اصول پرورش گوساله و تلیسه جایگزین گاو شیری -
نویسنده:
جمال سیف‌دواتی، رضا سیدشریفی
مترجم:
-
سال نشر:
1402
صفحه:
160
نوبت چاپ:
1

هرساله در یک گله گاو شیری نزدیک 25 درصد دام‌ها به دلایل تولید کم، مشکلات تولیدمثلی، ورم پستان، صدمه دیدن، کتوز و علائم ناشناخته دیگر و مرگ حذف می‌شوند. لذا به دو روش می‌توان گله را تکمیل نمود، اولی پرورش گوساله‌های حاصل از گاوهای گله خود و دیگری خرید گوساله و یا تلیسه از دیگر مزارع.

خرید گوساله نسبت به خرید تلیسه ارجحیت دارد زیرا ارزان‌تر از خرید تلیسه بوده و امکان اشاعه بیماری در آن کمتر است و میزان رشد در گوساله را برای جلوگیری از چاقی می‌توان مهار کرد. شیوه‌های خوب پرورش گوساله شامل تغذیه مناسب، بستر، بهداشت، تهویه، پیشگیری از مشکلات سلامتی و مشاهده دقیق روزانه است.

این کتاب فهرستی از شیوه‌هایی را ارائه می‌کند که به پرورش گوساله‌های سالم از روز تولد تا از شیر گرفتن آن کمک ‌کند، از طرفی دیگر نظر به مراجعات مکرر دانشجویان تحصیلات تکمیلی درخصوص نحوه انجام طرح‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی، نبود راهنمای مدون و همچنین به دلیل نبودن منابع کافی در معرفی اصول پرورش گوساله و تلیسه جایگزین گاو شیری و همچنین آشنا نبودن دانشجویان به اصول کار، نحوه تهیه ابزار و احتیاجات گوساله‌های سنتی و صنعتی و نحوه کار با مواد خوراکی و تولیدات گوساله و تلیسه و بالاخره فنون تخصصی و کاربرد آن‌ها، در پرورش و تغذیه گوساله و تلیسه جایگزین گاو شیری؛ مولفان برای آشنایی دانشجویان با اصول پرورش گوساله و تلیسه جایگزین گاو شیری و فنون و روش‌های تخصصی - مزرعه‌ای مربوطه ضروری، طبق سرفصل درس گوساله و تلیسه جایگزین گاو شیری  در رشته مهندسی علوم دامی را در قالب این کتاب تدارک دیده اند.

در این مجال، اصول ضروری و پروتکل‌های کار تخصصی و پیشرفته با گوساله و تلیسه جایگزین گاو شیری در مزرعه مربوطه به همراه عکس و کاربرد آن‌ها و اصول کار، نحوه تهیه ابزار و احتیاجات گوساله‌های سنتی و صنعتی و نحوه کار با مواد خوراکی و تولیدات گوساله و تلیسه و بالاخره فنون تخصصی و کاربرد آن‌ها از منابع و مقالات معتبر اخذشده است و این راهنما برای دانشجویان کارشناسی و تحصیلات تکمیلی قابل‌استفاده خواهد بود.

مقدمه/13

پیش گفتار/15

مقدمه و کلیات اصول پرورش گوساله و تلیسه/17

فصل اول: از تولد تا زایش گوساله/19

فصل دوم: مروری بر شیوه‌های مدیریتی مهم گوساله شیری/23

فصل سوم: عوامل مؤثر بر اندازه و بهره‌وری تلیسه جایگزین گاو شیری/29

فصل چهارم: آناتومی دستگاه گوارش گوساله‌ها/37

فصل پنجم: اهمیت تغذیه آغوز/41

فصل ششم: تغذیه شیر و جانشین‌های شیر/53

فصل هفتم: تغذیه علوفه خشک، کنسانتره و آب/61

فصل هشتم: جیره آغازین (استارتر)گوساله‌ها و کمبودهای تغذیه‌ای/77

فصل نهم: تغذیه و جایگاه در گوساله‌ها و تلیسه/93

فصل دهم: نرخ رشد/99

فصل یازدهم: سنجش و اندازه‌گیری رشد/107

فصل دوازدهم: نکات کلیدی در مدیریت پرورش گوساله‌های شیرخوار/113

فصل سیزدهم: پرواربندی گوساله/123

فصل چهاردهم: بیماریهای گوساله و تلیسه/135

منابع /159

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
كشاورزي و منابع طبیعی علوم دامی

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved