کتاب حاضر، صرف نظر از اینکه یک کتاب آموزشی جهت یادگیری مبانی علم ژئومرفولوژی است، به عنوان چارچوب و شیوه نامهای جهت تولید محتواهای آموزشی در سامانه ملیسان نوشته شده است. و در آن، ضمن معرفی سامانه آموزشی ملیسان، به امکاناتی که این سامانه در اختیار استاد و دانشجو قرار خواهد داد و همچنین قابلیتهای سامانه در توانمندسازی و مهارت آموزی نیروی متخصص و ایجاد ارتباط بین بخش آموزش، به ویژه دانشگاه، و بخش صنعت اشاره مختصری شده است.
ملیسان (مـدیریت و لـذت یـادگیری در سامانه آموزش نـوین) سامانهای است که به منظور ارتقای سطح کیفی آموزش طراحی شده و در نظام آموزشی دانشگاهی یا آکادمیک، نقش دستیار استاد را برعهده میگیرد. این سامانه ضمن مدیریت نمودن محتوای دروس و وظایفی که به دانشجو محول میشود، تلاش میکند تا با فراهم نمودن بستری جذاب و سرگرم کننده، ضمن تقویت مهارتهای نوشتاری و قدرت تحلیل دانشجو، به تدریج با توجه به فعالیتها و ویژگیهای رفتاری دانشجو یا حتی کارمندی که در دوره توانمند سازی شرکت کرده است، تصویر نسبتاً روشنی از توانمندی، وظیفه شناسی و روحیه انجام کار تیمی دانشجو یا کارمند در اختیار استاد یا مدیران بخش اجرا قرار میدهد، تا با توجه به تحلیلهای انجام شده توسط سامانه، به معرفی دانشجویان مستعد به بخش صنعت پرداخته شود و یا فرآیند به کارگیری نیروی انسانی توسط مدیران، مبتنی بر شایسته سالاری و ظرفیتهای بالقوه ای که سامانه شناسایی نموده است، باشد و بهره وری در حوزه تحت مدیریتشان با انتخاب افراد شایسته و مستعد افرایش یابد.
پیشگفتار 1
تشکر و قدردانی 5
سخنی با دانشجو 7
سخنی با استاد 11
فصل اوّل: نقطه آبی کمرنگ 19
درس اوّل
آشنایی با علم ژئومرفولوژی 21
1 -1- اصطلاح شناسی یا ترمینولوژی ژئومرفولوژی 23
1 -2- تعریف ژئومرفولوژی 24
1 -3- زمینچهر یا زمینریخت در مطالعات ژئومرفولوژی 25
1 -4- فرآیندهای ژئومرفولوژی 25
1 -5- تاریخچه علم ژئومرفولوژی 26
1 -6- ارتباط ژئومرفولوژی با سایر علوم در منابع طبیعی 29
1 -7- تفاوت ژئومرفولوژی با برخی از شاخههای علوم طبیعی 31
1-7-1- تفاوت ژئومرفولوژی با زمینشناسی 31
1-7-2- تفاوت ژئومرفولوژی با جغرافیا 32
1-7-3- تفاوت ژئومرفولوژی با توپوگرافی و کارتوگرافی 32
درس دوّم
زمیـن در فـضـا 37
2 -1- مقدمه 39
2 -2- انواع حرکتهای زمین 40
2 -2-1- حرکت وضعی زمین 42
2 -2-2- حرکت انتقالی زمین 45
2 -2-3- حرکت تقدیمی محور زمین 47
2 -2-4- حرکت رقص محوری 50
2 -2-5- حرکتهای دیگر زمین 51
درس سوّم
ویژگیهای فیزیکی زمین 55
3- 1- مقدمه 57
3- 2- زیستکره یا بیوسفر 58
3- 3- هواکره یا اتمسفر 59
3- 4- آب کره یا هیدروسفر 65
3- 5- سنگکره یا لیتوسفر 67
3-5 -1- شکل زمین 69
3-5 -2- نقطه ژئودزی 72
درس چهارم
لرزهشناسی و مطالعه ساختار درونی زمین 79
4- 1- مقدمه 81
4- 2- آشنایی با برخی اصطلاحات 82
4-2 -1- زمینلرزه (Earthquake) 82
4-2 -2- لرزهشناسی (Seismology) 82
4-2 -3- کانون زلزله یا کانون ژرفی (Hypocenter) 83
4-2 -4- مرکز سطحی زلزله یا رومرکز زمینلرزه (Epicenter) 84
4- 3- انواع امواج زلزله (Seismic waves) 85
4-3- 1- امواج درونی (Body waves) 85
- امواج P یا امواج اولیه (Primary waves, P_wave) 85
