کتاب «بازخوانی ابعاد سرزنش از دیدگاه متون اسلامی» به قلم دکتر رضا قاسمی نژاد استادیار گروه معارف دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد و مصطفی حسنی ساطحی در 221 صفحه در قطع وزیری گردآوری و به همت شعبه انتشارات جهاد دانشگاهي استان وارد بازار نشر شده است.
در معرفی کتاب آمده است: سیرۀ معصومین این بوده که، از سرزنش به عنوان یک ابزار تربیتی جهت اصلاح و بهبود اشخاص خطاکار و گنهکار بهره مند می شدند و با این حال همیشه و هرجا به سرزنش نمودن دیگران نمی پرداختند، بلکه در صورت ضروری بودن این ابزار تربیتی و نیز پس از شناخت اشخاص و همچنین بعد از آماده شدن شرایط لازم، جهت سرزنش نمودن اقدام می کردند، شرایطی چون شخصیت فرد خاطی، میزان خطا، شرایط سنی خطاکار، زمان، مکان، میزان تأثیرگذاری و تأثیرپذیری و غیره، باید قبل از سرزنش نمودن مورد لحاظ قرار بگیرد در غیر این صورت ممکن است سرزنش نه تنها هیچ نقش تربیتی جهت اصلاح شخص نداشته، بلکه تأثیر عکس نیز بگذارد، پس با توجه به این که سرزنش تنها جایگاه تربیتی آن مدنظر است، باید این نکته را که سرزنش همیشه و هرجایی مورد تأیید نمی باشد را مورد لحاظ قرار داد و چه بسا به جای سرزنش، تشویق نمودن و با لطافت و مهربانی سخن گفتن با شخص خطاکار، تأثیر بیشتری جهت بهبود و اصلاح وی ایفا نماید. با این حساب با نگاه به روایات باید این مسئله را حائز اهمیت قرار داد که شناخت اسباب و عوامل سرزنش در زندگی می تواند یک سبک و معیار مناسب، جهت به کارگیری این مسئله در هنگام مواجه شدن با آن به اشخاص بدهد، تا همگان بدانند دین در کجا و چه هنگام سرزنش را روا دانسته است؛ اما آنچه بعد از شناخت عوامل و اسباب سرزنش جهت به کارگیری آنها اهمیت پیدا کرده این است که، در هنگام ضرورت سرزنش، انجام آن باید بر اساس آداب و شرایطی انجام گیرد، تا نتیجه مطلوب خود، که همان اصلاح و تربیت اشخاص خطاکار است را نتیجه دهد، که رعایت این آداب و شرایط هم بر عهدۀ سرزنش کننده و هم بر عهدۀ سرزنش سونده می باشد تا به نتیجه ای مطلوب ختم شود. با این حساب سرزنش، چه بجا و درست، چه نابجا و نادرست صورت پذیرد، بهره گیری از آن یک سری آثار و پیامدهایی را به دنبال داشته که چگونگی این آثار و پیامدها بستگی به چگونگی سرزنش نمودن و صحت و سقم سرزنش دارد، که برخی آثار سرزنش مثبت و برخی منفی، که گریبان گیر هر دو طرف سرزنش (چه سرزنش کننده و چه سرزنش شونده) می باشد. پس ضروری است تا با شناخت سرزنش، عوامل و اسباب سرزنش نمودن، شناخت آداب و شرایط درست جهت انجام سرزنش و نیز شناخت آثار و پیامدهای در جهت بهبود اجرای آن، برای یافتن نتیجۀ مطلوب (تربیت شخص خطاکار) گامی برداشته شود.
یاد آور مي شود انتشارات جهاد دانشگاهي استان چهارمحال و بختياري که به صورت تخصصي در حوزه نشر دانشگاهي فعاليت مي کند، تلاش مي کند در کوتاه ترين زمان ممکن آثار دانشگاهيان و اساتيد (اعم از تاليف و ترجمه و پايان نامه هاي شاخص دانشجويي) را به چاپ برساند و اساتيد دانشگاهي و صاحب نظران و مولفان مي توانند براي اخذ مشاوره در خصوص مراحل تاليف کتاب و چاپ آثار خود به دفتر انتشارات جهاد دانشگاهي استان واقع در دانشگاه شهرکرد- جنب دانشکده منابع طبيعي- معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي مراجعه کرده و يا با شماره 32320323يا 32320070 و در روزهاي شنبه تا چهارشنبه هر هفته در ساعات 8 تا 16 تماس حاصل کنند. همچنين تارگاه jchb.ir براي کسب اطلاعات بيشتر اعلام مي شود.
پیشگفتار
فصل اول: ماهیت سرزنش
فصل دوم: عوامل سرزنش
فصل سوم: آداب و شرایط سرزنش
فصل چهارم: پیامدهای سرزنش
مقدمه
بخش اول: پیامدهای سرزنش سازنده
بخش دوم: آسیب های سرزنش
نتیجه گیری
منابع
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
دین
|