این کتاب قرار نیست از آن کتابهایی باشد که میگویند همه چیز ژنتیکی است؛ نه، همهچیز ژنتیکی نیست. محیط نیز درست به اندازه ژنها اهمیت دارد. آنچه کودکان هنگام بزرگشدن تجربه میکنند درست به اندازه آنچه با آن به دنیا آمدهاند، مهم است. کاربرد «تربیت» به عنوان مترادف «محیط» بر این فرض استوار است که آنچه رشد کودکان را تحت تأثیر قرار میدهد غیر از ژنها، نحوه بزرگ کردن آنهاست. این کتاب پاسخی جدید به این پرسشهای اساسی که «چرا ما چنین شدیم که هستیم؟»، «چرا بچهها اینگونه که هستند، بار آمدهاند؟» و «کودک به چه ذهنی مجهز شده است؟» میدهد.
1. تربیت همان محیط نیست/11
2. طبیعت ( و تربیت ) شواهد/24
3. طبیعت، تربیت و هیچ کدام از این دو/43
4. جهان های جدا از هم/66
5. زمان های دیگر، مکان های دیگر/91
6. طبیعت انسان/111
7. ما و آنها/139
8. در جمع کودکان/163
9. انتقال فرهنگ/204
10. قوانین جنسیت/241
11. مکاتب کودکان/266
12. بزرگ شدن/293
13. خانوادههای نابهسامان و فرزندان مشکلدار/320
14. کارهایی که والدین میتوانند بکنند/362
15. محاکمه پنداشت تربیت/386
افزوده1: شخصیت و ترتیب تولد/400
افزوده 2: آزمایش نظریههای رشد کودک/417
منابع/431
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
روانشناسی
|