پایتون، زبانی برای همه
نویسنده:
الهامه میکاییلی
مترجم:
-
سال نشر:
1401
صفحه:
240
نوبت چاپ:
1

پایتون (python)یک زبان یرنامه نویسی قدرتمنداست که در سال 1991 مطرح گردید. به دلیل نزدیک بودن این زبان به زیان انگلسی(نسبتبه زبانماشین) یادگیری آن ساده بوده و در صدر محبوبترین زبان های برنامه نویسی جهان قرارگرفته است.از جمله مهمترین ویژگی های این زبان، متن باز  (Open Source)همه منظوره (General Purpose) و چندسکویی(Multi-Platform)آن است.

به دلیل متن باز بودن، این زبان توسعه چشمگیری داشته و مجهز به کتابخانه های قدرتمندی شده است. این قابلیت منجر به یکه تازی و پیشروی پایتون در موضوعاتی مانند هوش مصنوعی با کتابخانه ای مانند Scikit Learn، یادگیری ماشین با کتابخانه ای مانند Keras و علم داده  با کتابخانه ای مانند Pandasشده است.

اگرچه اکثر برنامه نویسان از زبان هایی مانند PHP برای طراحی وب سایت استفاده می کنند ولی پایتون با استفاده از فریم ورکی مانند    Django  برای طراحی وب سایت محبوبیت بالایی یافته است. علاوه بر زبان اندروید، از پایتون نیز با استفاده از فریم ورکی مانند Kivy در تولید اپلیکیشن های موبایل استفاده می شود که به یکی از کاربردهای جذاب آن تبدیل شده است. یکی دیگر از کاربردهای مناسب زبان پایتون ساخت بازی های رایانه ای می باشد که با وجود زبان های برنامه سازی و موتورهای بازی سازی پیشرفته، پایتون نیز به دلیل مجهز بودن به کتابخانه های قوی مانند Pygame در این زمینه به گزینه مناسبی تبدیل شده است. به بیان دیگر،زبان پایتون در انواع پلتفرم ها شاملوب، دسکتاپ، موبایل و اغلب سیستم های عامل استفاده می شود که دال بر چندسکویی بودن این زبان است.

از این زبان بر خلاف زبان های دیگر که فقط در حوزه های خاصی کاربرد دارند، در بسیاری از حوزه های مختلف می توان استفاده کرد و به بیان دیگر همه منظوره است. این قابلیت موجب افزایش فرصت های شغلی زیاد و در نتیجه گرایش بالا برای یادگیری آن گردیده است. فناوری های بزرگ و نام آشنایی مانندGoogle ،instagram ،Yahoo Maps، Facebook، Nasa و IBMاز زبان برنامه نویسی پایتون برای اهداف گوناگون و بطور گسترده استفاده می کنند. این زبان در دو نسخهpython 2 وpython 3 موجوداست که هر کدام زیرنسخه های متعددی دارند که برای بروزرسانی و بهینه سازی آنها معرفی می شوند.python3  به واسطه کارآمدی و پشتیبانی از کتابخانه های بیشتر در اولویت قرار دارد.

کتاب های متعددی برای یادگیری زبان پایتون موجود است. طبیعتا برای یادگیری بهینه، همبستگی و اولویت بندی مطالب ارایه شده بسیار حایز اهمیت بوده و تنها بسنده کردن به معرفی مفاهیم اصلی کافی نیست. در این کتاب بعد ازمعرفی کامل و منسجمِ اصول اساسی در پایتون با مثال های طرح شده توسط نویسنده،به معرفی کتابخانه بسیار مهم و پرکاربرد در اکثر حوزه های مهم (اعم از یادگیری ماشین، هوش مصنوعی، داده کاوی و ...)، کار با دیتابیس ها و Regexها در پایتون پرداخته شده است.

 

پیشگفتار / 13

 

فصل اول:آشنایی با محیط برنامه نویسی پایتون / 17

 

فصل دوم: ساختمان داده ها / 17

 

فصل سوم: معرفی عملگرها / 65

 

فصل چهارم: دستورات شرطی و ساختارهای تکرار کدها / 77

 

فصل پنجم: تابع ها / 99

 

فصل ششم: کار با فایل ها / 123

 

فصل هفتم: شی گرایی / 139

 

فصل هشتم: کتابخانه Numpy / 153

 

فصل نهم: دیتا بیس ها / 197

 

فصل دهم:Regex ها / 219

 

منابع / 239

 


تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved