جغرافیای جدید در عصر جهانی
نویسنده:
مارسین ووشیخ سولارز
مترجم:
دکتر پری مو سی پور میاندهی دکتر امیر بخشی دکتر صادق صیدبیگی
سال نشر:
1399
صفحه:
264
نوبت چاپ:
1

 

اساساً جهانی‌سازی به پایان رسیده است. در واقع، ما در حال حاضر در یک دنیای جهانی شده زندگی می‌کنیم، حتی اگر هنوز چگالی‌های متفاوتی در بخش‌های مختلف اوکومن داشته باشد، و نابرابری‌ها در سطح جهانی شدن هنوز به وضوح مشهود هستند. سیاره ما می‌تواند با یک کره شیشه‌ای محصور مقایسه شود که ما آن را با تمدن خود پر کرده‌ایم، انگار که با یک گاز پر شده است. ما هنوز نمی‌توانیم فشار توسعه را در سراسر کره در سطح پیشرفته‌ترین جوامع برابر کنیم و شاید این هدف نمی‌تواند با ساختار و سازمان کنونی جامعه بین‌المللی به دست آید و با توجه به سلطه خودخواهی‌های فردی و جمعی مختلف بر همبستگی جهانی شعار "بله ما می‌توانیم" در زمینه این کار کاملاً بیگانه و انتزاعی به نظر نمی‌رسد همان‌طور که امروز ممکن است انجام شود.

در آستانه عصر کشف، که انقلاب جهانی شدن را آغاز کرد، اصولی که توسط آن جهان سازماندهی شد، اصول انزوا و جدایی فضایی بودند. توده‌های بزرگ زمین که آفریقا، آسیا و اروپا و دنیای جدید دو قاره آمریکا، استرالیا و قطب جنوب را در بر می‌گرفت و نیز جزیره‌هایی که در میان اقیانوس‌های بزرگ پراکنده بودند، انگار زیر گنبدهای شیشه‌ای کدر وجود داشتند. و در درون این جهآن‌های "گنبدی"، جوامع محلی جدا از یکدیگر در ترکیبی از جهآن‌های خودمختار زندگی می‌کردند، که هم گنبدی داشتند و هم با تماس محدود با جهان خارج از افق زندگی روزمره زندگی می‌کردند. انقلاب جهانی شدن گنبدهای کدر را درهم شکست و یک اصل جدید را باخود به ارمغان آورد که براساس آن جهان باید اصل وابستگی متقابل را سازمان دهی می‌کرد. با این وجود، تا زمان وقوع انقلاب صنعتی، سفر (‏و در نتیجه ارتباط) ‏نسبتاً کند بود (‏و، بنابراین، هنوز هم تا حدی محدود بود)‏. زمان مورد نیاز برای حرکت یک کیلومتر در زمین بین دوازده دقیقه (‏برای روئک معمولی) ‏و پنجاه و نه ثانیه (‏زمان تقریبی برای یک اسب چهار نعل) ‏بود. استقامت انسان و حیوان یک محدودیت مهم بود. مساله حرکت مداوم با سرعت زیاد مطرح نبود. بنابراین، "قیمت" بالا‌، برای یک کیلومتر اول، بیشتر از کیلومتر بعدی بود، و هر چه زمان سفر بیشتر باشد، "قیمت" بیشتر می‌شود. در اواسط قرن نوزدهم، کم‌تر از هفتاد ساعت طول نکشید تا بین پاریس و مارسی مسافرت کنیم، بنابراین میانگین "قیمت" یک کیلومتر در این مسیر حدود ۵.۵ دقیقه بود. در مقابل، امروز یک هواپیما همین فاصله را در کم‌تر از ۱.۵ ساعت پوشش می‌دهد، بنابراین "قیمت" یک کیلومتر به حدود ۶ ثانیه کاهش‌یافته است. انقلاب صنعتی به طور قطعی قطعا جهان را از لنگر روابط قدیمی جدا کرد و آن را به سوی افق‌های فرصت‌های گذشته سوق داد. آن جوامع را با افق‌های ثابت به دنیای افق‌های در حال حرکت منتقل کرد. این انقلاب، به نحوی چشمگیر، انقلاب جهانی شدن را تشدید، تسریع، و تقویت کرد. بنابراین امروزه در دنیای شیشه‌ای ما بیش از هفت برابر بیشتر از اوایل قرن نوزدهم است که سریع‌تر، بیشتر و بیشتر سفر می‌کنند. فضای اطراف ما به وضوح چگال‌تر شده است. امروزه ما اغلب از واژه‌های بین‌المللی (‏جامعه، روابط، سفر، اخبار، قانون)‏، جهانی (‏بحرآن‌ها، چالش‌ها، سازمان‌ها، کنفرانس‌ها، افراد مشهور، همه‌پرسی‌ها، تروریسم) ‏و جهانی (‏بازارها، جنگ‌ها، رهبران، تورنمنت¬ها)‏ استفاده می‌کنیم. این به این دلیل است که جهانی شدن در حال حاضر یک انقلاب پیروز است. آن روابط بین مردم و جهان را عمیقا بازسازی کرده است، و اغلب آن‌ها را در یک تصویر جغرافیایی جدید خلق کرده است. در این کتاب، که در جهان جهانی شده قرن بیست و یکم آماده و متمرکز است، تلاش می‌کنیم تا این روابط را با تمرکز بر تعدادی از موضوعات مهم جهانی به موقع و جغرافیایی و همچنین بینش‌ها و ایده‌های مهم برای دنیای کنونی و آینده کشف و توصیف کنیم: روند جمعیت و مهاجرت (‏فصل ۱)‏؛ توسعه (‏فصل‌های ۲ و ۳)‏؛ شهرها (‏فصل ۴)‏؛ حمل و نقل (‏فصل ۵)‏؛ دین (‏فصل ۶)‏؛ سیاره در معرض خطر (‏فصل ۷) جنگ‌ها، درگیری‌ها و تروریسم (‏فصل ۸)‏؛ و بیماری (‏فصل ۹)‏.

