دانشگاه، پیشران توسعه اقتصادی
نویسنده:
جیسون لین-بروس جانستون
مترجم:
وحید مهربانی
سال نشر:
1400
صفحه:
411
نوبت چاپ:
1

 

پیشگفتار 19

سیاحت در سراسر ایالت: بررسی چشم‌انداز، طرح‌ریزی یک برنامه 22

مدارس عالی و دانشگاه‌ها به‌مثابه موتورهای اقتصادی و مؤسسات پشتیبان 25

خلق دانش جدید، سنجش موفقیت 27

منابع 33

فصل 1- آموزش عالی و رقابتپذیری اقتصادی 35

مقدمه 36

رقابت‌پذیری جهانی و آموزش عالی 39

رقابت‌پذیری ملی: نقش آموزش عالی 45

نقش آموزش عالی در رقابت‌پذیری اقتصادی 49

چهارچوب‌بندی مزیت رقابتی: مطالعات تأثیرات اقتصادی 55

راهبردهای توسعه اقتصادی: برقراری همکاری 61

یادداشت‏ها 65

منابع 66

فصل 2- تنوع فعالیت‌های توسعه اقتصادی دانشگاه و مسائل سنجش تأثیر 73

مقدمه 74

گونه‌شناسی فعالیت اقتصادی مدارس عالی و دانشگاه‌ها 75

مؤسسه آموزش عالی به منزلۀ یک واحد اقتصادی: هزینه‌کننده و مصرف‌کننده 77

توسعه سرمایه انسانی 78

تحقیق، توسعه و نوآوری 82

ساز و کارهای انتقال حقوق دارایی فکری دانشگاه به بنگاه‌های خصوصی 84

ساز و کارهایی برای خلق «اِسپین‌آف‌ها» یا «اِسپین‌آوت‌ها» - پرورشگاه‌هایی برای بنگاه‌های خصوصی جدید برای تجاری‌سازی دارایی فکری دانشگاه 85

ساز و کارهایی برای تقویت کارآفرینی 86

ساختارهای سازمانی/نهادی برای تقویت نوآوری 87

همکاری پژوهشی برای نوآوری 87

قطب‌هایی برای تجمع منطقه‌ای 88

حمایت از کسب‌وکارها 89

خدمات کسب‌وکار / کمک مدیریتی 90

کارآموزی دانشجویی 92

تقویت نشاط جامعه محلی 92

خصوصیات فعالیت‌های توسعه اقتصادی در میان دانشگاه‌ها و مدارس عالی 94

رهنمودهایی برای استفاده از رویکردهای مختلف در سنجش پیامدهای اقتصادی 99

بسط الگوی واردات - صادرات 100

الگوهای ارزیابی برنامه 102

پژوهش مقایسه‌ای مکان‌ها 104

چکار باید کرد؟ 106

منابع 107

فصل 3- اشکالات سنجه‌های سنتی نقش آموزش عالی در توسعه اقتصادی 111

مقدمه 112

مطالعات تأثیر اقتصادی 113

خلاف واقعیت 117

تعیین «محدودۀ محلی» 125

اندازه‌گیری مخارج، محاسبه مضاعف و تعلق منافع 127

آثار تکاثری 131

مالیات‌های محلی و غیر محلی 134

سرریز محلی منافع افزایش سرمایه انسانی 139

فعالیت‌های جنبی، از جمله ورزش‌های دانشگاهی 144

نتیجه‌گیری و پیشنهادها 146

یادداشت‏ها 149

منابع 154

فصل 4- سنجش کمک پژوهشی دانشگاه به رشد اقتصادی و نوآوری 159

مقدمه 160

در باب حماقت پاداش پیامدهای اقتصادی با امید به منفعت عمومی 163

مراکز پژوهشی دانشگاه 166

مرکز فرآیندها و حلال‌های مسئولیتدار محیط زیست به‌مثابه یک پیشینۀ نمونه، روششناسی و داده‌ها 167

معیارهای سنتی و منافع وسیع‌تر 171

ارزیابی تأثیر اقتصادی 172

فناوری و معیارهای دانش 178

منافع عمومی 180

مرکز فرآیندها و حلال‌های مسئولیت‌دار محیط زیست – یک روش بدیل: یک آزمایش نظری 182

یک مرکز علم و فناوری در مقابل پروژه‌های متعدد بنیاد ملی علم 183

برنامه پژوهشی: انعطاف‌پذیر در مقابل ساختاریافته‌تر 187

نتیجه‌گیری 190

یادداشت‏ها 191

منابع 192

فصل 5- همکاری دانشگاه، صنعت و دولت برای رشد اقتصادی 197

مقدمه 198

تاریخچۀ مراکز پژوهشی دانشگاهی 199

مرحله 1: نقش دانشگاه در رشد فناوری و توسعه اقتصادی 200

مرحله 2: ورود دولت فدرال به توسعه مراکز پژوهشی برای پیشرفت فناوری‌های نوظهور 202

مرحله 3: تقویت مراکز پژوهشی همکارانه برای توسعه اقتصادی منطقه‌ای 204

انواع مراکز پژوهشی دانشگاه - صنعت - دولت 208

مراکز پژوهشی همکارانه 209

پارک‌های پژوهشی 213

محیط‌های پرورشگاهی 216

مجاری تأثیر اقتصادی منطقه‌ای 218

کارفرما و خریدار 218

خلق دانش 220

توسعه نیروی کار 220

معیارهای اندازه‌گیری تأثیر مراکز پژوهشی دانشگاه - صنعت - دولت 222

آمارگیری از مراکز پژوهشی 223

تأمین مالی تحقیق و توسعه 226

خروجی انتشاراتی 226

ثبت اختراع 227

پژوهش‌های همکارانه 228

تأثیر مراکز دانشگاه - صنعت - دولت بر نیروی کار 231

تأثیر بر اقتصاد منطقه 232

نتیجه‌گیری 233

منابع 234

فصل 6- همگرایی آموزش عالی و بازار کار 239

مقدمه 240

گسترش آموزش به طور موقت حاشیه رقابتی را افزایش داد 243

پاداش دستمزدی بالا و رو به افزایش یعنی ما به کارگران تحصیل کرده در دانشگاه بیشتر نیاز داریم 246

دسترسی به دانشگاه منشأ عمدۀ نابرابری درآمد است 252

درآمد طول عمر از دانشگاه در بلندمدت بالاست 253

افزایش تقاضا برای آموزش پسامتوسطه ادامه خواهد یافت 257

از منظر اقتصادی، همه شغل‌ها و همه مدارک تحصیلی یکسان نیستند 259

همه دوره‌های تحصیلی، گواهینامه‌ها و مدارک یکسان نیستند 261

شغل مهم است 262

رشته‌های تحصیلی مهم هستند 264

کالاسازی یا ارزش ذاتی؟ آموزش عالی نیاز به انتخاب ندارد 266

یادداشت‏ها 267

منابع 270

فصل 7- نقش اساسی مدارس عالی منطقه‌ای در بازسازی جوامع محلی و اقتصاد کشور 273

مقدمه 274

ماهیت متغیر راهبردهای توسعه اقتصادی 275

مدارس عالی منطقه‌ای و پرورش نیروی کار 278

فعالیت‌های توسعه اقتصادیِ مدارس عالی منطقه‌ای 281

نتیجه‌گیری 284

یادداشت‏ها 286

منابع 287

فصل 8- ابعاد بین‌المللی کمک آموزش عالی به توسعه اقتصادی 289

مقدمه 290

بخش نخست: چشم‌اندازهای نهادی - تفکر جهانی 291

دانشجویان بین‌المللی 295

ایجاد نیروی کار رقابتی در عرصه جهانی 296

تجارت بین‌الملل 297

سایر معیارها 298

بخش دوم: اندازه‌گیری جابجایی دانشجو به‌مثابه تأثیر اقتصادی 299

بخش سوم: آموزش عالی فرامرزی و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی 309

نتیجه‌گیری 317

یادداشت‏ها 320

منابع 321

فصل 9- پیامدهای پیش‌بینی نشدۀ سیاست‌های دارایی فکری دانشگاه 327

مقدمه 328

پژوهش میدانی در گذار سازمانی 330

حالت‌ها و داده‌های مقایسه‌ای 332

از رقابت بر سر شهرت تا حقوق مالکیت 335

مالکیت و سود در خط‌مشی 337

عکس‌العمل‌های هیئت علمی و تصمیم به آشکارسازی 347

عکس‌العمل‌های هیئت علمی به تجاری‌سازی و انگیزه‌های ثبت اختراع 348

متخصصان اعطاء مجوز و تصمیم به تشکیل پرونده 357

بحث و نتیجه‌گیری 364

یادداشت‏ها 366

منابع 368

فصل 10- تأثیر رکود بزرگ 2008 بر نقش مدارس عالی و دانشگاه‌ها در رشد اقتصادی ایالتی و منطقه‌ای 373

مقدمه 374

مضیقه آموزش عالی به دنبال رکود بزرگ 2008 376

آینده مالی نامطمئن 379

اثر رکود اقتصادی 2012-2008 بر تأثیر مدارس عالی و دانشگاه‏ها روی اقتصاد ایالت و منطقه‌شان 381

کمک مستقیم به توسعه محصولات و فرآیندهای جدید، نوآورانه، دانش‌بنیان و صادرات‌گرا 381

تربیت کارگران برای مشاغل تولیدی و خدماتی رقابتی در عرصه جهانی 385

جذب دانشجویان از بیرون ایالت یا منطقه 386

منابع 390

پیوست: پرسش‌هایی برای بحث 393

نمایه اسامی 401

نمایه موضوعی


تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved