رضایت شغلی کارکنان و اهمیت آن در توسعه و بهره‌وری سازمان -
نویسنده:
رویا کوهستانی
مترجم:
-
سال نشر:
1402
صفحه:
108
نوبت چاپ:
1

بـا وجـود کاربرد وسـیع مفهـوم رضایـت شـغلی در پژوهش‌های علمـی و همچنیـن زندگی روزمره‌ی مـا، هنـوز هم یـک توافق کلـی در خصوص ایـن مفهوم وجـود نـدارد. از این رو، پیـش از ارائه‌ی هـر گونـه تعریـف در خصـوص رضایـت شـغلی، بهتر اسـت کـه ماهیت و اهمیـت کار به‌عنوان یـک فعالیـت انسـانی در گستره‌ی جهانی مـورد توجه قـرار بگیرد.

 اندیشـمندان رهیافت‌های متفاوتـی در خصـوص تعریف رضایت شـغلی در پیـش گرفته‌اند. از ایـنرو، در ایـن بخـش به برخی از مهمترین تعاریف اشـاره می‌شود. رضایت شـغلی یکی از مؤلفه‌های مهـم در محیـط کار اسـت کـه پژوهش‌های متعـددی در خصـوص آن انجام شـده اسـت. بسـیاری از پژوهشـگران رضایت شـغلی را با بهره‌وری، انگیزه، حـوادث، غیبت از محیـط کار، بهداشـت و سـلامت فیزیکـی و روانـی مرتبـط می‌دانند. همچنیـن وضعیت و شـرایط احساسـی و عاطفـی یـک فرد تحت تاثیـر تعامل با محیـط کار قـرار دارد. مردم خود را بـا شـغل خـود شناسـایی و یا معرفی می‌کنند. از این رو، رفاه شـخصی یـک فرد در محیط کار می‌تواند موجـب زندگـی بهتر افراد شـود.

 مطالعه‌ی انگیـزه اصولا بر شناسـایی دلایل چگونگی کنش‌ها و رفتار افراد اسـتوار اسـت. به‌طورکلی، انگیـزه را می‌توان این گونه توصیف کرد: «سـمت و سـو و استمرار کنش». در حقیقـت، ایـن پرسـش مطرح می‌شود که افراد چرا یک شـیوه یا کنش را بر سـایر شیوه‌ها ترجیـح می‌دهند و چـرا بـا وجـود مشـکلات و دشواری‌ها موجـود همچنـان بـه آن شـیوه ادامـه می‌دهند. میچـل چهـار ویژگی مشـترک را بـرای تعریـف انگیزه مطرح کرده اسـت:

—انگیزه‌ی هـر فـرد مختـص بـه اوسـت و پدیدهای فـردی محسـوب می‌شود. افـراد ویژگی‌های منحصـر بـه فـرد خود را دارنـد و تمام نظریه‌های مرتبط با انگیـزه بر این منحصربه‌فرد بودن تاکیـد دارند.

—انگیـزه عمومـا به‌عنوان یـک مفهـوم ارادی تعریـف می‌شود. تصـور بـر این است که انگیـزه تحـت کنتـرل فـرد قـرار دارد و رفتارهایـی کـه تحـت تاثیـر انگیـزه بـروز پیدا می‌کنند به‌عنوان گزینه‌هایی موجـود در مـورد یـک کنـش تلقـی می‌شوند.

—انگیـزه چندوجهی اسـت. دو عامـل در ایـن میـان از سـایر عوامـل مهمتـر هسـتند.

نخسـت اینکـه چـه چیـزی موجـب ایجـاد انگیـزه در افـراد می‌شود و دیگـر آنکـه چه عاملـی موجـب بـروز رفتـار مطلـوب در فرد می‌شود.

—هـدف از ارائه‌ی نظریه‌های مربوط به شـناخت انگیـزه، پیش‌بینی رفتارهاسـت. انگیزه صرفـا رفتـار و یـا عملکرد نیسـت. انگیـزه کنـش و نیروهای درونـی و بیرونـی موثر بر کنـش افراد اسـت. میچل با اتکا بـه این خصوصیات انگیزه را این‌گونه تعریف می‌کند:

«میزان و سـطحی که یک فرد یک نوع خاص و مشـخص رفتاری را انتخاب می‌کند.»


 

‫فصل ‪ :1‬تعاریف و اهمیت رضایت شغلی‬

‫فصل ‪ :2‬نظریه های مرتبط با رضایت شغلی‬

‫فصل ‪ :3‬عوامل و متغیرهای اثرگذار بر رضایت شغلی‬

‫فصل ‪ :4‬سیاست‌های سازمان‌ها و شرکت‌ها در حوز‌ه‌ی رضایت شغلی‬

 

 

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی مدیریت
مديريت

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved