تلفیق فناوری با برنامه درسی (رویکردها ، مراحل )
نویسنده:
حمیدرضا مشهدی -انیس رحمانی
مترجم:
سال نشر:
1402
صفحه:
166
نوبت چاپ:
1

واژۀ برنامه‌ی درسی در آموزش‌وپرورش کشور ما یک واژۀ جدید است که تاکنون به‌وسیلۀ افراد مختلف بر اساس معانی متفاوتی که از این واژه به‌عمل‌آمده است، مورداستفاده قرارگرفته است. برنامۀ درسی به‌عنوان مسئله موردعلاقه بشر، تازگی نداشته و عمر آن به قدمت عمر انسان می‏رسد.برنامه ‏ریزی درسی به یادگیری و طراحی عناصر و عوامل مختلف آن‌ها مربوط می‌شود. فرآیند یادگیری با عوامل گوناگون ارتباط دارد که هر یک از آن‌ها در جریان و چگونگی یادگیری مؤثر است. استعدادها و توانایی‏های فراگیرنده، محتوای برنامۀ درسی، نقش معلم، ارتباط متقابل دانش‌آموزان، فضای یادگیری و وسایل آموزشی هرکدام به‌نوعی در یادگیری مؤثر هستند. این عوامل باید به‌صورت یک مجموعۀ به‌هم‌پیوسته عمل کنند و هر عامل جزئی از کل محسوب شود.تهيۀ برنامۀ درسي، برنامه‌ريزان درسي را در رسیدن به اهداف موردنظر ياري می‌کند. منابع انساني كليد توسعۀ هر جامعه ‏اي به شمار می‌آیند. هراندازه برنامه‌ریزی براي آموزش نظام‌دارتر باشد، بهره‌برداری از پتانسيل نيروي انساني بهتر خواهد بود. برنامه ‏ريزي درسي كه تمهيد و ابزاري براي تدوين نظام‌دار برنامۀ درسي است، به متخصصان نظام آموزش‌وپرورش در پرورش نيروي انساني كارآمد كمك می‌کند. روشن است كه هر برنامه‌ریزی‌ای براي رفع نيازي صورت مي‏گيرد. نيازها صورت‌های گوناگوني دارند. برخي از آن‏ها فوری‌اند و برخي ديگر نيستند. نيازهايي را كه معلمان براي برآوردن آن‌ها برنامه‌ریزی می‌کنند، نيازهايي هستند كه بايد به‌صورت روزانه برآورده شوند. افزون بر وجود نياز براي برنامه‌ریزی درسي، الزامي است كساني كه به امر برنامه‌ریزی اقدام مي‏كنند، مهارت موردنیاز را كسب كرده باشند. برنامه ‏ريزی درسي بايد به مباني روان‌شناسی يادگيري، جامعه‌شناسی و فلسفۀ مسلط بر اجتماع، آگاهي كامل داشته باشد. بدون چنين پیش‌نیازی برنامۀ درسي ارزش اجرايي نمي‏يابد. الزامي است، كساني كه مسئوليت برنامه‌ریزی درسي را مي ‏پذيرند، در زمينه‏ هاي اشاره‌شده مطالعاتي داشته باشند.


تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved