکرد الیاف موجود بوده است. به لطف تلاش‌های انجام شده به وسیله بسیاری از دانشمندان و مهندسان در دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و صنایع، پیشرفت‌ها در زمینه الیاف با کارایی بالا به‌طور مداوم ادامه دارد. این توسعه مستمر، امکان ساخت محصولاتی با ویژگی و الزامات عملکردی خاص را فراهم می‌کند و در بیشتر موارد، این الزامات عملکردی است که منجر به نوآوری و توسعه می‌شود؛ اگرچه گاهی اوقات اکتشافات و پیشرفت‌ها در حوزه‌های دیگری به جز الیاف و منسوجات، منجر به توسعه الیاف با عملکرد بالا خواهد شد.

 در این کتاب تلاش شده است در شش فصل در مورد الیاف با کارآیی بالا که از استحکام و مدول بالا برخوردارند، بحث شود که عبارتند از: الیاف کربن تولید شده از دو منبع پلی اکریلونیتریل و قیر، الیاف‌پارا-آرامید، الیاف پلی‌اتیلن ژل‌ریسی شده، الیاف پلی‌آریلات با نام تجاری وکتران و الیاف پلیمری میله‌ای صلب مانند الیاف PBO (با نام تجاری زایلون). در هر فصل در مورد تاریخچه توسعه و ظهور، پلیمر شدن، تولید الیاف، ساختار شیمیایی و مشخصات فیزیکی- مکانیکی الیاف و نیز کاربردهای آنها مطالبی ذکر شده است.

 

 این کتاب حاوی اطلاعات و داده‌های مفیدی در خصوص الیاف با کارایی بالا است و امیدواریم خواندن آن برای دانشجویان و محققان در دانشگاه، صنعت و شرکت‌های تحقیقاتی که در زمینه‌های مرتبط با الیاف و سایر موارد مشغول به فعالیت هستند، سودمند باشد.


تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved