اگر یک برنامه درسی به بهترین شکل خود طراحی میشود و کلیه ابعاد در تهیه آن به بهترین صورت ممکن در نظر گرفته شده باشد، اثر بخشی و کارآیی آن بستگی زیادی به روشهای اجرا و یاددهی- یادگیری آن دارد و اگر این برنامه درسی به مرحله اجرا درنیاید، بیفایده خواهد بود و یا اگر روش یاددهی- یادگیری مناسبی انتخاب نشود، برنامه درسی بهینه و پیشرفت تحصیلی مناسب به دست نخواهد آمد.هر هدف تربیتی و آموزشی در نهایت در کلاس درس و توسط معلمان و دانشآموزان محقق میگردد و محتواي دروس، دانش و یافتههای علمی، الگوهای تربیتی و رفتاری همه بوسیله معلمان به دانشآموزان یاد داده میشوند. بنابراین معلمان و روشهاي تدریس شان است که رسالت آموزش و پرورش را به دوش میکشد. روشهای تدریس معلمان دارای انواع متعددی است که با توجه به برنامه، اهداف و امکانات این روشها، آنها را به دو دسته اصلی روشهای سنتی و روشهای تدریس فعال تقسیم میکنند.
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
علوم تربیتی
|