در این کتاب آمده است که : گذر از آموزش حضوری به آموزش مجازی، در شرایط کرونا، بهسرعت و بهاجبار در تمام نقاط کشور در نبود زمان کافی برای فراهم کردن بستر مناسب، چالشهای فراوانی را ایجاد کرده است. در این دوران، علیرغم مشکلات فراوانی که با تبدیل آموزش حضوری به مجازی به وجود آمد، امّا بیشترین چالشها در زمینهی چگونگی آموزش مجازی در مقطع ابتدایی وجود داشت؛ چراکه در این دوره، تابهحال آموزش مجازی به کار نرفته بود و دانشآموزان ابتدایی، حتّی سابقهی کار و آشنایی با فضای مجازی را نداشتند و لذا اصول اولیه در برخورد با آن را یاد نگرفته بودند.
با اینکه در پاسخ به این مشکل، برنامه شبکه اجتماعی دانشآموزان (شاد) طرّاحی و مورد استفاده قرار گرفت و تا حدودی توانست مشکلات آموزش مجازی را در مورد دروس نظری مانند فارسی، مطالعات اجتماعی، قرآن، هدیههای آسمان جبران کند، امّا در آموزش دروس عملی که نیازمند کار عملی و آزمایشگاهی و حضور دوجانبهی معلّم و دانشآموز است، همچنان مشکلات و چالشهایی وجود داشت و به عبارتی، آموزش این دروس دوچندان شده بود؛ چراکه نه بهصورت نظری قابلیت ارائه برای این دروس وجود داشت و نه فضایی برای آن طرّاحی شده بود. چون در آموزش دروس عملی، کار میدانی و تعامل فیزیکی دانشآموزان و معلّم اصل کار بوده و با آموزش از راه دور و منفعل بودن و ارائه نظریات، آموزش این دروس اثربخشی لازم را نخواهد داشت. لذا عدم ساختارمند بودن شبکههای مجازی، سبب بیکیفیت بودن آموزشهای مجازی برای دروس عملی شده است.
بر همین اساس، ازآنجاکه معلّمان در رأس اين مسائل و مشکلات بودند، در کتاب حاضر به بررسي تجارب زیستهی معلّمان مقطع ابتدایی در رابطه با چالشهای آموزش دروس عملی دوره ابتدایی (ورزش، هنر و علوم تجربی) در فضای مجازی و سپس به ارائه راهکارهای عملی بهبود کیفیت این دروس، جهت مرتفع نمودن چالشها آموزش مجازی دروس عملی پرداخته شده است.
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
علوم تربیتی
علوم تربیتی |