کودک، اندیشه و رسانه (کنکاش فلسفی)
نویسنده:
سمیه کیارسی-مظهربابایی
مترجم:
-
سال نشر:
۱۴۰۰
صفحه:
۲۵۹
نوبت چاپ:
۱

 در این کتاب آمده است که : در چند دهه‌ی  اخیر، فلسفه و آموزش فلسفه، به‌عنوان روشی موفّق برای پرورش قوّه‌ی تفکّر دانش‌آموزان مورد توجّه بوده است. لذا در راستای تلاش براي كاربردي كردن فلسفه و آموزش عملي تفكّر انتقادي،  برنامه‌ی «فلسفه براي كودكان و نوجوانان» تازه‌ترين و بزرگ‌ترين گامي است كه با هدف تقويت و بالابردن مهارت استدلال، داوري و قدرت تميز برداشته شده است. و در ساحات مختلف کاربست یافته است.

یکی از این کاربست‌ها، توجه به گسترش سلطه‌ی رسانه‌ها بر حیات اجتماعی و فرهنگی کودکان است. ازهمین‌رو، این مسائل در نوشتار حاضر مورد کنکاش فلسفی قرار می‌گیرد: تأثیر رسانه‌ها بر شکل‌گیری و تغییر نگرش، اندیشه و رفتار کودکان؛ چگونه است؟ توانایی رسانه‌ها برای خلق مدل‌های ارزشی و رفتاری پر قدرت در اذهان کودکان به چه صورت است؟ در سایه‌ی این گسترش، تأثیرات منفی رسانه‌ای بر کودکان، چگونه می‌توان از آن‌ها  در برابر‌ این هجمه‌ی پیام‌های رسانه‌ای، محافظت نمود.؟ نقش برنامه‌ی فبک در گسترش تفکر کودکان از طریق رسانه‌ها، چگونه است؟ و سرانجام ارزیابی برنامه‌ی فبک در عمل.

فصل نخست: کلیات.. ۱۳

مقدمه. ۱۵

شناخت ‌شناسی در لغت.. ۳۱

شناخت ‌شناسی در اصطلاح. ۳۱

شناخت‌شناسی.. ۳۲

تعاریف شناخت‌شناسی.. ۳۳

دامنۀ شناخت‌شناسی.. ۳۶

وجوه تشابه تعاریف شناخت‌شناسی.. ۴۲

وجوه تمایز تعاریف شناخت‌شناسی.. ۴۳

طرح و دسته‌بندیِ برخی از نظریه‌های کلیِ مطرح در شناخت‌شناسی.. ۴۳

واکاوی جایگاه دانش شناخت‌شناسی (دانش نخست) ۴۸

مبحث شک ‌اندیشی و شک ‌گرایی.. ۵۰

استقصای مسائل شناخت‌شناسی.. ۵۴

تقسیم‌بندی فیلسوفان شناخت‌شناس از منظر تاریخی.. ۵۵

جمع‌بندی مدخل شناخت‌شناسی.. ۵۶

فيلم. ۵۸

فلسفۀ فیلم. ۶۰

شناخت‌شناسی فیلم. ۶۱

آگاهي از طريق فيلم. ۶۲

واکاوی جایگاه فلسفۀ هنر (دانش دوم) و تعریف مختار از آن. ۶۴

واکاوی جایگاه فلسفۀ فیلم(دانش سوم) و تعریف مختار از آن. ۶۷

ذکر چند نکته درباب فلسفۀ فیلم. ۷۲

تشریح برخی از ویژگی‌های فلسفۀ فیلم. ۸۰

واکاوی جایگاه معناییِ فلسفۀ فیلم. ۸۴

تعریف‌های عمومی از فلسفۀ فیلم. ۸۴

تعریف‌های اختصاصی از فلسفۀ فیلم. ۸۵

تعریف‌های عمومی از فیلموسوفی.. ۸۹

تعریف‌های تخصصی از فیلموسوفی.. ۸۹

دو  زیر ـ مفهومِ فیلموسوفی.. ۹۱

حوزه‌ها و موضوعات فلسفۀ فیلم. ۹۲

مخالفان فلسفۀ فیلم. ۹۳

جمع‌بندی مدخل فلسفۀ هنر و فلسفۀ فیلم. ۹۶

واکاوی جایگاه شناخت‌شناسی فیلم(دانش چهارم) ۹۹

شناخت‌شناسی فیلم در نگاه تاریخی و از منظر برخی سینماگران و فیلسوفان. ۱۰۰

فلسفۀ فیلم و شناخت‌شناسی فیلم در نگاه برخی سینماگران. ۱۰۳

فلسفه و شناخت‌شناسی فیلم در نگاه برخی فیلسوفان. ۱۰۹

واکاوی جایگاه آگاهی(دانش پنجم) ۱۱۸

آگاهی در لغت.. ۱۱۹

آگاهی در اصطلاح. ۱۱۹

ویژگی‌های آگاهی از نگاه جینز و پاپینو. ۱۲۱

ویژگیهای آگاهی از نگاه سرل و پوپل.. ۱۲۲

رویکرد تحلیلی به مسألۀ آگاهی.. ۱۲۴

آرا و تعریفهای تنی چند از اندیشمندان در باب مسألۀ آگاهی.. ۱۲۵

دو رویکرد کلی به مسألۀ آگاهی.. ۱۲۸

آگاهی به ‌مثابۀ علوم شناختی.. ۱۲۹

آگاهی به ‌مثابۀ تفسیر و فهم. ۱۳۰

آگاهی امری تعریف‌ ‌ناشدنی.. ۱۳۳

تعریف مختار از مفهوم آگاهی.. ۱۳۶

تشریح نقطۀ ارتباط دو مفهوم آگاهی و فهم. ۱۳۸

جمع‌بندی مدخل آگاهی.. ۱۴۲

واکاوی جایگاه تربیت (دانش ششم) ۱۴۴

تحدیدِ معناییِ تربیت، تعریف مختار از آن  و ارتباط آن با مفهوم یادگیری.. ۱۴۷

شناخت‌شناسی فیلم و تربیت.. ۱۵۲

فصل دوم : بحث و بررسی. ۱۵۷

مقدمه. ۱۵۹

جایگاه شناخت‌شناسانۀ فیلم چیست؟ ۱۶۱

نحوۀ طرح برخی از مسائل شناخت‌شناسی در قلمرو فیلم. ۱۶۳

منابع شناخت و نقش فیلم همچون منبع(ابزار/ راهی)در کسب شناخت.. ۱۶۴

قلمرو شناخت بشری در شناخت‌شناسی و فیلم. ۱۶۷

ملاک‌های معناداری/ بی‌معنایی در شناخت‌شناسی و فیلم. ۱۶۹

مؤلفه‌های شناخت در شناخت‌شناسی و فیلم. ۱۷۳

تحدید و تعیین نقش دانشِ شناخت‌شناسی در واکاوی فیلم. ۱۷۴

تأمل و اندیشه در فیلم. ۱۷۴

جنبۀ تکنولوژیکال فیلم. ۱۷۸

جمع‌بندی اوّلیۀ پرسش نخست.. ۱۸۳

نقش فیلم در دستیابی به شناخت و آگاهی چیست؟ ۱۸۶

