بیوالکترومغناطیس (جلد 2) (کاربردهای بیوالکترومغناطیس در درمان و مهندسی پزشکی)
نویسنده:
ریاض حبش
مترجم:
همایون ابراهیمیان، امیر شایگان اصل، علی کیسالایی، عرفان بابازاده، سودا ابراهیمیان
سال نشر:
1401
صفحه:
296
نوبت چاپ:
1

طی تحقیق در زمینه بیوالکترومغناطیس (بر همکنش میدانهای الکترومغناطیس با سیستمهای بیولوژیکی) در بیش از 50 سال، این نیاز را احساس کرده ایم که برخی از محقیقین زیست شناسی و پزشکی برای همکاری موثر با فیزیکدانان و مهندسین برق و مهندسین پزشکی در تحقیقات میان رشته ای نیازمند به درک و شناخت اصول پایه و رفتارهای مشخصه ای میدانهای الکترومغناطیس هستند. از آنجا که بیشتر کتابهای الکترومغناطیس بطور تنگاتنگ بر پایه محاسبات برداری و معادلات با مشتق جزئی می باشند، نوشتارها در حوزه الکترومغناطیس چندان این نیازها را برآورده نمی سازند. این کتاب را بعنوان تلاشی برای برآوردن این نیاز  و همچنین به منظور کمک به کسانی که به کسب اطلاعات در زمینه الکترومغناطیس نیاز دارند، و پیش زمینه ریاضی قوی نیاز ندارد.

این کتاب مفاهیم پایه، اصول اساسی و رفتارهای مشخصه میدانهای الکتریکی و مغناطیسی را برای افرادی که در زمینه محاسبات برداری و معادلات با مشتقات جرئی پیش زمینه ندارند را توضیح می دهد. بخصوص، این کتاب برای برقراری ارتباط بین زیست شناسان و مهندسین و یا فیزیکدانان که با برهمکنش میدانهای الکترومغناطیسی با سیستمهای بیولوژیکی سر و کار دارند مورد نظر است.

هر جا که برق است، ميدان¬هاي الکتريکي و مغناطيسي نيز وجود دارند. زندگی بر روي زمين در محيطي از ميدان¬هاي الکترومغناطیسی طبيعي توسعه يافته¬است. با اين حال، طي يک قرن گذشته، اين محيط طبيعي با رشد سريع طيف ميدان هاي الکترومغناطیسیساخته دست بشر تغييرات بسیاری کرده است. امروزه، محیطزمینترکیبی از ميدانهاي الکترومغناطیسی طبيعي و مصنوعي است و انسان ها در دریایی از امواج الکترومغناطیس زندگی می کنند. بی توجهی و عدم هماهنگی با این علم در حال پیشرفت می تواند نتایج مخربی بر شرایط زندگی و جامعه انسانی بگذارد.

با توجه به این موضوع، می توان الکترومغناطیس را یکی از دروس اصلی بسیاری از رشته های مهندسی دانست که تاثیرات عمده ای بر زندگی انسان ها و سلامتی جسمی آنها دارد.

عدم وجود منابع فارسی به روز یکی از عواملی است که مطالعه این درس حیاتی را برای بسیاری از دانشجویان سخت می کند. به همین منظور در این مجموعه 2 جلدی بر آن شدیم تا با ارائه مطالب به روز، پایه و بستر مناسبی را برای دانشجویان گرامی  فراهم کنیم.

مطالعه جلد اول و دوم این کتاب که به صورت یک مجموعه مکمل ارائه می شوند، می تواند نیاز دانشجویان را در بسیاری از زمینه های اساسی درس الکترومغناطیس و بیوالکترومغناطیس برطرف سازد. همچنین، با آشنایی بیشتر دانشجویان با بخش های مختلف علم الکترومغناطیس، مسیر انتخاب گرایش های کاری برای آنان هموار تر خواهد شد.

در جلد اول مباحث اصلی و پایه ای الکترومغناطیس و بیوالکترومغناطیس و اثرات سلامتی این امواج بر بدن انسان در 6 فصل مورد بحث قرار می گیرند. استانداردهای مرتبط با این امواج در مناطق و سیستم های مختلف بررسی شده و روش های محافظت از آنها معرفی می شوند.

در جلد دوم روش های درمانی که از الکترومغناطیس به عنوان عامل اصلی استفاده می کنند (از قبیل هایپرترمی، حرارت درمانی و ... ) بررسی شده است. همچنین دوزیمتری و دماسنجی این امواج به شکل گسترده مورد بحث قرار می گیرد.

امید است این کتاب باعث پیشرفت روزافزون دانشجویان گرامی شود.

پیشگفتار/13

فصل هفتم: حرارت‌درماني/15

فصل هشتم: هايپرترمي درماني/47

فصل نهم: آبلاسيون درماني/87

فصل دهم: دزيمتري الکترومغناطيسي-حرارتي/123

فصل یازدهم: دماسنجي (thermometry) و تصویربرداری پزشکي/143

فصل دواردهم: الگوي خطر الکترومغناطيسي/173

منابع/203

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم پایه شيمي

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved