جهانیشدن و مدیریتهای تمرکزگرایانه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و سیاست یکدستسازی، بیش از پیش هویت متمایز شهرهای ایرانی را تضعیف نموده و برداشتهای تکنسخهای از گردشگری و پشت کردن به شرایط بومی و محلی، برجستهسازی و متمایزسازی این شهرها بهعنوان مقاصد گردشگری که از ابزار اصلی توسعه گردشگری است را سختتر نموده است.
از سوی دیگر، شهرهایی که گردشگران بیشتری را در خود اسکان میدهند، به شکل موجودیتهای چند منظورهای عمل میکنند که گردشگران به آنها جذب شده و آنها را به محیط بزرگ اقتصادی و فیزیکی نامرئی مبدل میسازند. در واقع در شهرها، گردشگران استفاده شدیدی از امکانات گوناگون شهری را به عمل میآورند و این درحالی است که شهرهای اندکی برای پذیرایی از گردشگران آماده میشوند. بر این اساس، صنعت گردشگری با وجود اینکه میتواند فواید اقتصادی زیادی را به شهرها ارائه دهد، اما شهرهایی که اقتصاد آنان وابستگی بیشتری به گردشگری دارند، احتمالاً به سود کمتری دست مییابند. اما شهرهایی که پایههای اقتصادی بزرگتر و فرهنگ متنوعتر و خلاقتری دارند بهره بیشتری از گردشگری برده و اتکا و وابستگی کمتری نسبت به آن پیدا میکنند. در این شهرها داراییهای فرهنگی موجود از قابلیت ایفای نقش بهعنوان جاذبههای گردشگری برخوردار میشوند و گردشگری در آنها حول محور هویت فرهنگی آنان شکل میگیرد و توسعه مییابد. پیتر هال[1] با بیانی خلاقانهتر موضوع را اینگونه شرح میدهد که «ملتها و کشورهای فرهیخته، غنی و ثروتمند فضایل، زیبایی، فلسفه و هنر و تئاترشان را به بقیه جهان میفروشند. ما از اقتصاد تولیدی به اقتصاد اطلاعاتی و از یک اقتصاد اطلاعاتی به اقتصاد فرهنگی گذر کردهایم» (Young, 2016). بنابراین میتوان ادعا نمود که صنعت گردشگری شهرها به محصولات و جاذبههای گردشگری متنوع، منعطف و در دسترس نیاز دارد.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: مقدمهای بر اهمیت، ضرورت و چالشها 1
جایگاه جاذبههای ناملموس در برندسازی شهری- 3
جایگاه برندسازی و جاذبههای ناملموس در مطالعات توسعه گردشگری شهری- 12
چالشهای مطالعه در زمینه گردشگری شهری- 14
فصل دوم: برندسازی شهری: نظریهها، مسائل و مفاهیم- 17
بازاریابی خواستگاه برندسازی- 17
سیاستگذاری کلان فرهنگی و برندسازی شهرها 29
آگاهی از برند گردشگری مقصد- 35
کیفیت ادراک شده برند مقصد- 38
ارزش ادراک شده برندسازی مقصد- 56
فصل سوم: گردشگری شهری و مفاهیم تاثیرگذار بر آن- 59
آثار رشد شهرنشینی ملی بر گردشگری- 62
تاثیر جهانیشدن برکلانشهرها 63
تأثیر جهانیشدن بر گردشگری- 64
گردشگری فرهنگی نمودی از گردشگری شهری- 74
آثار اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و کالبدی-زیستمحیطی توسعه گردشگری- 76
گردشگری و توازن در پرداختها 79
تأثیرات اجتماعی – فرهنگی توسعه گردشگری- 87
تأثیر گردشگری بر هنرهای سنتی، موسیقی و گرافیک-- 94
تأثیر گردشگری بر ساختار و ارزشهای خانواده 97
تأثیر گردشگری بر امنیت و وقوع جرم- 99
تأثیرات کالبدی گردشگری بر فضاهای گردشگری شهری- 103
ارزش و فواید ادراک شده از توسعه گردشگری شهری- 111
مشارکت و حمایت از توسعه گردشگری شهری- 112
فصل چهارم: میراث ناملموس فرهنگی: تعاریف و نمونههای ایرانی ثبت شده- 115
یونسکو و میراث فرهنگی ناملموس-- 122
جاذبهها و میراث فرهنگی ناملموس در شهر ایرانی- 125
فصل پنجم: جاذبههای ناملموس گردشگری شهری-- 137
ابعاد جاذبههای ناملموس گردشگری- 141
اصالت جاذبههای ناملموس گردشگری- 143
ارزش جاذبههای ناملموس گردشگری- 145
جذابیت جاذبههای ناملموس گردشگری- 146
انتقال دانش جاذبههای ناملموس گردشگری- 148
زیباییشناسی جاذبههای ناملموس گردشگری- 149
کیفیت جاذبههای ناملموس گردشگری- 149
فصل ششم: اتکا بر جاذبه های ناملوس گردشگری در برندسازی شهری-- 151
توجه به جاذبههای ناملموس در برندسازی مقاصد شهری- 151
اصالت جاذبههای ناملموس و برندسازی مقاصد شهری- 154
ارزش جاذبههای ناملموس گردشگری و برندسازی مقاصد شهری- 155
جذابیت جاذبههای ناملموس گردشگری و برندسازی مقاصد شهری- 156
انتقال دانش جاذبههای ناملموس و برندسازی مقاصد شهری- 157
زیباییشناسی جاذبههای ناملموس و برندسازی مقاصد شهری- 158
کیفیت جاذبههای ناملموس و برندسازی مقاصد شهری- 159
جاذبههای ناملموس و توسعه گردشگری شهری- 160
جاذبههای ناملموس و ارزش و فواید ادراک شده از توسعه گردشگری شهری- 162
جاذبههای ناملموس و حمایت و مشارکت در توسعه گردشگری- 163
جاذبههای ناملموس و پایداری توسعه گردشگری شهری- 165
برندسازی مقاصد شهری و توسعه گردشگری شهری- 166
برندسازی مقاصد و ارزش و فواید ادراک شده از توسعه گردشگری شهری- 169
برندسازی مقاصد و حمایت و مشارکت در توسعه گردشگری شهری- 170
برندسازی مقاصد و پایداری توسعه گردشگری شهری- 172
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
هنر و معماری |
معماري و شهرسازی
|