دانشجویان ممتاز دانشگاهها، معمولا بلافاصله پس از فارغ التحصیلی در مقاطع فوق لیسانس و دکترا به تدریس در موسسات و دانشگاهها مشغول می شوند. البته به محتوای دروسی که ارائه می کنند آگاهی و تسلط تخصصی دارند ولی تجربه تدریس ندارند و نیاز بحرانی و شدیدی دارند که افزون بر دانش تخصصی، خصوصیتها و مهارتهای دیگر را بیاموزند و بکار گیرند تا یک استاد و معلم "اثرگذار" شوند و کارائی فعالیت آموزشی آنان ارتقاء یابد.
"راهنمای تدریس بهتر" کتابی خودیار است برای کسانی که درسی در دانشکده ارایه میکنند و برای ایشان فهم و درک دقیقی از آنچه باید انجام دهند تا استادی تاثیرگذار باشند فراهم می کند. سطح این تاثیرگذاری بر اساس اولویتو ذائقه یادگیرندگان، پژوهش های گسترده مولفین، و ابزارهای ارزیابی تعاملی متعدد سنجیده میشود. هر فصل از توضیحات ریز، داستانهای مرتبط، و جداول کاربردی انباشته شده است و استادن را در درک و بکارگیری مهارتها کمک میکند. هدف این کتاب ارتقاء مهارتهای تدریس با طرح دورنماهای بحرانی، پیشنهادهای عملی، و تکنیکهای براي بهبود است. جه استادياري تازهكار باشيد يا استادي باسابقه، اطلاعات جامع اين كتاب ميتواند براي تحليل كارايي خودتان يا ارزيابي ديگران بكار گرفته شود. پیشنهادها و ابزارهاي ارزيابي ارايه شده براي طيف وسيعي از راهبران سازمانها و مديران، درحوزه آموزش، دولت يا صنعت كه كارشان مستلزم ارائه و ارتباط در مجامع عمومي است ميتواند يكار گرفته شود.
مقدمه 15
فصل 1: از دیدگاه یک یادگیرنده 21
معلّم اثرگذار 22
چه کسی باید ارزشیابی کند؟ 23
ترجیحات/ اولویتهای یادگیرنده 26
معلّمان اثرگذار و فرآیند یادگیری 27
شناخت شما 27
فرم خودارزیابی 29
فصل 2: دانش در پشت صحنهها 33
ترجیحات یادگیرندگان مختلف 34
گروهبندی ترجیحات 35
یک روش خودارزیابی 38
فصل 3: شخصیت 41
مراقبت 45
تاکتیکهای خیرهنگری 54
جنبه تاریکتر – عدم مراقبت 56
بروز مشکلات 56
همدلی (Empathy) 58
شادی 67
کمدی جدی 68
انرژی 83
کمبود نشاط و سرزندگی 85
شور و شوق 92
انگیزه 99
تخصص 110
الهام 126
اعتمادبهنفس 136
نزدیکشدنی 149
سیما و ظاهر 160
خلاصه و استراتژی 173
فصل 4: فرآیند 177
سازماندهی محتوا 181
تدوین محتوا 189
طراحی محتوا 212
تحریک حواس بیشتر 234
محیط 243
فرآیند – خلاصه و استراتژی 252
فصل 5: کارایی 255
سبک زبان بدن 259
سبک سخن گفتن 279
فناوری 302
تمرکز و توجه 317
تعامل 327
کارایی – خلاصه و استراتژی 342
فصل 6: ابزارهای سنجش مهارتها 347
بهکاربردن دانش در طراحی 348
فرمهای سنجش و اندازهگیری 349
خود را ارزیابی کنید 350
فرم الکترونیکی و تعاملی ارزشیابی استاندارد 356
مراجع 359
واژهنامه 385
نمایه 393
درباره مولفان و مترجمان 399
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
علوم تربیتی
|