کودک، اندیشه و رسانه (کنکاش فلسفی)
نویسنده:
سمیه کیارسی-مظهربابایی
مترجم:
-
سال نشر:
1400
صفحه:
259
نوبت چاپ:
1

 در این کتاب آمده است که : در چند دهه‌ی  اخیر، فلسفه و آموزش فلسفه، به‌عنوان روشی موفّق برای پرورش قوّه‌ی تفکّر دانش‌آموزان مورد توجّه بوده است. لذا در راستای تلاش براي كاربردي كردن فلسفه و آموزش عملي تفكّر انتقادي،  برنامه‌ی «فلسفه براي كودكان و نوجوانان» تازه‌ترين و بزرگ‌ترين گامي است كه با هدف تقويت و بالابردن مهارت استدلال، داوري و قدرت تميز برداشته شده است. و در ساحات مختلف کاربست یافته است.

یکی از این کاربست‌ها، توجه به گسترش سلطه‌ی رسانه‌ها بر حیات اجتماعی و فرهنگی کودکان است. ازهمین‌رو، این مسائل در نوشتار حاضر مورد کنکاش فلسفی قرار می‌گیرد: تأثیر رسانه‌ها بر شکل‌گیری و تغییر نگرش، اندیشه و رفتار کودکان؛ چگونه است؟ توانایی رسانه‌ها برای خلق مدل‌های ارزشی و رفتاری پر قدرت در اذهان کودکان به چه صورت است؟ در سایه‌ی این گسترش، تأثیرات منفی رسانه‌ای بر کودکان، چگونه می‌توان از آن‌ها  در برابر‌ این هجمه‌ی پیام‌های رسانه‌ای، محافظت نمود.؟ نقش برنامه‌ی فبک در گسترش تفکر کودکان از طریق رسانه‌ها، چگونه است؟ و سرانجام ارزیابی برنامه‌ی فبک در عمل.

فصل نخست: کلیات.. 13

مقدمه. 15

شناخت ‌شناسی در لغت.. 31

شناخت ‌شناسی در اصطلاح. 31

شناخت‌شناسی.. 32

تعاریف شناخت‌شناسی.. 33

دامنۀ شناخت‌شناسی.. 36

وجوه تشابه تعاریف شناخت‌شناسی.. 42

وجوه تمایز تعاریف شناخت‌شناسی.. 43

طرح و دسته‌بندیِ برخی از نظریه‌های کلیِ مطرح در شناخت‌شناسی.. 43

واکاوی جایگاه دانش شناخت‌شناسی (دانش نخست) 48

مبحث شک ‌اندیشی و شک ‌گرایی.. 50

استقصای مسائل شناخت‌شناسی.. 54

تقسیم‌بندی فیلسوفان شناخت‌شناس از منظر تاریخی.. 55

جمع‌بندی مدخل شناخت‌شناسی.. 56

فيلم. 58

فلسفۀ فیلم. 60

شناخت‌شناسی فیلم. 61

آگاهي از طريق فيلم. 62

واکاوی جایگاه فلسفۀ هنر (دانش دوم) و تعریف مختار از آن. 64

واکاوی جایگاه فلسفۀ فیلم(دانش سوم) و تعریف مختار از آن. 67

ذکر چند نکته درباب فلسفۀ فیلم. 72

تشریح برخی از ویژگی‌های فلسفۀ فیلم. 80

واکاوی جایگاه معناییِ فلسفۀ فیلم. 84

تعریف‌های عمومی از فلسفۀ فیلم. 84

تعریف‌های اختصاصی از فلسفۀ فیلم. 85

تعریف‌های عمومی از فیلموسوفی.. 89

تعریف‌های تخصصی از فیلموسوفی.. 89

دو  زیر ـ مفهومِ فیلموسوفی.. 91

حوزه‌ها و موضوعات فلسفۀ فیلم. 92

مخالفان فلسفۀ فیلم. 93

جمع‌بندی مدخل فلسفۀ هنر و فلسفۀ فیلم. 96

واکاوی جایگاه شناخت‌شناسی فیلم(دانش چهارم) 99

شناخت‌شناسی فیلم در نگاه تاریخی و از منظر برخی سینماگران و فیلسوفان. 100

فلسفۀ فیلم و شناخت‌شناسی فیلم در نگاه برخی سینماگران. 103

فلسفه و شناخت‌شناسی فیلم در نگاه برخی فیلسوفان. 109

واکاوی جایگاه آگاهی(دانش پنجم) 118

آگاهی در لغت.. 119

آگاهی در اصطلاح. 119

ویژگی‌های آگاهی از نگاه جینز و پاپینو. 121

ویژگیهای آگاهی از نگاه سرل و پوپل.. 122

رویکرد تحلیلی به مسألۀ آگاهی.. 124

آرا و تعریفهای تنی چند از اندیشمندان در باب مسألۀ آگاهی.. 125

دو رویکرد کلی به مسألۀ آگاهی.. 128

آگاهی به ‌مثابۀ علوم شناختی.. 129

آگاهی به ‌مثابۀ تفسیر و فهم. 130

آگاهی امری تعریف‌ ‌ناشدنی.. 133

تعریف مختار از مفهوم آگاهی.. 136

تشریح نقطۀ ارتباط دو مفهوم آگاهی و فهم. 138

جمع‌بندی مدخل آگاهی.. 142

واکاوی جایگاه تربیت (دانش ششم) 144

تحدیدِ معناییِ تربیت، تعریف مختار از آن  و ارتباط آن با مفهوم یادگیری.. 147

شناخت‌شناسی فیلم و تربیت.. 152

فصل دوم : بحث و بررسی. 157

مقدمه. 159

جایگاه شناخت‌شناسانۀ فیلم چیست؟ 161

نحوۀ طرح برخی از مسائل شناخت‌شناسی در قلمرو فیلم. 163

منابع شناخت و نقش فیلم همچون منبع(ابزار/ راهی)در کسب شناخت.. 164

قلمرو شناخت بشری در شناخت‌شناسی و فیلم. 167

ملاک‌های معناداری/ بی‌معنایی در شناخت‌شناسی و فیلم. 169

مؤلفه‌های شناخت در شناخت‌شناسی و فیلم. 173

تحدید و تعیین نقش دانشِ شناخت‌شناسی در واکاوی فیلم. 174

تأمل و اندیشه در فیلم. 174

جنبۀ تکنولوژیکال فیلم. 178

جمع‌بندی اوّلیۀ پرسش نخست.. 183

نقش فیلم در دستیابی به شناخت و آگاهی چیست؟ 186

نقش عوامل مربوط به تماشاگر در کسب شناخت و آگاهی.. 187

رویکردهای دوگانۀ تماشاگر به شناخت و آگاهی در فیلم. 187

آموختن عمومی و تخصصیِ تماشاگر از فیلم. 191

تشریح رابطۀ فیلم و تفکرِ تماشاگر با شناخت و آگاهی.. 194

تشریح رابطۀ فیلم، واقعیت، آگاهی و شناخت تماشاگر. 198

نقش هنر در کسب شناخت و آگاهی تماشاگر. 200

نقش عوامل مربوط به فیلم در کسب شناخت و آگاهی.. 203

عوامل بهره‌مندی شناختی از فیلم. 204

بافت روایی فیلم و کسب شناخت و آگاهی.. 206

حرکت در فیلم و نسبت آن با شناخت و آگاهی.. 211

زمان فیلم و نسبت آن با آگاهی.. 213

دیدن فیلم، نادانی و فلسفه‌ورزی.. 218

جمع‌بندی اوّلیۀ پرسش دوم. 223

کاربرد عملیاتیِ روش سوم (روش تلفیقی ـ سنتزپژوهی) 225

تلفیق اطلاعات در درون هر دستۀ مهندسی(گام ششم از روش سوم) 226

مرحلۀ نخست: ترکیب(ارتباط) دو دانش شناخت‌شناسی و فیلم: 226

مرحلۀ دوم: ترکیب(ارتباط) دو دانش آگاهی و تربیت: 227

اشاره‌های فیلم برای چگونگی کسب آگاهی(یادگیری)در تربیت.. 231

گام هفتم از روش سوم، تفسیر مطالب ترکیبی.. 235

گام هشتم از روش سوم، جمع‌بندی نهایی دو پرسش نخست.. 235

یافته‌های حاصل از تلفیق دانش‌ها 235

خلاصۀ جمع‌بندی نهایی دو پرسش نخست.. 236

تشریح رابطۀ بین مفاهیم تربیت، یادگیری، آگاهی و فیلم. 239

پیوند بین برخی از نظریه‌های یادگیری با فیلم و نظریه‌های شناخت‌شناسانه. 241

جذابیت فیلم‌ در کسب شناخت و آگاهی(یادگیری)چون لازمۀ تربیت.. 244

مراحل و پیش‌مراحل منطقی تحقق آگاهی و شناخت تربیتی از راه فیلم. 247

نقادی فیلم، مراحل و چگونگی آن به ‌مثابۀ گامی در کسب شناخت و آگاهی.. 249

آسیب‌شناسی«دیدن فیلم» به ‌مثابۀ روشی برای کسب شناخت و آگاهی.. 254

تنگنا و آسیبهای مربوط به«فیلم و عوامل آن» در تحدید شناخت و آگاهی.. 255

تنگنا و آسیبهای فیلم دیدنِ مربوط به«فراگیر». 259

تنگنا و آسیبهای فیلم دیدن مربوط به«معلّم». 263

تنگنا وآسیبهای فیلم دیدن مربوط به«محیط آموزشی ـ تربیتی». 263

کاربرد ملیاتی رویکرد هرمنوتیک فلسفی گادامر. 264

تشریح رابطۀ بین دو مفهومِ آگاهی هوسرلی و فهم گادامری.. 267

تشریح رابطۀ بین دو مفهوم «فهم» و «شناخت». 268

تشریح پیشینۀ مختصری از دانش هرمنوتیک... 271

بهره‌گیری از رویکرد هرمنوتیک گادامری در فیلم. 271

استنباط برخی از دلالتهای تربیتی از هرمنوتیک گادامر با دیدن ِفیلم. 292

فیلم، گفت‌وگو(دیالوگ) و تربیتِ فراگیر در مقام شهروند. 296

نقش معلّم و فراگیران در گفت‌وگوی گادامری با فیلم برای تحقق تربیت.. 299

فیلم به ‌مثابۀ فناوری آموزشی، امر آگاهی ‌بخش و تسهیل‌کنندۀ تربیت.. 307

سخن پایانی.. 321

منابع و مأخذ. 325

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی علوم تربیتی
علوم تربیتی

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved