بسیاری از والدین و فرزندان قادر به برقراری ارتباط درست نیستند، با احساسات شدید دستوپنجه نرم میکنند و در زمینه همکاری با یکدیگر با مشکل روبهرو هستند (یا هیچ همکاری بین آنها وجود ندارد). در بسیاری از مواقع راهکارهای ارائه شده، یک نفر را مقصر میداند (گاهی والدین، گاهی کودک) و در تلاش بسیار برای تغییر فرد مقصر است. خوشبختانه، ماتیس میلر رویکردی را ارائه میدهد که بسیار مفیدتر است و سرزنشگری کمتری دارد، این رویکرد پذیرش و ذهنآگاهی را با تغییر و اصول یادگیری همسو میکند. میلر، با درک مشکلاتی که عمدتاً در تعاملات والد-فرزند وجود دارد، انبوهی از مداخلات عملی و مبتنی بر مهارت را بر مبنای DBT و بدون قضاوت یا سرزنش ارائه میکند. این رویکردها میتوانند برای همه والدین مفید باشد، خواه مشکلات رفتاری، معمولی باشند خواه از جمله مشکلات خارج از کنترل باشند. ماتیس شیوهنامههای واضحی را برای والدین فراهم کرده است که برای هر خانوادهای مفید خواهد بود
پیشگفتار 15
معرفی 17
هدف این کتاب 18
آیا شما مخاطب این کتاب هستید؟ 19
بالارفتن از کوه فرزندپروری 19
نحوه استفاده از این کتاب 21
فصل اول: شروع 23
فرزند غیرقابل کنترل کیست؟ 24
تشخیص کودک غیرقابل کنترل 25
اختلال نقص توجه/ بیشفعالی 26
اختلال نافرمانی مقابلهجویانه 27
اختلال نامنظمی خلقی اخلالگرانه 27
زندگی با یک کودک غیرقابل کنترل 29
اساس DBT 31
دیالکتیکی به چه معناست؟ 31
چرا دیالکتیک؟ 33
مفاهیم بنیادین DBT 33
مفهوم ۱: جهان مملو از نیروهای مخالف است. 34
مفهوم ۲: تنها اصل ثابت در جهان، تغییر است. 36
مفهوم ۳: تغییر یک معامله است. 38
آیا تابهحال کودکان غیرقابل کنترل را دیدهاید؟ 39
نیمه پر لیوان «غیرقابل کنترل» 43
فصل دوم: پذیرش: کلید تغییر 45
پذیرش چیست (و چهچیزی نیست)؟ 46
پذیرش و تغییر: تعادل 47
گزینه ۱: آن مشکل را حل کنید. 48
گزینه ۲: احساس خود را نسبت به مشکل تغییر دهید. 49
گزینه ۳: آن مشکل را تحمل کنید. 50
گزینه ۴: نگونبخت بمانید (یا اوضاع را بدتر کنید) 51
پذیرش باعث تقویت روابط سالم میشود 53
موانع بر سر راه پذیرش 56
فصل سوم: راهبردهای کاربردی پذیرش 61
پذیرش بنیادی چیست؟ 61
راهبردهای پذیرش 63
مزایا و معایب 64
ارتباط برقرار کنید تا بتوانید بپذیرید 66
به دنبال شباهتها باشید 67
ذهن خود را متمرکز کنید 68
رغبت در مقابل خودسری 69
عمل معکوس 71
از پیش محیا شوید 72
راهبردهای دستیابی به پذیرش بنیادی 74
پذیرش در عمل 75
موقعیت ۱: آرامش قبلاز طوفان 75
موقعیت ۲: ناهمخوانی شخصیت 77
موقعیت ۳: انتخابهای مختلف زندگی 79
موقعیت ۴: مرحله رنجآور 80
موقعیت ۵: نیاز پیشبینینشده خاص 81
فصل ۴: ذهنآگاهی: روشنگر راه 85
ذهنآگاهی چیست؟ 86
چرا ذهنآگاهی یک راهبرد پذیرش است؟ 86
مزایای فرزندپروری ذهنآگاه 87
دستیابی به ذهنآگاهی 89
مهارتهای «چهچیز» 89
مهارت «چهچیز» شماره ۱: مشاهده 90
چرا مشاهده؟ 90
مهارت «چهچیز» شماره ۲: توصیف 93
مهارت «چهچیز» شماره ۳: مشارکتکردن 96
چرا مشارکت؟ 97
مهارتهای «چگونه» 99
مهارت «چگونه» شماره ۱: دوری از قضاوت 99
مهارت «چگونه» شماره ۲: حضور ذهنآگاه در لحظه 105
مهارت «چگونه» شماره ۳: مؤثربودن 109
ذهنآگاه بودن در عمل 113
موانع ذهنآگاهی 120
فصل ۵: اعتباردهی: تقویتکننده روابط 123
اعتباردهی 123
اعتباردهی چیست؟ 124
باطلسازی چیست؟ 125
چرا اعتباردهی مهم است؟ 127
بهبود ارتباط و تنظیم هیجانی 128
کاهش تناقض 129
افزایش انگیزه 130
ایجاد یک ذهنیت بهتر 130
اعتباردهی در عمل 131
به چهچیز اعتبار دهیم؟ 133
چه زمانی اعتبار ندهیم؟ 135
چگونه اعتبار دهیم؟ 136
موانع اعتباردهی 143
فصل ۶: راهبردهای تقویت برای شکلدهی به رفتار فرزند خود 147
تقویت چیست؟ 149
انواع تقویت 150
تقویت مثبت 151
تقویت منفی 152
چه زمانی تقویت کنیم؟ 156
راهبردهای تقویت مثبت 159
ستایش 159
قراردادها و نمودارهای رفتاری 161
مرحله ۱: برنامهریزی 163
مرحله ۲: ایجاد 165
مرحله ۳: اجرا 171
مرحله ۴: ارزیابی و انطباق 171
تقویت در عمل 172
موانع تقویت: 180
فصل ۷: راهبردهای تغییر برای کاهش رفتار نامطلوب 185
تنبیه 186
مزایا و معایب تنبیه 189
روشهای انجام تنبیه مؤثر 192
پیامدهای طبیعی 197
تنبیه در عمل 199
خاموشی 203
روشهای انجام خاموشی 204
خاموشی در عمل 206
اشباع 208
روشهای اجرای اشباع 209
اشباع در عمل 211
موانع تنبیه، خاموشی و اشباع 212
بررسی اجمالی: راهبردهای تغییر 213
از کدام مهارت و در چه زمانی استفاده کنیم؟ 215
فصل ۸: تنظیم، اجرا و حفظ محدودیتها 217
چرا تنظیم محدودیتها مهم است؟ 218
چه زمانی باید محدودیتها را تنظیم کنم؟ 219
هنگام تنظیم محدودیتها چه مواردی را باید در نظر گرفت؟ 222
رابطه والد_فرزند 222
تمرین نسبت مثبت-منفی 223
وضعیت عاطفی شما 223
قابلیتهای فرزند شما 224
محدودیتهای موجود 225
پارامترها 226
انگیزه شما 226
ماهیت 226
زمان و مکان 227
نحوه تعیین، حفظ و برقراری محدودیتها 227
تنظیم محدودیت در عمل 232
ثبات و انعطافپذیری 236
ثبات 236
انعطافپذیری 237
ثبات و انعطافپذیری در عمل 242
موانع تنظیم محدودیت 246
فصل ۹: یافتن تعادل در خانواده خود 251
تعادل در عمل 254
داستان لیلی (از زبان والدینش) 255
داستان تایلر 260
آنچه قبلاز رفتن باید بدانید 268
فهرست نهایی مهارتهای فرزندپروری 269
قدردانیها 275
واژهنامه 277
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
روانشناسی
|