- امواج S یا امواج ثانویه (Secondary waves, S_wave) 85
4-3- 2- امواج سطحی(Surface waves) یا امواج بلند 87
- امواج ریلی (Rayleigh waves) 87
- امواج لاو (Love waves) 87
4- 4- ابزار ثبت امواج زلزله 88
4- 5- انواع مقیاسهای اندازهگیری زلزله 90
4-5- 1- مقیاس شدّت مرکالی (Mercalli intensity scale) 90
4-5- 2- مقیاس بزرگی ریشتر (Richter magnitude scale) 92
4-5- 3- مقیاس بزرگای گشتاوری (Moment magnitude scale) 93
4-5- 4- مقایسه شدت و بزرگی زلزله 94
4- 6- ساختار درونی زمین 95
4-6- 1- پوسته زمین (Earth's crust ) 96
4-6- 2- گوشته یا جبه (Mantle) 98
4-6- 3- هسته زمین (Earth's core) 99
4- 7- ناپیوستگی یا گسستگیهای ساختار زمین 100
فصل دوّم: ژئومرفولوژی ساختمانی 105
درس پنجم
فرآیندهای کوهزایی و خشکیزایی 107
5- 1- مقدمه 109
5- 2- کوهزایی (Orogenesis Orogeny; ) 110
5- 3- خشکیزایی (Epirogenic movement) 113
5- 4- نظریه ایزوستازی یا تعادل ایزوستاتیک (Isostasy or Isostatic equilibrium) 115
5-4-1- مدل ایری- هیزکانن 116
5-4-2- مدل پرات- هایفورد 117
5-4-3- مدل ونینگ مینز یا مدل خمشی 118
درس ششم
نظریههای کوهزایی و خشکیزایی 123
6 -1- تئوری انقباض پوسته زمین (Contraction Theory) 125
6 -2- نظریه اشتقاق یا رانش قارهها (Continental drift) 127
6 -3- نظریه جریانهای همرفتی گوشته زمین (Mantle Convection Theory) 128
6 -4- فشارهای جانبی (نظریه آرگان) 130
6 -5- ژئوسنکلینال یا زمینناودیس 131
6 -6- نظریه تکتونیک صفحهای یا زمینساخت صفحهای 135
-مرز صفحات همگرا یا تصادمی (Convergent plate boundary) 138
-مرز صفحات واگرا یا مراکز انتشار (Divergent plate boundary) 139
-مرز دگرگونی تدریجی یا گسل امتداد لغز (Transform plate boundary) 140
درس هفتم
طبقهبندی سنگها از دیدگاه زمینشناسی 145
7 -1- مقدمه 147
7 -2- طبقهبندی سنگها (دیدگاه زمینشناسی) 149
7-2-1- آذرین (Igneous Rocks) 149
7-2-2- سنگهای دگرگونی (Metamorphic Rocks) 151
7-2-3- سنگهای رسوبی (Sedimentary Rocks) 154
- تخلخل (Porosity) 156
- نفوذپذیری (Permeability) 156
7 -3- چرخه سنگ (Rock cycle) 158
درس هشتم
طبقهبندی سنگها از دیدگاه ژئومرفولوژی و ساختهای اولیه و ثانویه بر روی سنگها 161
8- 1- طبقهبندی سنگها (دیدگاه ژئومرفولوژی) 163
8- 2- ساختهای اولیه و ثانویه 164
8- 2-1- ساختهای اولیه (Primitive Structure) 164
8- 2-2- ساختهای ثانویه (Pene-primitive Structure) 164
8- 3- ساختهای اولیه بر روی سنگها 165
8- 3-1- ساختهای اولیه سنگهای متبلور یا بلورین (Crystalline structure) 165
8- 3-2- ساختهای اولیه سنگهای آتشفشانی (Volcanic Structure) 166
- ماگما 167
- انواع فورانهای آتشفشانی 168
- نمایه شدت فوران آتشفشان (VEI) 172
- پراکنش مخروطهای آتشفشانی ایران 173
درس نهم
ساختهای اولیه سنگهای رسوبی 177
9- 1- مقدمه 179
9- 2- شرایط رسوبگذاری در لایههای رسوبی 180
9- 2-1- شرایط بیوستازی 180
9-2-2- شرایط رگزستازی 181
9- 3- انواع ساختهای رسوبی با توجه به موقعیتشان در میدان فشاری 181
9- 3-1- ساخت تک شیب (Monocline Structure) 181
9- 3-2- ساختهای چین خورده (Folded structures) 182
9- 3-3- ساختهای گسل خورده (Faulted structures) 183