نقش عوامل مربوط به تماشاگر در کسب شناخت و آگاهی.. ۱۸۷

رویکردهای دوگانۀ تماشاگر به شناخت و آگاهی در فیلم. ۱۸۷

آموختن عمومی و تخصصیِ تماشاگر از فیلم. ۱۹۱

تشریح رابطۀ فیلم و تفکرِ تماشاگر با شناخت و آگاهی.. ۱۹۴

تشریح رابطۀ فیلم، واقعیت، آگاهی و شناخت تماشاگر. ۱۹۸

نقش هنر در کسب شناخت و آگاهی تماشاگر. ۲۰۰

نقش عوامل مربوط به فیلم در کسب شناخت و آگاهی.. ۲۰۳

عوامل بهره‌مندی شناختی از فیلم. ۲۰۴

بافت روایی فیلم و کسب شناخت و آگاهی.. ۲۰۶

حرکت در فیلم و نسبت آن با شناخت و آگاهی.. ۲۱۱

زمان فیلم و نسبت آن با آگاهی.. ۲۱۳

دیدن فیلم، نادانی و فلسفه‌ورزی.. ۲۱۸

جمع‌بندی اوّلیۀ پرسش دوم. ۲۲۳

کاربرد عملیاتیِ روش سوم (روش تلفیقی ـ سنتزپژوهی) ۲۲۵

تلفیق اطلاعات در درون هر دستۀ مهندسی(گام ششم از روش سوم) ۲۲۶

مرحلۀ نخست: ترکیب(ارتباط) دو دانش شناخت‌شناسی و فیلم: ۲۲۶

مرحلۀ دوم: ترکیب(ارتباط) دو دانش آگاهی و تربیت: ۲۲۷

اشاره‌های فیلم برای چگونگی کسب آگاهی(یادگیری)در تربیت.. ۲۳۱

گام هفتم از روش سوم، تفسیر مطالب ترکیبی.. ۲۳۵

گام هشتم از روش سوم، جمع‌بندی نهایی دو پرسش نخست.. ۲۳۵

یافته‌های حاصل از تلفیق دانش‌ها ۲۳۵

خلاصۀ جمع‌بندی نهایی دو پرسش نخست.. ۲۳۶

تشریح رابطۀ بین مفاهیم تربیت، یادگیری، آگاهی و فیلم. ۲۳۹

پیوند بین برخی از نظریه‌های یادگیری با فیلم و نظریه‌های شناخت‌شناسانه. ۲۴۱

جذابیت فیلم‌ در کسب شناخت و آگاهی(یادگیری)چون لازمۀ تربیت.. ۲۴۴

مراحل و پیش‌مراحل منطقی تحقق آگاهی و شناخت تربیتی از راه فیلم. ۲۴۷

نقادی فیلم، مراحل و چگونگی آن به ‌مثابۀ گامی در کسب شناخت و آگاهی.. ۲۴۹

آسیب‌شناسی«دیدن فیلم» به ‌مثابۀ روشی برای کسب شناخت و آگاهی.. ۲۵۴

تنگنا و آسیبهای مربوط به«فیلم و عوامل آن» در تحدید شناخت و آگاهی.. ۲۵۵

تنگنا و آسیبهای فیلم دیدنِ مربوط به«فراگیر». ۲۵۹

تنگنا و آسیبهای فیلم دیدن مربوط به«معلّم». ۲۶۳

تنگنا وآسیبهای فیلم دیدن مربوط به«محیط آموزشی ـ تربیتی». ۲۶۳

کاربرد ملیاتی رویکرد هرمنوتیک فلسفی گادامر. ۲۶۴

تشریح رابطۀ بین دو مفهومِ آگاهی هوسرلی و فهم گادامری.. ۲۶۷

تشریح رابطۀ بین دو مفهوم «فهم» و «شناخت». ۲۶۸

تشریح پیشینۀ مختصری از دانش هرمنوتیک... ۲۷۱

بهره‌گیری از رویکرد هرمنوتیک گادامری در فیلم. ۲۷۱

استنباط برخی از دلالتهای تربیتی از هرمنوتیک گادامر با دیدن ِفیلم. ۲۹۲

فیلم، گفت‌وگو(دیالوگ) و تربیتِ فراگیر در مقام شهروند. ۲۹۶

نقش معلّم و فراگیران در گفت‌وگوی گادامری با فیلم برای تحقق تربیت.. ۲۹۹

فیلم به ‌مثابۀ فناوری آموزشی، امر آگاهی ‌بخش و تسهیل‌کنندۀ تربیت.. ۳۰۷

سخن پایانی.. ۳۲۱

منابع و مأخذ. ۳۲۵

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی علوم تربیتی
علوم تربیتی

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©۲۰۲۵ Iranian Students Booking Agency. All rights reserved