اقدام پژوهی برای آموزگاران
نویسنده:
دنیل-آر-تومال
مترجم:
مظهر بابایی-ایوب روحی
سال نشر:
1399
صفحه:
297
نوبت چاپ:
1

این کتاب به دنبال این است که نشان دهد گسترش مهارت‌های علمی و عملی یا رویكردها و ابزار مناسب و جدید و حل مسایل، با استفاده از كاربرد مستقیم روش‌ها و مهارت ها در مدارس و مراكز آموزشى و یا محیط هاى واقعى و سركلاس  و به دست آوردن اطلّاعات براى استفاده در كلاس‌هاى درس و نیز دادن آموزش لازم به معلّمانى كه درگیر تدریس هستند، از فواید اقدام پژوهی می باشد. مشارکت معلّمان هم‌ردیف و هم‌رشته از طریق اقدام پژوهی در یک طرح پژوهشی، باعث می‌شود که آنان اطلّاعات و تجربه‌های خود را مبادله نمایند. معلّمان بااطمینان واحترام متقابل به یکدیگردراقدام پژوهی مشارکت می جویند. از این رو، لازم است  تا آنها در طرح اقدام پژوهی به ضرورت آشنایی بافنون پایه پژوهشی اعتقاد داشته باشند

کتاب «اقدام پژوهی برای آموزگاران» در 297  صفحه در قطع رقعی در اسفند ماه 99 توسط سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی استان کردستان منتشر شده است.

 

 

فهرست مطالب

        عنوان                  صفحه

 

 

 

فصل اول: ماهیت پژوهش‌‌های آموزشی... 16

 

اصول پژوهش.... 18

 

پژوهش کمّی درمقابل پژوهش کیفی.. 21

 

اصول اقدام‌ پژوهی.. 32

 

تمرین‌هاوسؤال‌های فصل اول برای بحث... 33

 

فصل دوم: تاریخچه‌یاقدام‌پژوهی... 35

 

تاریخچه‌یاقدام‌ پژوهی.. 37

 

مدل‌هایاقدام‌پژوهی.. 42

 

مرحله‌ اول: گزارشمسئله/ تشخیصاولیه. 44

 

مرحله‌ی دوم: جمع‌آوریداده‌ها 45

 

مرحله‌یسوم: تجزیه‌و‌تحلیلوبازخورد. 45

 

مرحله‌یچهارم: اقدامبهبرنامه‌ریزی.. 47

 

مرحله‌یپنجم: اقداماتپیشنهادی.. 47

 

مرحله‌یششم: ارزیابیوپیگیری.. 47

 

مرحله‌ینخست: گزارشمشکلیاتشخیصاولیه. 48

 

مرحله‌یدوم: جمع‌آوریداده‌ها 48

 

مرحله‌یسوم: تجزیه‌و‌تحلیلوبازخورد. 49

 

مرحله‌یچهارم: برنامه‌ریزی.. 49

 

مرحله‌یپنجم: اقدامات.. 50

 

مرحله‌یششم: ارزیابیپیگیری.. 51

 

تدوینوپیشنهاداقدام‌پژوهی.. 51

 

مرورادبیاتپژوهش ‌ 55

 

تکنیک‌هاینمونه‌گیری.. 57

 

معیارسنجش.... 61

 

قواعداخلاقیوحقوقی.. 63

 

تمرین‌هاومسائلبرایبحث... 65

 

فصلسوم: روش‌هایجمع‌آوریداده‌ها. 67

 

روش‌هایجمع‌آوریداده‌ها 69

 

مشاهده 73

 

مشاهده‌یمستقیم. 73

 

نکته‌هایجالبیادداشت‌هایزمینه‌ای.. 77

 

چک‌لیست... 79

 

دفتروقایعروزانه. 80

 

مصاحبه. 82

 

مصاحبه‌گروهی.. 87

 

گرو‌هایمتمرکز. 91

 

انجامواجرایمصاحبه‌هایفردی.. 93

 

سبکشخصیتیبصری.. 98

 

سبکشخصیتیاحساسی.. 99

 

سبکشخصیتیمتفکر. 99

 

سبکشخصیتیسازنده 99

 

انکار 102

 

تجسمیاتصور 103

 

استفادهازحالتواکنشی.. 103

 

ایده‌آلسازی.. 103

 

اجتناب.. 103

 

جابجایی/ جایگزینی.. 104

 

مصاحبه‌یساختاریافته. 104

 

نظرسنجی.. 105

 

نظرسنجیگروهی.. 106

 

نظرسنجیفردی.. 131

 

نظرسنجیدوطرفه. 132

 

نظرسنجییک‌طرفه. 133

 

ارزیابی.. 133

 

نمونه‌کارها 134

 

آزمون‌کردن.. 136

 

ثبتسوابق.. 141

 

پردازش... 142

 

سؤال‌هابرایبحثوتفسیر. 149

 

فصلچهارم: تجزیه،تحلیلوتفسیرداده‌ها. 151

 

تجزیه،تحلیلوتفسیرداده‌ها 153

 

قدمت... 154

 

بلوغ. 155

 

ابزاردقیق.. 156

 

ریزش... 157

 

آزمایشکردن.. 157

 

انتخابناهمسان.. 158

 

اثرهاثورن.. 158

 

گرایشاتشخصیپژوهشگر. 159

 

اختلال.. 159

 

استفادهازآمار‌هایتوصیفی.. 160

 

شاخص‌هایمرکزیوسنجش‌‌‌هایگرایشبهمرکز. 160

 

شاخص‌هایپراکندگی.. 164

 

سطوحوآزمون‌هایمعنی‌داری.. 172

 

استفادهازنمودار‌هاودیاگرام‌ها 185

 

نوشتنگزارشروایی.. 189

 

تمرین‌هاوپرسش‌‌هایفصلچهارم. 192

 

فصلپنجم: حلمسائلوانجاماقداماتلازم.. 193

 

حلمسائلوانجاماقداماتلازم. 195

 

مقایسه‌‌هاینادرست... 195

 

شکستدرشناساییعلّت... 196

 

شکستدرنمایشوضعیتکلّی.. 196

 

قطبی‌شدنگروه 197

 

عدمهمکاری.. 198

 

شکستدرشناساییانگیزه‌‌هایپنهان.. 198

 

برطرفکردنعلائمیاعلّت‌یابیمشکل؟. 199

 

گام‌‌هایموردنیازبرایحلمسائل.. 199

 

بازبینیصورتمسئله. 200

 

تجزیه‌و‌تحلیلداده‌ها 200

 

شناساییعللاحتمالی.. 200

 

شناساییعلّتیاعللیکهبیشتریناحتمالرادارند. 201

 

مدیریتتغییروتحول.. 201

 

تهدیدامنیت... 201

 

ترسازناشناخته‌ها 202

 

عدمدرک... 202

 

تمایلبهوضعموجود. 203

 

احتمالازدست‌دادنقدرتومقام. 203

 

اعلامهدف.. 203

 

اعتباربخشی.. 204

 

توسعه‌یمالکیت... 205

 

درگیرنمودنافراددرفرآیندتغییروتحول.. 205

 

برنامه‌ریزیوشروعاقدام. 205

 

تصمیم‌گیریمبتنی‌برداده 210

 

تمرین‌هاوپرسش‌‌هایفصلپنجم. 213

 

فصلششم: ارزیابیاقدام‌پژوهی... 215

 

ارزیابیاقدام‌پژوهی.. 217

 

تأثیربریادگیریدانش‌آموزان.. 217

 

تأثیربررفتاردانش‌آموزان.. 217

 

تأثیربروضعیتمدرسه. 218

 

هزینهوسود. 218

 

امکان‌سنجیوکاربردپذیریعمل.. 218

 

اثربخشیعمل.. 219

 

روش‌هایارزیابینتایج.. 219

 

مطالعاتارزیابیاقدام‌پژوهی.. 220

 

تمرین‌هاوپرسش‌‌هایفصلششم. 226

 

فصلهفتم: ایجاداقدام‌پژوهی... 227

 

ایجاداقدام‌پژوهیآنالیزنمونهپژوهش.... 229

 

بررسیفرآیند: یکمطالعهاقدام‌پژوهی.. 229

 

بررسیروندهمکاری: پژوهش‌هایعملی.. 231

 

بسترمطالعه. 232

 

تمرین‌هاوسؤالاتبحث‌برانگیزدربارهپژوهش ‌شماره 1: 241

 

اصلاحتکنیک‌‌هایبحثوارزیابیبرایافزایشیادگیریدانش‌آموزانوتمرین‌‌هایانعکاسیمعلمان  242

 

تمرین‌هاوسؤال‌هایبحثبرایمطالعهپژوهش ‌شماره 2. 260

 

ضمائم: 261

 

ضمیمهالف: استاندارد‌هایاخلاقیانجمنپژوهش‌هایآموزشآمریكا 261

 

ضمیمهب: محتوایرضایت‌نامه. 265

 

ضمیمهپ: تعاریفانجمنپژوهش‌هایآموزشیمریکادرارتباطباپژوهشمبتنیبرعلم. 269

 

ضمیمهت: کدمسئولیت‌هایتخصصیدراندازه‌گیریآموزشی.. 271

 

ضمیمهث: نمونهفرمرضایت‌نامه. 273

 

ضمیمهج: یکصدنکتهدراجرایاقدام‌پژوهی.. 275

 

کتاب‌شناسی.. 281

 

 

 

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی علوم تربیتی
علوم تربیتی

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved