پیشگفتار 19
سیاحت در سراسر ایالت: بررسی چشمانداز، طرحریزی یک برنامه 22
مدارس عالی و دانشگاهها بهمثابه موتورهای اقتصادی و مؤسسات پشتیبان 25
خلق دانش جدید، سنجش موفقیت 27
منابع 33
فصل 1- آموزش عالی و رقابتپذیری اقتصادی 35
مقدمه 36
رقابتپذیری جهانی و آموزش عالی 39
رقابتپذیری ملی: نقش آموزش عالی 45
نقش آموزش عالی در رقابتپذیری اقتصادی 49
چهارچوببندی مزیت رقابتی: مطالعات تأثیرات اقتصادی 55
راهبردهای توسعه اقتصادی: برقراری همکاری 61
یادداشتها 65
منابع 66
فصل 2- تنوع فعالیتهای توسعه اقتصادی دانشگاه و مسائل سنجش تأثیر 73
مقدمه 74
گونهشناسی فعالیت اقتصادی مدارس عالی و دانشگاهها 75
مؤسسه آموزش عالی به منزلۀ یک واحد اقتصادی: هزینهکننده و مصرفکننده 77
توسعه سرمایه انسانی 78
تحقیق، توسعه و نوآوری 82
ساز و کارهای انتقال حقوق دارایی فکری دانشگاه به بنگاههای خصوصی 84
ساز و کارهایی برای خلق «اِسپینآفها» یا «اِسپینآوتها» - پرورشگاههایی برای بنگاههای خصوصی جدید برای تجاریسازی دارایی فکری دانشگاه 85
ساز و کارهایی برای تقویت کارآفرینی 86
ساختارهای سازمانی/نهادی برای تقویت نوآوری 87
همکاری پژوهشی برای نوآوری 87
قطبهایی برای تجمع منطقهای 88
حمایت از کسبوکارها 89
خدمات کسبوکار / کمک مدیریتی 90
کارآموزی دانشجویی 92
تقویت نشاط جامعه محلی 92
خصوصیات فعالیتهای توسعه اقتصادی در میان دانشگاهها و مدارس عالی 94
رهنمودهایی برای استفاده از رویکردهای مختلف در سنجش پیامدهای اقتصادی 99
بسط الگوی واردات - صادرات 100
الگوهای ارزیابی برنامه 102
پژوهش مقایسهای مکانها 104
چکار باید کرد؟ 106
منابع 107
فصل 3- اشکالات سنجههای سنتی نقش آموزش عالی در توسعه اقتصادی 111
مقدمه 112
مطالعات تأثیر اقتصادی 113
خلاف واقعیت 117
تعیین «محدودۀ محلی» 125
اندازهگیری مخارج، محاسبه مضاعف و تعلق منافع 127
آثار تکاثری 131
مالیاتهای محلی و غیر محلی 134
سرریز محلی منافع افزایش سرمایه انسانی 139
فعالیتهای جنبی، از جمله ورزشهای دانشگاهی 144
نتیجهگیری و پیشنهادها 146
یادداشتها 149
منابع 154
فصل 4- سنجش کمک پژوهشی دانشگاه به رشد اقتصادی و نوآوری 159
مقدمه 160
در باب حماقت پاداش پیامدهای اقتصادی با امید به منفعت عمومی 163
مراکز پژوهشی دانشگاه 166
مرکز فرآیندها و حلالهای مسئولیتدار محیط زیست بهمثابه یک پیشینۀ نمونه، روششناسی و دادهها 167
معیارهای سنتی و منافع وسیعتر 171
ارزیابی تأثیر اقتصادی 172
فناوری و معیارهای دانش 178
منافع عمومی 180
مرکز فرآیندها و حلالهای مسئولیتدار محیط زیست – یک روش بدیل: یک آزمایش نظری 182
یک مرکز علم و فناوری در مقابل پروژههای متعدد بنیاد ملی علم 183
برنامه پژوهشی: انعطافپذیر در مقابل ساختاریافتهتر 187
نتیجهگیری 190
یادداشتها 191
منابع 192
فصل 5- همکاری دانشگاه، صنعت و دولت برای رشد اقتصادی 197
مقدمه 198
تاریخچۀ مراکز پژوهشی دانشگاهی 199
مرحله 1: نقش دانشگاه در رشد فناوری و توسعه اقتصادی 200
مرحله 2: ورود دولت فدرال به توسعه مراکز پژوهشی برای پیشرفت فناوریهای نوظهور 202
مرحله 3: تقویت مراکز پژوهشی همکارانه برای توسعه اقتصادی منطقهای 204
انواع مراکز پژوهشی دانشگاه - صنعت - دولت 208
مراکز پژوهشی همکارانه 209
پارکهای پژوهشی 213
محیطهای پرورشگاهی 216
مجاری تأثیر اقتصادی منطقهای 218
کارفرما و خریدار 218
خلق دانش 220
توسعه نیروی کار 220
معیارهای اندازهگیری تأثیر مراکز پژوهشی دانشگاه - صنعت - دولت 222
آمارگیری از مراکز پژوهشی 223
تأمین مالی تحقیق و توسعه 226
خروجی انتشاراتی 226
ثبت اختراع 227
پژوهشهای همکارانه 228
تأثیر مراکز دانشگاه - صنعت - دولت بر نیروی کار 231
تأثیر بر اقتصاد منطقه 232
نتیجهگیری 233
منابع 234
فصل 6- همگرایی آموزش عالی و بازار کار 239
مقدمه 240
گسترش آموزش به طور موقت حاشیه رقابتی را افزایش داد 243
پاداش دستمزدی بالا و رو به افزایش یعنی ما به کارگران تحصیل کرده در دانشگاه بیشتر نیاز داریم 246
دسترسی به دانشگاه منشأ عمدۀ نابرابری درآمد است 252
درآمد طول عمر از دانشگاه در بلندمدت بالاست 253
افزایش تقاضا برای آموزش پسامتوسطه ادامه خواهد یافت 257
از منظر اقتصادی، همه شغلها و همه مدارک تحصیلی یکسان نیستند 259
همه دورههای تحصیلی، گواهینامهها و مدارک یکسان نیستند 261
شغل مهم است 262
رشتههای تحصیلی مهم هستند 264
کالاسازی یا ارزش ذاتی؟ آموزش عالی نیاز به انتخاب ندارد 266
یادداشتها 267
منابع 270
فصل 7- نقش اساسی مدارس عالی منطقهای در بازسازی جوامع محلی و اقتصاد کشور 273
مقدمه 274
ماهیت متغیر راهبردهای توسعه اقتصادی 275
مدارس عالی منطقهای و پرورش نیروی کار 278
فعالیتهای توسعه اقتصادیِ مدارس عالی منطقهای 281
نتیجهگیری 284
یادداشتها 286
منابع 287
فصل 8- ابعاد بینالمللی کمک آموزش عالی به توسعه اقتصادی 289
مقدمه 290
بخش نخست: چشماندازهای نهادی - تفکر جهانی 291
دانشجویان بینالمللی 295
ایجاد نیروی کار رقابتی در عرصه جهانی 296
تجارت بینالملل 297
سایر معیارها 298
بخش دوم: اندازهگیری جابجایی دانشجو بهمثابه تأثیر اقتصادی 299
بخش سوم: آموزش عالی فرامرزی و سرمایهگذاری مستقیم خارجی 309
نتیجهگیری 317
یادداشتها 320
منابع 321
فصل 9- پیامدهای پیشبینی نشدۀ سیاستهای دارایی فکری دانشگاه 327
مقدمه 328
پژوهش میدانی در گذار سازمانی 330
حالتها و دادههای مقایسهای 332
از رقابت بر سر شهرت تا حقوق مالکیت 335
مالکیت و سود در خطمشی 337
عکسالعملهای هیئت علمی و تصمیم به آشکارسازی 347
عکسالعملهای هیئت علمی به تجاریسازی و انگیزههای ثبت اختراع 348
متخصصان اعطاء مجوز و تصمیم به تشکیل پرونده 357
بحث و نتیجهگیری 364
یادداشتها 366
منابع 368
فصل 10- تأثیر رکود بزرگ 2008 بر نقش مدارس عالی و دانشگاهها در رشد اقتصادی ایالتی و منطقهای 373
مقدمه 374
مضیقه آموزش عالی به دنبال رکود بزرگ 2008 376
آینده مالی نامطمئن 379
اثر رکود اقتصادی 2012-2008 بر تأثیر مدارس عالی و دانشگاهها روی اقتصاد ایالت و منطقهشان 381
کمک مستقیم به توسعه محصولات و فرآیندهای جدید، نوآورانه، دانشبنیان و صادراتگرا 381
تربیت کارگران برای مشاغل تولیدی و خدماتی رقابتی در عرصه جهانی 385
جذب دانشجویان از بیرون ایالت یا منطقه 386
منابع 390
پیوست: پرسشهایی برای بحث 393
نمایه اسامی 401
نمایه موضوعی
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
اقتصاد
|