زیبایی‌شناسی و تکنولوژی در ساختمان -
نویسنده:
پیر لوئیجی نروی
مترجم:
سید محسن موسوی، مجید احمدپور، ملیحه آزادمنش، کیمیا السادات طبیب‌زاده
سال نشر:
1401
صفحه:
237
نوبت چاپ:
1

آیا تکنولوژی و زیبایی‌شناسی قابل جمع‌اند؟

امروزه مباحث تکنولوژی در دنیا بسیار مورد توجه است، اما به‌همان نسبت، مباحث زیبایی‌شناختی همراه و هم‌گام با آن‌ها پیش نرفته است. در سال‌های اخیر، با ایده‌های یکجانبه‌گرایانه بسیاری مواجه بودیم که مباحث تکنولوژی و پایداری معماری را در تضاد با زیبایی‌شناسی دیده‌اند؛ درحالی‌که نمونه‌های بسیاری در معماری گذشته وجود دارند که در عین استفاده از تکنولوژی روزشان، از جهات زیبایی‌شناختی نیز کاملاً معتبر و قابل احترام‌اند. این روزها، همه جا صحبت از ارزش‌های معماری است و این ارزش‌ها از دیدگاه معماران مختلف، متفاوت است، اما هرگاه صحبت از هارمونی، فرم و جزئیات می‌شود، خواه‌ناخواه، پای مباحث زیبایی‌شناختی به میان کشیده می‌شود. نگاهی به معماری گذشته و حتی تصاویر به‌جامانده از آنها، نشان‌دهنده اوج تکنولوژی زمانه در عین توجه به مباحث زیبایی‌شناختی است؛ بنابراین تفکیکی بین این دو در گذشته وجود نداشته است. در هر دو وجه زیبایی‌شناسانه و فناورانه معماری؛ توجه به هندسه، ترکیب رنگ و نور، نقوش و میزان پیچیدگی، بسیار حائز اهمیت است. توجه به ابزارهای نوین تکنولوژیکی در معماری مدرن و پس از آن تا حدودی معماری را از معیارهای اصیل زیبایی‌شناختی دور نگه ‌داشته است. ابتدای ورود فناوری‌های نوین به معماری، همواره با القاء حس‌های کسل‌کننده برای مخاطبان همراه بوده و به‌نظر می‌رسد كه اولویت‌ها، توجه به کارکردهای مهندسی بوده است؛ به همین دلیل، معماری دوره مدرن و پس از مدرن، کاملاً فراموش می‌کند که فرم در هر دو وجه زیبایی‌شناختی و فناورانه معماری، توجه ویژه‌ای به هندسه ساختاری بنا، ترکیب رنگ و نور، نقوش و تزئینات و همچنین میزان پیچیدگی متناسب با کارکرد بنا دارد؛ همچنین فراموش می‌کند که فرم هم می‌تواند همانند نمونه‌های بسیار در تاریخ معماری، هم‌زمان توجه لازم به هر دو جنبه را داشته باشد.

نتیجه توجه یکسویه به تکنولوژی، تولید فرم‌های ساده و هندسه‌های یکنواخت است. دلیل (بهتر است بگوییم بهانه) این رویکرد نیز توجه بیش از حد به کاربردی بودن صرف بناهاست. آن‌قدر در این امر زیاده‌روی می‌شود که معماری از مسیر زیبایی‌شناسی به‌کلی فاصله می‌گیرد، اما در این بين، نمونه‌های مثبتی نیز وجود دارند که اگر بتوانیم به‌درستی آنها را نقد کنیم، به الگوهای روشنی در این زمینه خواهیم رسید؛ درعین‌حال نمونه‌های زیبایی‌شناسانه زیادی وجود دارند که علاوه بر زیبایی، به کارکردها هم توجه ویژه‌ای دارند. کما اینکه متناسب با اقلیم نیز هستند. حرف مهم این است که بسیاری از نکاتی که در اصول معماری امروز در مبانی معماری‌های-تک و اکو‌-تک وجود دارد، در نمونه‌های بسیاری از گذشته نیز مشهود بوده است، اما تفاوت در این است که در آنها از جنبه زیبایی‌شناختی غافل نبوده‌اند. در انتها می‌توان چنین گفت که معماران امروز باید سبکی از طراحی معمارانه‌ را ارائه دهند که در عین توجه به جنبه‌های فناورانه، وجهی زیبا از معماری را نیز به نسل‌های آینده ارائه دهد.

 

مقدمه (زیبایی‌شناسی نروی و تکنولوژی درساختمان- کریستیانا کایورینو و توماس لسلی)

1. پیر لوئیجی نروی (18911979، گابریل نروی)

2. به‌سوی زیبایی‌شناسی و فناوری در ساختمان: پیر لوئیجی نروی و ساخت هوشمندانه یک موفقیت زودگذر در ایالات متحده،( 1951-1965، آلبرتو بولونیا)

3. پیدایش زیبایی‌شناسی و فناوری در ساختمان (روبرتو عینائودی) 

4. شکل زیبایی (هانس کریستین شینک)

5. زیبایی‌شناسی و فناوری در ساختمان (پیر لوئیجی نروی)

1. از گذشته تا به امروز

2. قابلیت قالب‌پذیری بتن درجا

3. غنای پلاستیکی بتن پیش‌ساخته

4. آینده قابل پیش‌بینی و آموزش معماران

نتیجه‌گیری: پیر لوئیجی نروی: زیبایی تفکر(جوزف آبرام)


تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved