امروزه یکی از پارامترهاي تأثیرگذار در صنعت راه و ساختمان دوام و پایداري سازۀ اجرا شده در برابر بارهاي وارده و عوامل جوي میباشد. این موضوع در صنعت حمل ونقل جادهاي بسیار حائز اهمیت می باشد؛ چرا که هرساله مبالغ زیادي صرف تعمیر و نگهداري راه ها میشود. عمر روسازي هاي آسفالتی در ایران متأسفانه در برخی از محورها حدود 3 تا 5 سال میباشد. این درحالیست که در کشورهاي پیشرفته به 15 تا 20 سال و بیشتر هم میرسد. البته راه هایی هم در کشور وجود دارند که عمر خدمتدهی آسفالت آنها بیش از 30 سال و هزینۀ نگهداري آنها نیز کم است. از جمله علل و عواملی که بر روي عمر خدمت دهی راه تأثیر گذارند میتوان به کیفیت مصالح سنگی و قیر، نسبت هاي اختلاط مصالح سنگی با قیر، نحوۀ تولید، حمل و پخش همچنین متراکم کردن کیفیت لایه هاي اساس، زیراساس و خاکریز را نام برد. تأثیر رطوبت در آسفالت موجب خرابی هايی از جمله: عریان شدگی مصالح سنگی از قیر، ایجاد چاله در سطح راه، شنزدگی، ترك خوردگی و نهایتاً کاهش توان باربري آسفالت و در نتیجه کاهش عمر روسازي میشود. در این راستا با انتخاب مصالح سنگی مرغوب و با کیفیت، مطابق با مشخصات فنی لازم طبق آیین نامۀ روسازي (نشریۀ 234 سازمان مدیریت و برنامه ریزي) و همچنین تعیین نسبت هاي مناسب اختلاط مصالح سنگی، فیلر و قیر میتوان آسفالتی با کیفت و بادوام در برابر بارهاي وارده از عبور و مرور وسایل نقلیه و عوامل جوي را تولید کرد. امروزه جهت افزایش توان باربري لایۀ آسفالت در برابر ترافیک سنگین و داشتن دوام لازم در برابر عوامل جوي از آسفالت با استخوانبندي سنگدانه اي به عنوان لایۀ رویۀ آسفالتی استفاده میشود. جهت بررسی دوام این نوع مخلوط آسفالت در برابر عوامل جوي و بخصوص رطوبت، لازم است پارامترهاي تأثیرگذار بر این مقوله مورد بررسی قرار گیرد.
فصل اول: بیان موضوع دوام مخلوطهای آسفالت با استخوانبندی سنگدانهای در برابر حساسیت رطوبتی / 17
فصل دوم: گذشته ای از تحقیقات انجام شده بر روی آسفالت با استخوان بندی سنگدانه ای (SMA) / 23
فصل سوم: انواع آسفالت / 39
فصل چهارم: انتخاب معدن مصالح سنگی / 97
فصل پنجم: نتیجه گیری / 143
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
فنی و مهندسی |
مهندسی عمران
|