 

فهرست مطالب

عنوان ---------------------------------------------- صفحه

فصل اول- 1

جغرافیای جمعیت جهان در دنیای معاصر- 1

1-1- مقدمه- 1

1-2- تغییرات در جمعیت: قاره‌ها و کشورها 5

1-2-1- پیش‌بینی‌های جمعیتی-- 6

1-2-2- گذار جمعیتی-- 8

1-3- چالش‌های جهانی مهاجرت-- 12

1-4- نتیجه گیری-- 29

۲- جغرافیای توسعه در قرن بیست و یکم- 35

2-1- مقدمه- 35

2-2- توسعه: مفهومی بحث برانگیز با سیاست‌های مورد رقابت-- 36

2-2-1- توسعه برای چه کسی؟ مفهوم نابرابری فضایی و بی‌عدالتی-- 41

2-2-2- توسعه و نابرابری‌هایش در یک جهان جهانی شده: اوایل روند قرن بیست و یکم- 46

2-3- فراتر از توسعه؟ چالش‌های مفهومی جدید و مفاهیم جایگزین برای آینده- 53

فصل سوم- 67

دنیاهای بسیار، یک سیاره- 67

جغرافیای مبهم جامعه بین‌المللی معاصر- 67

3- دنیاهای بسیار، یک سیاره- 67

1.3 جغرافیای مبهم جامعه بین‌المللی معاصر- 67

1.1.3 اصطلاحات توسعه فضایی: میراث مبهم گذشته- 67

2.3 یک چرخه تکاملی فرضی برای توسعه جهانی زبان فضایی-- 72

3.3 اصطلاحات توسعه فضایی: تلاش برای نظام‌مند کردن-- 76

4.3‌- تقسیم‌بندی شمال جنوب در دهه دوم قرن بیستویکم: در جستجوی یک پارادایم جدید- 78

5.3 نتیجهگیری-- 90

4- شهرهای قرن بیست و یکم از چالش‌های جهانی گرفته تا پاسخ‌های محلی-- 95

1.4 مقدمه- 95

2.4 چالش‌های جهانی: چشم‌انداز جغرافیای شهری-- 96

1.2.4 شهرهای جهانی و شهرهای پایتخت-- 96

2.4 تحول در فضای شهری: حاشیه‌نشینی، گسترش افقی شهرها و تغییرات فزاینده اجتماعی شهرنشینی   99

3.4 روندهای اخیر در سیاست شهری و شهرنشینی-- 101

4.4 واکنش‌های محلی به چالش‌های جهانی-- 102

1.4.4 پایتخت‌ها و شهرهای جهان در اروپای پس از سوسیالیستی-- 102

5.4 تحول شهری-- 104

6.4 واکنش شهرها به تغییر: مقاومت شهری-- 106

7.4 نتیجهگیری-- 112

5- جغرافیای حمل و نقل در قرن بیست و یکم- 117

1.5 مقدمه- 117

2.5 حمل و نقل دریایی-- 118

3.5 حمل و نقل ریلی-- 121

3.5 حمل و نقل جاده‌ای-- 124

4.5 حمل و نقل هوایی-- 129

5.5 روند کنونی تحرک شهری-- 133

6.5 نتیجهگیری-- 139

فصل ششم 145

جغرافیای ادیان-- 145

۶- جغرافیای ادیان-- 145

1.6 عامل مذهبی در سیاست معاصر جهان _ چارچوب‌های تحلیلی-- 145

2.6 دین و روابط بین‌الملل: دیدگاه‌های پژوهشی جدید- 150

3.6 مهم‌ترین ادیان دنیا از نظر تعداد- 152

4.6 آینده دین و مذهب جهان-- 162

5.6 "دوگانگی مقدس" در روابط بین‌الملل- 168

6.6 نتیجهگیری-- 173

فصل هفتم- 179

-- 179

زمین در حال انقراض---- 179

۷- زمین در حال انقراض---- 179

1.7 آلودگی، منابع، تغییر جهانی-- 179

2.7 تازه واردان ناخوانده: گونه‌های بیگانه مهاجم- 180

3.7 طبیعت در قطعات: تأثیر پراکندگی زیستگاه- 182

4.7 حرکات فرامرزی زباله‌های خطرناک-- 184

5.7 آب‌های اقیانوسی مورکی: آلودگی دریایی-- 187

6.7جنگل‌زدایی: مسابقه برای مواد خام و زمین-- 193

7.7 تهدید مناطق حفاظت‌شده- 197

8.7 نتیجهگیری-- 204

فصل هشتم- 213

گروه‌های مسلح بحران، مناطق صلح؟- 213

جغرافیای جنگ‌ها، درگیری‌ها و تروریسم در قرن بیست و یکم- 213

۸- گروه‌های مسلح بحران، مناطق صلح؟- 213

1.8 جغرافیای جنگ‌ها، درگیری‌ها و تروریسم در قرن بیست و یکم- 213

2.8 مقدمه: تعاریف اساسی-- 213

3.8 جغرافیای درگیری‌ها: قلب تاریک آفریقا، آسیای داغ و خاورمیانه، آبادی‌های آرامش در اروپا و نیمکره غربی   216

4.8 جغرافیای تروریسم: آسیای انفجاری و خاورمیانه، شیب لغزنده آفریقا، نه چندان آرام اروپا و " آمریکا آرام (؟)  221

5.8 مداخلات مسلحانه چند ملیتی: خاورمیانه گسترده‌تر- 227

6.8 نتیجهگیری-- 230

فصل نهم- 235

جغرافیای بیماری در قرن بیست و یکم- 235

۹- جغرافیای بیماری در قرن بیست و یکم- 235

1.9 همهگیرشناسی در مقابل انتقال جمعیتی-- 235

2.9 مقدمه- 235

3.9 مفهوم سلامت در مقیاس‌های مختلف-- 238

4.9 انتقال بیماری‌های واگیردار- 239

5.9 مدل‌های انتقال اپیدمیولوژیک--- 242

6.9 آیا نظریه انتقال اپیدمیولوژیک جهانی است؟- 243

1.6.9 آفریقا 245

2.6.9 آسیا 250

3.6.9 چین-- 250

4.6.9 کشور بنگلادش--- 251

5.6.9 اقلیم آمریکای جنوبی (‏17823000 کیلومتر مربع)- 251

6.6.9 کشور مکزیک (‏مرکز: مکزیکوسیتی - 1958000 متر مربع)- 252

7.6.9 شیلی-- 252

8.6.9 برزیل- 253

9.6.9 اروپای مرکزی-- 254

10.6.9- 254

7.9 دیدگاه غربی در مورد عوامل کلیدی تعیین‌کننده سلامت-- 255

8.9 مهاجرت و بیماری-- 256

9.9 نتیجه گیری-- 258

 


 

 


تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved