در این کتاب آمده است که : در چند دههی اخیر، فلسفه و آموزش فلسفه، بهعنوان روشی موفّق برای پرورش قوّهی تفکّر دانشآموزان مورد توجّه بوده است. لذا در راستای تلاش براي كاربردي كردن فلسفه و آموزش عملي تفكّر انتقادي، برنامهی «فلسفه براي كودكان و نوجوانان» تازهترين و بزرگترين گامي است كه با هدف تقويت و بالابردن مهارت استدلال، داوري و قدرت تميز برداشته شده است. و در ساحات مختلف کاربست یافته است.
یکی از این کاربستها، توجه به گسترش سلطهی رسانهها بر حیات اجتماعی و فرهنگی کودکان است. ازهمینرو، این مسائل در نوشتار حاضر مورد کنکاش فلسفی قرار میگیرد: تأثیر رسانهها بر شکلگیری و تغییر نگرش، اندیشه و رفتار کودکان؛ چگونه است؟ توانایی رسانهها برای خلق مدلهای ارزشی و رفتاری پر قدرت در اذهان کودکان به چه صورت است؟ در سایهی این گسترش، تأثیرات منفی رسانهای بر کودکان، چگونه میتوان از آنها در برابر این هجمهی پیامهای رسانهای، محافظت نمود.؟ نقش برنامهی فبک در گسترش تفکر کودکان از طریق رسانهها، چگونه است؟ و سرانجام ارزیابی برنامهی فبک در عمل.
فصل نخست: کلیات.. 13
مقدمه. 15
شناخت شناسی در لغت.. 31
شناخت شناسی در اصطلاح. 31
شناختشناسی.. 32
تعاریف شناختشناسی.. 33
دامنۀ شناختشناسی.. 36
وجوه تشابه تعاریف شناختشناسی.. 42
وجوه تمایز تعاریف شناختشناسی.. 43
طرح و دستهبندیِ برخی از نظریههای کلیِ مطرح در شناختشناسی.. 43
واکاوی جایگاه دانش شناختشناسی (دانش نخست) 48
مبحث شک اندیشی و شک گرایی.. 50
استقصای مسائل شناختشناسی.. 54
تقسیمبندی فیلسوفان شناختشناس از منظر تاریخی.. 55
جمعبندی مدخل شناختشناسی.. 56
فيلم. 58
فلسفۀ فیلم. 60
شناختشناسی فیلم. 61
آگاهي از طريق فيلم. 62
واکاوی جایگاه فلسفۀ هنر (دانش دوم) و تعریف مختار از آن. 64
واکاوی جایگاه فلسفۀ فیلم(دانش سوم) و تعریف مختار از آن. 67
ذکر چند نکته درباب فلسفۀ فیلم. 72
تشریح برخی از ویژگیهای فلسفۀ فیلم. 80
واکاوی جایگاه معناییِ فلسفۀ فیلم. 84
تعریفهای عمومی از فلسفۀ فیلم. 84
تعریفهای اختصاصی از فلسفۀ فیلم. 85
تعریفهای عمومی از فیلموسوفی.. 89
تعریفهای تخصصی از فیلموسوفی.. 89
دو زیر ـ مفهومِ فیلموسوفی.. 91
حوزهها و موضوعات فلسفۀ فیلم. 92
مخالفان فلسفۀ فیلم. 93
جمعبندی مدخل فلسفۀ هنر و فلسفۀ فیلم. 96
واکاوی جایگاه شناختشناسی فیلم(دانش چهارم) 99
شناختشناسی فیلم در نگاه تاریخی و از منظر برخی سینماگران و فیلسوفان. 100
فلسفۀ فیلم و شناختشناسی فیلم در نگاه برخی سینماگران. 103
فلسفه و شناختشناسی فیلم در نگاه برخی فیلسوفان. 109
واکاوی جایگاه آگاهی(دانش پنجم) 118
آگاهی در لغت.. 119
آگاهی در اصطلاح. 119
ویژگیهای آگاهی از نگاه جینز و پاپینو. 121
ویژگیهای آگاهی از نگاه سرل و پوپل.. 122
رویکرد تحلیلی به مسألۀ آگاهی.. 124
آرا و تعریفهای تنی چند از اندیشمندان در باب مسألۀ آگاهی.. 125
دو رویکرد کلی به مسألۀ آگاهی.. 128
آگاهی به مثابۀ علوم شناختی.. 129
آگاهی به مثابۀ تفسیر و فهم. 130
آگاهی امری تعریف ناشدنی.. 133
تعریف مختار از مفهوم آگاهی.. 136
تشریح نقطۀ ارتباط دو مفهوم آگاهی و فهم. 138
جمعبندی مدخل آگاهی.. 142
واکاوی جایگاه تربیت (دانش ششم) 144
تحدیدِ معناییِ تربیت، تعریف مختار از آن و ارتباط آن با مفهوم یادگیری.. 147
شناختشناسی فیلم و تربیت.. 152
فصل دوم : بحث و بررسی. 157
مقدمه. 159
جایگاه شناختشناسانۀ فیلم چیست؟ 161
نحوۀ طرح برخی از مسائل شناختشناسی در قلمرو فیلم. 163
منابع شناخت و نقش فیلم همچون منبع(ابزار/ راهی)در کسب شناخت.. 164
قلمرو شناخت بشری در شناختشناسی و فیلم. 167
ملاکهای معناداری/ بیمعنایی در شناختشناسی و فیلم. 169
مؤلفههای شناخت در شناختشناسی و فیلم. 173
تحدید و تعیین نقش دانشِ شناختشناسی در واکاوی فیلم. 174
تأمل و اندیشه در فیلم. 174
جنبۀ تکنولوژیکال فیلم. 178
جمعبندی اوّلیۀ پرسش نخست.. 183
نقش فیلم در دستیابی به شناخت و آگاهی چیست؟ 186
نقش عوامل مربوط به تماشاگر در کسب شناخت و آگاهی.. 187
رویکردهای دوگانۀ تماشاگر به شناخت و آگاهی در فیلم. 187
آموختن عمومی و تخصصیِ تماشاگر از فیلم. 191
تشریح رابطۀ فیلم و تفکرِ تماشاگر با شناخت و آگاهی.. 194
تشریح رابطۀ فیلم، واقعیت، آگاهی و شناخت تماشاگر. 198
نقش هنر در کسب شناخت و آگاهی تماشاگر. 200
نقش عوامل مربوط به فیلم در کسب شناخت و آگاهی.. 203
عوامل بهرهمندی شناختی از فیلم. 204
بافت روایی فیلم و کسب شناخت و آگاهی.. 206
حرکت در فیلم و نسبت آن با شناخت و آگاهی.. 211
زمان فیلم و نسبت آن با آگاهی.. 213
دیدن فیلم، نادانی و فلسفهورزی.. 218
جمعبندی اوّلیۀ پرسش دوم. 223
کاربرد عملیاتیِ روش سوم (روش تلفیقی ـ سنتزپژوهی) 225
تلفیق اطلاعات در درون هر دستۀ مهندسی(گام ششم از روش سوم) 226
مرحلۀ نخست: ترکیب(ارتباط) دو دانش شناختشناسی و فیلم: 226
مرحلۀ دوم: ترکیب(ارتباط) دو دانش آگاهی و تربیت: 227
اشارههای فیلم برای چگونگی کسب آگاهی(یادگیری)در تربیت.. 231
گام هفتم از روش سوم، تفسیر مطالب ترکیبی.. 235
گام هشتم از روش سوم، جمعبندی نهایی دو پرسش نخست.. 235
یافتههای حاصل از تلفیق دانشها 235
خلاصۀ جمعبندی نهایی دو پرسش نخست.. 236
تشریح رابطۀ بین مفاهیم تربیت، یادگیری، آگاهی و فیلم. 239
پیوند بین برخی از نظریههای یادگیری با فیلم و نظریههای شناختشناسانه. 241
جذابیت فیلم در کسب شناخت و آگاهی(یادگیری)چون لازمۀ تربیت.. 244
مراحل و پیشمراحل منطقی تحقق آگاهی و شناخت تربیتی از راه فیلم. 247
نقادی فیلم، مراحل و چگونگی آن به مثابۀ گامی در کسب شناخت و آگاهی.. 249
آسیبشناسی«دیدن فیلم» به مثابۀ روشی برای کسب شناخت و آگاهی.. 254
تنگنا و آسیبهای مربوط به«فیلم و عوامل آن» در تحدید شناخت و آگاهی.. 255
تنگنا و آسیبهای فیلم دیدنِ مربوط به«فراگیر». 259
تنگنا و آسیبهای فیلم دیدن مربوط به«معلّم». 263
تنگنا وآسیبهای فیلم دیدن مربوط به«محیط آموزشی ـ تربیتی». 263
کاربرد ملیاتی رویکرد هرمنوتیک فلسفی گادامر. 264
تشریح رابطۀ بین دو مفهومِ آگاهی هوسرلی و فهم گادامری.. 267
تشریح رابطۀ بین دو مفهوم «فهم» و «شناخت». 268
تشریح پیشینۀ مختصری از دانش هرمنوتیک... 271
بهرهگیری از رویکرد هرمنوتیک گادامری در فیلم. 271
استنباط برخی از دلالتهای تربیتی از هرمنوتیک گادامر با دیدن ِفیلم. 292
فیلم، گفتوگو(دیالوگ) و تربیتِ فراگیر در مقام شهروند. 296
نقش معلّم و فراگیران در گفتوگوی گادامری با فیلم برای تحقق تربیت.. 299
فیلم به مثابۀ فناوری آموزشی، امر آگاهی بخش و تسهیلکنندۀ تربیت.. 307
سخن پایانی.. 321
منابع و مأخذ. 325
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
علوم تربیتی
علوم تربیتی |