- گسل عادی یا نرمال (Normal Fault) 183
- گسل معکوس (Reverse Fault) 185
- گسل امتداد لغز (Strike-Slip Fault) 186
- هورست و گرابن (Horst and Graben) 188
- نیمه گرابن (Half-Graben) 189
9- 4- نشانههای وجود گسل 190
9- 4-1- آیینه گسل یا خش لغز 190
9- 4-2- جابجاشدگی 190
9- 4-3- تکرار یا حذف لایهها 191
9- 4-4- برش و گوژ گسلی 191
9- 4-5- سیلیسی شدن و تشکیل کانیها 191
9- 5- اهمیت شناخت گسلها 191
9- 6- درزه و شکاف (Joint, Diaclase) 192
9- 6-1- درزه و شکافهای تکتونیکی 194
9- 6-2- درزه و شکافهای غیرتکتونیکی 194
9- 7- اهمیت شناخت درزه و شکافها و تراکم آنها 195
فصل سوم: ژئومرفولوژی مناطق خشک و بیابانی 199
درس دهم
آشنایی با واحد، تیپ و رخسارهها در ژئومرفولوژی 201
10- 1- مقدمه 203
10- 2- واحد ژئومرفولوژی (Geomorphological Units) 204
- ویژگیهای واحدهای اصلی ژئومرفولوژی 204
10- 3- تیپهای ژئومرفولوژی (Geomorphological Types) 205
10- 3- 1- تیپهای اصلی هر کدام از واحدهای ژئومرفولوژی 205
10- 3- 2- زیر تیپها 205
10- 4- رخسارههای ژئومرفولوژی (Geomorphological facies) 207
10- 5- واحد کوهستان Mountainous Unit 207
10- 5 -1- اجزای مختلف ناهمواریهای واحد کوهستان (تیپ کوه، تپه و اینسلبرگ) 208
10- 5- 1 -1 - یال یا خط الراس (Ridgeline, Drainage divide) 208
10- 5- 1 -2 - دره، خط القعر یا ژرفگاه 209
10- 5- 1 -3 - دامنه (Slope) 210
10- 5 -2- تقسیم بندی دامنهها 211
10- 5-2-1- انواع دامنه براساس انطباق شیب لایهها با شیب توپوگرافی زمین 211
- دامنه موافق 212
- دامنه مخالف 212
10- 5-2-2- انواع دامنه با توجه به تغییر در شیب و جنس سنگ 213
- دامنه ساده 213
- دامنه مرکب 213
10- 5-2-3- انواع دامنه با توجه به فرسایش و تعادل خاک برروی شیب دامنه 214
- دامنه منظم (Regular Slope) 214
- دامنه نامنظم (Irregular Slope) 215
- دامنه ریشتر(Richter Slope) 215
درس یازدهم
معرفی واحد دشت سر 219
11- 1- دشت سرها 221
11- 1-1- باجادا یا باهادا 222
11- 1-2- دشتگون یا پنهپلین 223
11- 1-3- پدیپلین یا دشت سنگفرشی 224
11- 2- عوامل مؤثر در شکلگیری دشت سرها (دشتسرسازی یا پدیمانتاسیون) 226
11- 3- نظریههای تشکیل دشت سرها یا گلاسی ها 227
11- 4- تقسیم بندی دشت سرها 228
11- 4-1- تقسیم بندی دشت سرها براساس عوامل توپوگرافی و موقعیت مکانی 228
11- 4-2- تقسیم بندی براساس ضخامت رسوبات و شکل ناهمواریها 229
11- 5- مقایسه تیپهای مختلف دشت سر از نظر شیب، تراکم آبراهه، عمق آبرفت و... 230
11- 6- آشنایی با چند اصطلاح 231
11- 6-1- مونادنوک 231
11- 6-2- سنگفرش بیابان یا رِگ 232
درس دوازدهم
معرفی واحد پلایا 237
12- 1- مقدمه 239
12- 2- ویژگیهای پلایا 240
12- 3- اسامی پلایا در مناطق مختلف جهان 241
12- 4- طبقهبندی پلایاها بر اساس منشأ تشکیل 242
12- 5- نکاتی در خصوص پلایاهای ایران 243
12- 6- تیپهای واحد پلایا 244
12- 6-1- تیپ جلگه رسی و رخسارههای آن 245
12- 6-2- تیپ حاشیه مرطوب و رخسارههای آن 246
12- 6-3- تیپ کویر و رخسارههای آن 247
12- 6-3-1- سطوح کویری شورهزار یا سبخا 248
12- 6-3-2- سطوح کویری رسی کربناته (دَغ یا Clay pan) 248
12- 6-4- تیپ دریاچه کویری 250
12- 6-5- تیپ ناهمواریهای عینکی 250
فصل چهارم: ژئومرفولوژی دینامیک (فرآیندهای بیرونی) 253
درس سیزدهم
ژئومرفولوژی دینامیک و فرآیند فرسایش 255
13- 1- تعریف فرسایش 257
13- 1-1- فرسایشپذیری 259
13- 1-2- فرسایندگی 259
13- 1-3- فرسایش مجاز یا فرسایش قابل قبول 260
13- 2- تقسیم بندی فرسایش 261
13- 2-1- فرسایش زمینشناسی یا فرسایش طبیعی 263
- هوازدگی و تأثیر آن بر تسطیح سطح زمین 264
13- 2-2- فرسایش تسریعی 269
13- 3- برخی از عوامل تشدید کننده فرسایش در ایران 269
درس چهاردهم
انواع اشکال فرسایش آبی 275
14- 1- مقدمه 277
14- 2- تقسیم بندی اشکال فرسایش آبی 278
14-2- 1- فرسایش قطره بارانی )پاشمانی یا پرتابی) 281
14-2- 2- فرسایش سطحی یا ورقهای 283
- علائم و نشانههای فرسایش ورقهای 285
14-2- 3- فرسایش شیاری 287
14-2- 4- فرسایش بین شیاری 289
14-2- 5- فرسایش خندقی یا گالی 290
14-2- 6- فرسایش سیلابی 293
14-2- 7- فرسایش بدلند 294
14-2- 8- فرسایش کنار رودخانهای 296
- عوامل تشدید کننده فرسایش کنار رودخانهای 297
14-2- 9- فرسایش تونلی 300
- شرایط ایجاد فرسایش تونلی 301
14-2- 10- فرسایش پاسنگی یا ستونی 302
درس پانزدهم
آشنایی با اصطلاحات فرسایش بادی 305
15- 1- مقدمه 307
15- 2- آشنایی با برخی اصطلاحات 308
15- 2-1- باد 308
15- 2-2- باد متغیر 310
15- 2-3- باد آرام 310
15- 2-4- فرسایش بادی 311
15- 2-5- سرعت و جهت باد 311
15- 2-6- باد غالب 315
- گلباد 315
15- 2-7- باد فرساینده 317
- گلباد مؤثر 317
15- 2-8- سرعت آستانه فرسایش بادی 319
15- 2-9- نسبت رسوب دهی یا نسبت تحویل رسوب (SDR) 322
درس شانزدهم
دینامیک فرسایش باد 325
16- 1- دینامیک فرسایش بادی 327
16- 2- روشها و ابزارهای اندازهگیری فرسایش بادی 332
16- 2-1- روش اندازهگیری نسبت شن و سنگریزه به جا مانده در سطح زمین به عمق خاک 333
16- 2-2- انواع تلههای رسوبگیر جهت اندازهگیری رسوبات خزشی، جهشی و معلق 334
16- 3- روشهای برآورد فرسایش بادی 338
16- 3-1- طبقهبندی مدلها از دیدگاه مطالعات منابع طبیعی 338
16- 3-2- معرفی برخی از مدلهای کاربردی در مطالعات فرسایش بادی 340
16- 3-2-1- مدل اولیه برآورد فرسایش بادی 340
16- 3-2-2- معادله تجربی برآورد فرسایش بادی (مدل WEQ) 340
16- 3-2-3- سامانه پیش بینی فرسایش بادی یا WEPS 341
16- 3-2-4- مدل تجربی اریفر 343
منابع: 347
پیوستها
پیوست آ. معرفی سامانه ملیسان 355
آ-1-تاریخچه ملیسان 355
آ-2-ساختار ملیسان 356
آ-3-چشم انداز و مأموریت ملیسان 357
آ-4-شیوههای آموزشی 358
آ-5-قابلیت های ارتباط با صنعت 359
آ-6-قابلیت های پژوهشی ملیسان 360
آ-7-نیازهای آموزشی از منظر استاد 361
آ-8-قابلیت های سامانه برای استاد 362
آ-9-نیازهای آموزشی از منظر دانشجو 363
آ-10-قابلیت های سامانه برای دانشجو 364
آ-11-نیازهای آموزشی از منظر ارتباط با صنعت 365
آ-12-قابلیت های سامانه برای بخش صنعت 366
آ-13-ذی نفعان 367
آ-14-مقایسه قابلیتهای آموزشی 368
پیوست ب. جداول امتیازدهی مدل تجربی اریفر1 و اریفر2 371
پیوست ج. واژه نامه و اصطلاحات تخصصی 379
پیوست د. نمایه 393
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
كشاورزي و منابع طبیعی |
منابع طبیعی
|