اصول و مبانی معماری پایدار -
نویسنده:
فرزاد زربخش، معصومه رادمرد نصیرآباد
مترجم:
-
سال نشر:
1402
صفحه:
156
نوبت چاپ:
1

معماری یكی از شاخص‌ترین صورت‌های فعالیت اقتصادی است. درمورد خانواده، افزایش درآمد، میل به تملك خانه‌ای بزرگ‌تر با مصالح و مبلمان و تجهیزات گران‌تر، وضعیت گرمایی مطلوب‌تر در فضاهای داخلی و حیاط یا باغ بزرگ‌تر را در پی خواهد داشت. ساختمان در طول حیات خود، ازطریق مجموعه‌ای از فعالیت‌های انسانی و فرایندهای طبیعی مرتبط به هم، بر محیط‌زیست محلی و جهانی تأثیر می‌گذارد. در نخستین مرحله، آماده‌سازی سایت، بر ویژگی‌های بومی آن تأثیر می‌گذارد. هجوم وسایل و تجهیزات و كاركنان ساختمانی به سایت ساختمان و نیز خود فرایند ساخت، گرچه موقتی است، موجب آشفتگی در بوم‌شناخت محلی می‌شود. ازسوی دیگر، تدارك و تولید مواد، بر محیط‌زیست جهانی تأثیر می‌گذارد. با اتمام مرحلۀ ساخت، در طول بهره‌برداری از بنا نیز تأثیرات سوء بلندمدتی بر محیط‌زیست وارد می‌شود.

برای نمونه، انرژی و آبی كه ساكنان ساختمان مصرف می‌كنند، به گازهای سمّی و فاضلاب مبدل می‌شود. به‌علاوه، فرایند جمع‌آوری و تصفیه و حمل‌ونقل تمام منابع مصرفی در دوران به‌كارگیری و نگهداری بنا نیز تأثیرات بی‌شماری بر محیط‌زیست می‌گذارد. این مسئله نیز به‌نوبۀخود مجموع تأثیرات معماری را بر نظام زیست جهانی كه متشكل از« عناصر غیرارگانیك» و« ارگانیسم‌های زنده» و« انسان» است، افزایش می‌دهد. هدف از نوشتن کتاب طراحی پایدار، یافتن راه‌حل‌های معمارانه است كه شرایط زیستی مناسب و هم‌زیستی سه گروه ذکرشده را تضمین كند.

در این کتاب به بررسی طراحی پایدار، تعریف پایداری و توسعۀ پایدار، اصول طراحی پایدار در معماری و فرایند طراحی پایدار و همچنین، به مقایسۀ طراحی پایدار با طراحی مدرن پرداخته و نمونه‌هایی از ساختمان‌های ساخته‌شده مبتنی بر مبانی پایدار ارائه و تحلیل می‌شود.

پیشگفتار/3

فصل اول: مفاهیم پایه/9

فصل دوم: سازگاری انسان و محیط پایدار/23

فصل سوم: تأثیر اقیلم بر معماری/29

فصل چهارم: طراحی پایدار/49

فصل پنجم: بررسی نمونه‌های موردی ساختمان‌های پایدار/77

منابع و مآخذ/151

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
هنر و معماری معماري و شهرسازی

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved