همة متخصصان شایسته و بصیر، افراد متعهد و توانمند، و والدین مهربان و صبور میدانند که نظام خلقت الهی بر اساس تفاوتهای فردی و ارزشهای انسانی استوار است. علاوه بر این که ما در بعضی از ابعاد وجودی خویش با هم شباهت داریم، در برخی از جنبهها نیز با هم متفاوت هستم که اشاره به اصل تفاوتهای فردی دارد. تاکنون تلاشهای ارزشمندی برای تدوین آثاری در حوزة روانشناسی، آموزش و توانبخشی افراد نابینا و کمبینا انجام شده که تلاشهای بیدریغ روانشناسان، متخصصان و پژوهشگران فرهیخته قابل تقدیر است. کتاب حاضر بهطور جامع مباحث مرتبط با مبانی نابینایی و کمبینایی، روانشناسی افراد نابینا و کمبینا، رویکردهای آموزشی، توانبخشی افراد نابینا و کمبینا و خانواده، جامعه و افراد نابینا و کمبینا را مورد بحث و بررسی قرار میدهد.
فصل 1: تعریف و طبقه بندی آسیب بینایی / 17
فصل 2: فیزیولوژی چشم، ارزیابی و علل / 29
فصل 3: ویژگی های شناختی/ 61
فصل 4: ویژگی های هیجانی و رفتاری/ 85
فصل 5: ویژگی های زبانی/ 105
فصل 6: ویژگی های شخصیتی و اجتماعی / 119
فصل 7: تاریخچه و طرح جهانی آموزش/ 141
فصل 8: برنامه درسی و آموزش فراگیر/ 163
فصل 9: آموزش بریل/ 187
فصل 10 : جهت یابی و حرکت/ 211
فصل 11 : دانش آموزان در کلاس درس/ 225
فصل 12 : توانبخشی و تقویت بینایی/ 239
فصل 13 : توانبخشی و کاردرمانی بینایی/ 255
فصل 14 : فنّاوری های كمكی برای توانبخشی/ 271
فصل 15 : همکاری مشترک با خانواده ها / 299
فصل 16 : نقش خانواده و شبکه های حمایتی / 319
فصل 17 : انتقال از مدرسه به دانشگاه/ 333
فصل 18 : دوران بزرگسالی، کارآفرینی و اشتغال / 345
فصل 19 : دوران میانسالی و سالخوردگی / 363
فهرست منابع/ 377
واژه نامه / 411
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
روانشناسی
روانشناسی |