قاعده اهم و مهم و چالش‌های جامعه اسلامی
نویسنده:
حسین حجت‌خواه-مریم خادمی
مترجم:
-
سال نشر:
1399
صفحه:
216
نوبت چاپ:
1

از آنجا که دین مبین اسلام، آخرین و کامل‌ترین شریعت است و جاودانه خواهد ماند، می‌بایست از عهده پاسخگویی به تمام نیازهای دنیوی و اخروی بشر برآید. از سوی دیگر، جامعه اسلامی و نیز نظام ولایی برآمده از انقلاب اسلامی ایران، که بر ارزش‌ها و بنیان‌های عقیدتی و فقهی اسلام تکیه دارد و چهلمین بهار خود را پشت سر گذاشته است، همواره با مسایل جدید و چالش‌های نوین در عرصه داخلی و خارجی مواجه شده و خواهد شد.  

قاعده «اهم و مهم» که امروزه چیرگی خود را در همه عرصه‌های فردی و اجتماعی نمایان ساخته است، را از مهم‌ترین راه‌کارهای دین مبین اسلام برای حل معضلات جامعه و پویایی نظام اسلامی دانست و افزود: این قاعده، از قواعدی است که هم از جنبه کلامی و هم اصولی و فقهی، اهمیت فراوانی دارد و در بسیاری از موارد، راه‌گشای جامعه و نظام اسلامی است.

اب «قاعده اهم و مهم و چالش‌های جامعه اسلامی» بر آن است تا با رویکرد عقلی-نقلی و بررسی مقایسه‌ای ادله و مبانی قاعده «اهم و مهم» در قرآن و روایات و در مذاهب اسلامی و با به­دست آوردن معیارها و راه‌های حل تزاحم احکام در مقام عمل، موارد تطبیق و مهم‌ترین مصادیق این قاعده را در تدبیر چالش‌های فراروی جامعه و نظام اسلامی و درنتیجه، پویایی شریعت جاودانه اسلام واکاوی کند. 

معیارهای تقدیم اهم و تدبیر تزاحم

رابطه «اهم و مهم» با قواعد و احکام

کاربردهای قاعده اهم و مهم 

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی دین

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved