در این کتاب پژوهش محور که با هدف« بررسی رابطۀ مدیریت زمان و مدیریت تعارض با عملکرد شغلی»، انجام شده است؛ به چگونگی بهبود عملکرد شغلی و همچنین رابطه آن با مدیریت زمان و مدیریت تعارض مدیران پرداخته شده است تا میزان بهره وری از عملکرد شغلی آنان، مشخص گردد.
کتاب«بهرهوری عملکرد شغلی»، در خصوص مهمترین مهارتهای مدیریت به ویژه توانایی اداره و کنترل تعارض و مدیریت زمان در سازمان صحبت می کند که از این طریق بتوانند عملکرد شغلی را ارتقا دهند، همه افراد بهخصوص مدیران، نیازمندِ مدیریت صحیح بر وقت خود هستند و تنها از این طریق میتوانند فشارهای ناشی از کمبود وقت را کاهش دهند ضمن اینکه شناخت ماهیت و ویژگیهای تعارض در سازمانها و تأثیر مدیران بر سبکهای تعارض، میتواند برای مدیرانی که همواره از آن میگریزند، روزنۀ امیدی باشد و استرس و فشار آنها را در مواجه با تعارض بکاهد.
این کتاب برحسب هدف مولفان، به دنبال آن است تا بگوید که حیاتیترین مسئله در هر سازمانی عملکرد شغلی آن است. عملکرد شغلی عبارت است از آنچه شخص انجام میدهد و قابلمشاهده است و شامل آن دسته از فعالیتهایی است که در ارتباط با اهداف سازمان است و میتوان آنها را در اصطلاحات تخصصی هر فرد اندازهگیری کرد بنابراین با کنترل مولفه های مرتبط می توان بهره وری سازمانی را افزایش داد.
فصل اول: ضرورتهای یک ارتباط علمی.. 13
2.1 – هدف هایی برای بررسی رابطه علمی 15
3.1 - تعاریف مفهومی و عملیاتی 15
2.2 - مهارت فردی مدیریت زمان 19
2.3 - مهارتهای سازمانی مدیریتِ زمان 20
2.4 - نظریههای مدیریت زمان 22
2.4.1 - دیدگاه فلاسفه دربارۀ زمان. 22
2.4.2 - دیدگاه نظری جامعهشناسان. 22
2.6 - گامهای کلیدی در مدیریت زمان 25
2.9 - نکات کلیدی در کنترل وقت 28
1.3.1- سبکهای مدیریت تعارض... 37
3.5.1 - نظریۀ سنتی تعارض... 45
3.5.2 - نظریۀ روابط انسانی (عدم مقابله) 45
3.5.3 - نظریۀ تعاملی (تعاملگرا) 45
3.5.4 - نظریۀ یگانگی (کنترل) 46
3.6 - تحلیل سیستمی تعارض سازمانی 46
3.7 - تعارض سازنده در مقابل تعارض ویرانگر 47
3.8 - استراتژی ایجاد تعارض سازنده در سازمان 48
3.8.1 - تغییر فرهنگ سازمانی. 48
3.8.2- استفاده از افراد بیرون از سازمان. 48
3.8.3- تجدیدنظر قرار دادن سازمان (ساختار سازمانی) 48
3.10.3 - تعارض میان فرد - گروه 51
3.10.4 - تعارض میانسازمانی. 51
3.11 - ارزیابی منشأ تعارضات سازمانی 52
3.12.5 - عوامل اجتماعی و فرهنگی. 54
3.13 - موقعیتهای بروز تعارض 55
3.13.1- موقعیت باخت- باخت.. 55
3.13.2 - موقعیت برد- باخت.. 55
3.14.1 - پیامدهای منفی تعارض... 56
3.14.2 - پیامدهای مثبت تعارض... 57
3.15.2 - اجتناب (نادیده گرفتن) 58
3.15.4 - انطباقپذیری (مدارا) 59
3.16 - انتخاب بهترین سبک مدیریت تعارض 59
3.17 - راهکارهای ساختاری برای حل مدیریت تعارض 61
3.17.1 - تأکید بر اهداف اصلی. 61
3.17.3 - بهبود ارتباطات و ادراک.. 62
3.17.4 - کاهش وابستگی وظایف.. 62
3.17.6 - وضوح و شفافیت و رویهها 63
1.4.2- مزایای مدیریت عملکرد 70
4.2 - اهداف و اهمیت ارزیابی عملکرد کارکنان 71
4.4 - اطلاعات مربوط به عملکرد کارکنان 78
4.5 - معیارها و استانداردهای عملکرد 79
4.7 - عوامل مؤثر بر عملکرد شغلی از دیدگاه محققان 81
4.8 - سوابق مطالعات انجام شده 114
4.8.1 - مطالعات انجام شده در داخل کشور 114
4.8.2 - مطالعات انجام شده در خارج از کشور 117
4.8.3 - جمعبندی نتایج تحقیقات انجام شده 119
5-1-1- آیا بین مدیریت زمان و ابعاد آن ارتباط وجود دارد؟ 124
5-1-2- آیا بین مدیریت تعارض و ابعاد آن با عملکرد شغلی ارتباط وجود دارد؟ 124
5-1-3- سهم مدیریت زمان و مدیریت تعارض در پیشبینی عملکرد شغلی چقدر است؟ 125
5-1-4- سهم ابعاد مدیریت زمان در پیشبینی عملکرد شغلی چقدر است؟ 125
5-1-5- سهم ابعاد مدیریت تعارض در پیشبینی عملکرد شغلی چقدر است؟ 125
پیوست الف- پرسشنامۀ مدیریت زمان 138
پیوست ب) پرسشنامۀ مدیریت تعارض 140
پیوست ج) پرسشنامۀ عملکرد شغلی 143
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
مدیریت
مديريت |