از آنجا که در درس کارورزی 3، دانشجومعلّم تدریس نیمه مستقل در کلاس درس را شروع میکند و به طور مستقیم مسئولیت تدریس و اداره کلاس درس را برعهده میگیرد و طرح یادگیری را برای آموزش مفاهیم/ مهارت عملی ارائه شده در برنامه درسی تدوین مینماید، لذا دانشجومعلّم فرصت محک زدن دانش خود در محیط واقعی کلاس درس را مییابد و از استقلال در تصمیمگیری و مدیریت کلاس برخوردار خواهد شد. براین اساس، چگونگی گذراندن و ثبت روایتها و تفکّر روی آنها در کارورزی سه از اهمیّت بخصوصی برخوردار است که لزوم توجّه به آن را دوچندان میکند.
امّا کيفيت پايين بسياري از گزارشات کارورزي سه، حاکي از وجود موانع و مشکلاتی در اجراي اين دوره از کارورزي ميباشد که فرايند آموزش و دستيابی دانشجومعلّمان به شايستگيهاي حرفهای با چالش مواجه کرده است؛ به طوری که دانشجومعلّمان با آزمون و خطا اين دوره را پيش میبرند و يا به دليل عدم آگاهی و سردرگم بودن از ساختار دوره کارورزی سه، به نمونههای اينترنت و يا دانشجومعلّمان سالهاي قبل، به عنوان الگو رجوع میکنند که خود دارای مشکلات متعدّد ديگری هستند و اين روند همچنان توسط دانشجومعلّمان دورههای بعدی تکرار میشوند.
بنابراین در کتاب حاضر به معرفی و ارائهی نمونههای کارورزی سه در دانشگاه فرهنگیان به عنوان الگوهای اوّلیه پیشنهادی جهت چارچوبدار و ساختارمند کردن کارورزیهای دانشجومعلّمان پرداخته شده است. براين اساس به معرفی 5 نمونه کارورزی سه که در قالب سه ساختار قرار گرفتهاند، پرداخته شده است؛ کارورزیهایی که توسط اساتید و دانشجویان پردیسهای دانشگاه فرهنگیان استان کردستان انجام شده است.
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
علوم تربیتی
علوم تربیتی |