پایش سیل از طریق سنجش از دور -
نویسنده:
آلبرتو ریفیس- آناریتا دآدابو-دومنیکو کاپولونگو
مترجم:
دکتر خدایار عبدالهی- مهندس طیبه طهماسبی - دکتر حامد محمودی- مهندس اکبر نوروزی شکرلو و دکتر سعید جانی زاده
سال نشر:
1402
صفحه:
350
نوبت چاپ:
1

کتاب « پایش سیل از طریق سنجش از دور » تألیف آلبرتو ریفیس، آناریتا دآدابو، دومنیکو کاپولونگو و توسط دکتر خدایار عبدالهی ریاست دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین دانشگاه شهرکرد، مهندس طیبه طهماسبی کارشناس حفاظت و بهره برداری از آب های سطحی شرکت آب منطقه ای چهارمحال و بختیاری ، دکتر حامد محمودی دکترای علوم و مهندسی آبخیزداری دانشگاه شهرکرد، مهندس اکبر نوروزی شکرلو کارشناس منابع آب شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی و دکتر سعید جانی زاده دانشجوی پسا دکترای آبخیزداری، گروه مهندسی عمران و محیط زیست و مرکز تحقیقات منابع آب دانشگاه هاوایی آمریکا در 338 صفحه ترجمه و به همت شعبه انتشارات جهاد دانشگاهي استان وارد بازار نشر شده است.

در معرفی کتاب آمده است: سیل بیانگر بزرگترین فاجعه طبیعی است که ممکن است در اقلیم های مختلف رخ بدهد و بر محیط زیست، کشاورزی و زیرساخت ها تأثیر بگذارد. پایش سیل گام مهمی در مدیریت شرایط بحرانی می باشد اما همواره با توجه به در دسترس نبودن داده های هیدرولوژیکی، هواشناسی، پیچیدگی مدل های هیدرولوژیکی چالش برانگیز به نظر می رسد و درک خصوصیات فیزیکی، مکانی-زمانی برای پیش بینی خطرات آینده سیل و توسعه اقدامات مؤثر کاهش خطر سیل ضروری است. همچنین، داده های هوا و فضا برد تنها انتخاب واقع بینانه برای بررسی سیل می باشد. استخراج مناطق سیل زده در کمترین زمان ممکن منطبق بر اطلاعات دقیق استخراج شده از محل امری بسیار مهم می باشد. استفاده از سنجش از دور به خصوص داده های رادار ابزاری مناسب جهت استخراج سریع مناطق سیل زده می باشد. به طوری که داده های سنجش از دور برخی از مزایای مشخصی چون ارائه داده های طولانی مدت، قابلیت دسترسی اطلاعات همگانی در مناطق وسیع با هزینه کم، قابلیت اطمینان در کسب اطلاعات زمان بندی برنامه، مصونیت در برابر موانع محلی مانند دسترسی به سایت یا شرایط خطرناک محیطی و غیره را فراهم می کند. در نتیجه، چنین داده‌های نسل جدیدی فرصت بیشتری برای استفاده فراهم آورده و زمینه‌های تحقیقاتی جدیدی را باز می‌کنند. به طور خاص در مورد پایش سیل، داده‌های با وضوح‌بالا و چند زمانی این امکان رادارند که عملکرد پیش‌بینی، هشدار و نظارت بر رویدادهای حوادث سیلگیریها را به طرز چشمگیری بهبود بخشند. بااین‌حال، معمولاً اين پیشرفتها و برنامه‌های جدید چالش‌های جدیدی را نیز ایجاد می‌کنند: مواردی چون ماهیت داده‌ها، اندازه و مقیاس مختلف اشیا و فرایندهای مورد بررسی، حتی تعداد زیاد داده‌های موجود، که خود آن‌ها نیاز به ابزار جدید یا قدرتمندتری دارند از این دست چالش ها هستند که به‌طور مناسب بایستی با آن‌ها روبه‌رو شد.

در خصوص این موضوع خاص کتاب، می توان بیان کرد طراحی روش‌های قابل‌اعتماد و قوی برای بهره‌برداری از داده‌های سنجش از راه دور تا پتانسیل کامل آن‌ها، مشمول طیف وسیعی از زمینه‌های تخصص و دانش می شود که همه آن‌ها معمولاً در دسترس فرد یا گروه‌های تحقیقاتی معین نیست.

در این کتاب به خلاصه‌ای از مهم‌ترین جنبه‌های پایش دقیق سیلاب از طریق سنجش‌ازدور پرداخت هشده است. به طوری که بر استانداردهای معمول پذیرفته‌شده برای تعریف، شناسایی و به‌روزرسانی نقشه‌های سیل تمرکز دارد، در ادامه تجزیه‌وتحلیل داده‌های سنجش‌ازدور مربوط به پویایی کانال و اثرات ژئومورفیک سیلاب‌ها بررسی‌شده است. سپس، یک مورد ویژه از داده‌های DEM برای به دست آوردن اطلاعات مفید در مورد تکرار یا وقایع سیل آتی و همچنین محدود کردن مدل‌های هیدرولیکی برای شناسایی مناطق سیل‌زده در نظر گرفته‌شده است. همچنین، به زمینه‌ای از پیش‌بینی سیل و پایش آنی اختصاص دارد که با مرور برخی از راه‌حل‌های نرم‌افزاری موجود و سامانه‌های عملیاتی آنلاین برای ارائه سریع اطلاعات و پیش‌بینی‌های مربوط به رخدادهای سیل پرداخته شده است. درنهایت، یک بررسی بسیار جامع از شناخته‌شده‌ترین جنبه‌های تفسیر تصویر SAR  به‌منظور کنترل و شناسایی سیل در محیط‌های مختلف پوشش زمین مرتبط شده است و یک چهارچوب ابتکاری، مبتنی بر شبکه‌های Bayesianرا ارائه می‌دهد، که جهت کمک به نحوه کار با جریان اطلاعات روزافزون حاصل از سنجش از راه دور، میدانی و انواع دیگر حسگرها به‌منظور استخراج اطلاعات مرتبط و شفاف در مورد زمان و مکان ایجاد پدیده‌های سیلابی، مفید است.

یاد آور مي شود انتشارات جهاد دانشگاهي استان چهارمحال و بختياري که به صورت تخصصي در حوزه نشر دانشگاهي فعاليت مي کند، تلاش مي کند در کوتاه ترين زمان ممکن آثار دانشگاهيان و اساتيد (اعم از تاليف و ترجمه و پايان نامه هاي شاخص دانشجويي) را به چاپ برساند و اساتيد دانشگاهي و صاحب نظران و مولفان مي توانند براي اخذ مشاوره در خصوص مراحل تاليف کتاب و چاپ آثار خود به دفتر انتشارات جهاد دانشگاهي استان واقع در دانشگاه شهرکرد- جنب دانشکده منابع طبيعي- معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي مراجعه کرده و يا با شماره 32320323يا 32320070 و در روزهاي شنبه تا چهارشنبه هر هفته در ساعات 8 تا 16 تماس حاصل کنند. همچنين تارگاه jchb.ir براي کسب اطلاعات بيشتر اعلام مي شود.

فصل اول: روش ها، تکنیک ها و حسگرهای دقیق پایش سیل از طریق سنجش از دور

فصل دوم: سنجش از دور به عنوان ابزاری برای تحلیل دینامیک کانال و اثرات ژئومورفیک سیلاب ها

فصل سوم: استفاده از رویکردهای مبتنی بر DEM برای استخراج اطلاعات پیشینی در مناطق سیل خیز

فصل چهارم: سیستم پیش بینی سیلاب رودخانه ای: رویکرد بین رشته ای

فصل پنجم: پایش وسعت و مساحت سیل از طریق چند حسگر، سنجش از دور

فصل ششم: فن های تطبیقی پردازش تصویر SAR برای پشتیبانی از پایش سیل از طریق داده های مشاهده زمینی

فصل هفتم: نقشه برداری از سیل در مناطق دارای پوشش گیاهی و شهری و چالش های دیگر: مدل ها و روش ها

فصل هشتم: تلفیق داده ها از طریق روش های بیزین برای پایش سیل به وسیله داده های سنجش از دور

نتیجه گیری

منابع

 

 

 

 


تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved