آزمایشگاه اپتیک مدرن آزمایشگاه اپتیک مدرن
نویسنده:
دکتر امین دهقانی نژاد
مترجم:
-
سال نشر:
1402
صفحه:
60
نوبت چاپ:
1

یکی از شاخه‌های اساسی فیزیک در تمام سطوح تحصیلی اپتیک است. اپتیک هندسی، علمی است که این توانایی و قابلیت را دارد که اکثر پدیده‌های اپتیک کلاسیک که به ناحیه مرئی طیف الکترومغناطیسی مربوط می‌شود را مورد برسی و مطالعه قرار دهد. این نظریه توانسته ‌است بسیاری از ویژگی‌های نور مثل شکست نور و بازتاب نور از سطوح را به خوبی توصیف نماید.

 دانشمندان اپتیک موجی(اپتیک مدرن)، با پیشرفت روزافزون علم و ظهور دانشمندانی همچون دوبروی و ماکسول و کشف پدیده‌های موجی و مشخص‌شدن ماهیت امواج، بر این آمدند که پدیده‌های جدید اپتیکی را با فرمالیسم جدیدی تشریح نمایند که به لحاظ ماهیت زیرساختی این علم را اپتیک موجی نامیدند. پدیده‌هایی وجود دارند که دیگر نمی‌توان آنها را با دید نور هندسی مورد مطالعه قرار داد که نمونه‌ای از این پدیده‌ها پراش ، پاشندگی و تداخل نوراست.

 اپتیک کوانتومی، یک‌رشته از فیزیک کوانتومی است که به‌طور خاص با تعامل فوتون با ماده بحث می‌کند. ظهور پدیده‌های مدرن در اپتیک که اپتیک موجی هم نتوانست از عهدۀ توجیه آن بر آید، دانشمندان جدیدی را به عرصۀ فیزیک نوین معرفی کرد که برای بررسی و توصیف پدیده‌های جدید نمایش جدیدی از علم در دنیای میکروسکوپیک ارائه دادند که به مکانیک کوانتومی معروف است و شامل اپتیک کوانتومی نیز می‌باشد که قادر است پدیده‌های اپتیک مدرن را توصیف نماید. اعتقاد دانشمندان فیزیک بر آن شد که نور ذاتاً یک موجود کاملاً کوانتومی است و آنچه که در تئوری‌های کلاسیک به آن پرداخته می‌شود یک تقریب نسبتاً خوب از نور است. اپتیک کوانتومی در طراحی و ساخت میزر، لیزر   و رایانه های کوانتومی کاربرد دارد.

 در این کتاب تلاش شده است که از طریق تعریف شرایط آزمایش­های مختلف در آزمایشگاه اپتیک به بررسی خواص موجی نور (اپتیک مدرن) پرداخته شود. این کتاب می­تواند برای دانشجویان رشته­ های فیزیک و مهندسی اپتیک لیزر مورد استفاده قرار گیرد. این کتاب شامل یازده آزمایش پرکاربرد و مهم در اپتیک مدرن است.

 

پیشگفتار6

آزمایش اول- اندازه­ گیری زاویه انحراف مینیمم و زاویه رأس منشور 10

 آزمایش دوم- تداخل امواج در دو منشوری فرنل13

 آزمایش سوم - تداخل‌سنج مایکلسون و اندازه­گیری طول موج نور 21

 آزمایش چهارم اندازه ­گیری طول موج نور به کمک توری پراش25

 آزمایش پنجم اندازه­گیری ضرایب شکست عادی (no) و غیرعادی (ne) برای بلور کلسیت29

  آزمایش ششم - فتومتری  35

  آزمایش هفتم - پراش نور حاصل از تک شکاف37

  آزمایش هشتم - اندازه­ گیری شدت نور و بررسی قانون مالوس با لوکس­ متر43

  آزمایش نهم - پلاریزه شدن نور به‌وسیله انعکاس49

 آزمایش دهم - مطالعه پلاریزاسیون دورانی و پلاریمتری52

 آزمایش یازدهم - تداخل امواج به روش حلقه­ های نیوتن57

  منابع60

 

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم پایه فيزيك

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved