پیشگفتار................................................................................................................................... 23
فصل اول: مدیریت داده.............................................................................................................. 25
1-1 مقدمه............................................................................................................................... 27
1-1-1 داما و DMBOK............................................................................................................................................................. 30
1-1-2 پیشرانهای کسبوکار............................................................................................................................................. 31
1-1-3 اهداف..................................................................................................................................................................................... 31
1-2 مفاهیم پایه داده.............................................................................................................. 31
1-2-1 داده و اطلاعات................................................................................................................................................................ 34
1-2-2 داده بهعنوان دارایی سازمانی.................................................................................................................................. 35
1-2-3 اصول مدیریت داده....................................................................................................................................................... 36
1-2-4 تفاوت اطلاعات با سایر داراییهای سازمان.................................................................................................. 37
1-2-5 چالشهای مدیریت داده........................................................................................................................................... 39
1-2-6 استراتژی مدیریت داده.............................................................................................................................................. 41
1-2-7 چارچوب مدیریت داده............................................................................................................................................... 43
1-2-8 مدل همراستایی استراتژیک................................................................................................................................... 43
1-2-9 مدل اطلاعات آمستردام............................................................................................................................................ 44
1-2-10 مدل چارچوب DAMA-DMBOK................................................................................................................. 45
1-2-11 هرم DMBOK یا مدل Aiken........................................................................................................................... 49
1-2-12 مدل تکاملیافته.......................................................................................................................................................... 50
1-2-13 ارزشگذاری دادهها..................................................................................................................................................... 52
فصل دوم: حاکمیت داده............................................................................................................ 56
2-1 مقدمه............................................................................................................................... 58
2-1-1 پیشرانهای کسبوکار............................................................................................................................................. 60
2-1-2 اهداف و اصول.................................................................................................................................................................. 62
2-2 مفاهیم پایه..................................................................................................................... 63
2-2-1 سازمان داده محور........................................................................................................................................................ 63
2-2-2 سازمان حاکمیت دادهها.......................................................................................................................................... 64
2-2-3 انواع دادهبان...................................................................................................................................................................... 67
2-3 فعالیتها.......................................................................................................................... 68
2-4 ابزارها و تکنیکها............................................................................................................. 76
2-5 راهنمای اجرا.................................................................................................................... 78
2-5-1 سنجهها................................................................................................................................................................................ 79
فصل سوم: معماری اطلاعات..................................................................................................... 82
3-1 مقدمه............................................................................................................................... 84
3-1-1 پیشرانهای کسبوکار............................................................................................................................................. 85
3-1-2 خروجیها و تجربیات معماری داده................................................................................................................... 86
3-2 مفاهیم پایه...................................................................................................................... 87
3-2-1 دامنه معماری سازمانی.............................................................................................................................................. 87
3-2-2 چارچوب معماری سازمانی..................................................................................................................................... 88
3-2-3 چارچوب زکمن.............................................................................................................................................................. 90
3-2-4 چارچوب معماری سازمانی فدرال...................................................................................................................... 91
3-2-5 معماری داده سازمانی................................................................................................................................................ 92
3-2-6 مدل داده سازمانی........................................................................................................................................................ 93
3-2-7 طراحی جریان داده...................................................................................................................................................... 96
3-3 فعالیتها.......................................................................................................................... 99
3-3-1 ایجاد تجربیات معماری داده.................................................................................................................................. 99
3-3-2 یکپارچگی با معماری سازمانی.......................................................................................................................... 104
3-4 ابزارها............................................................................................................................. 104
3-4-1 ابزارهای مدلسازی داده....................................................................................................................................... 104
3-4-2 نرمافزار مدیریت داراییها...................................................................................................................................... 105
3-4-3 برنامههای طراحی گرافیکی................................................................................................................................. 106
3-5 تکنیکها........................................................................................................................ 106
3-5-1 طرحریزی چرخه حیات......................................................................................................................................... 106
3-5-2 شفافیت نمودارها....................................................................................................................................................... 106
3-6 راهنمای اجرا.................................................................................................................. 107
3-6-1 ارزیابی آمادگی / ارزیابی ریسک....................................................................................................................... 108
3-6-2 تغییر فرهنگ و تغییرات سازمانی................................................................................................................... 109
3-6-3 حاکمیت معماری داده........................................................................................................................................... 110
3-6-4 سنجهها............................................................................................................................................................................ 110
فصل چهارم: طراحی و مدلسازی داده.................................................................................. 113
4-1 مقدمه............................................................................................................................ 115
4-1-1 پیشرانهای کسبوکار......................................................................................................................................... 116
4-1-2 اهداف و اصول............................................................................................................................................................... 116
4-2 مفاهیم پایه................................................................................................................... 117
4-2-1 مدلسازی داده و مدل داده................................................................................................................................ 117
4-2-2 انواع دادههایی که باید مدل شود..................................................................................................................... 118
4-2-3 مؤلفههای مدل داده................................................................................................................................................. 119
4-3 فعالیتها....................................................................................................................... 119
4-3-1 برنامهریزی برای مدلسازی داده..................................................................................................................... 119
4-3-2 ساخت مدل داده........................................................................................................................................................ 120
4-3-3 مرور مدل دادهای....................................................................................................................................................... 123
4-3-4 پشتیبانی مدلهای داده........................................................................................................................................ 123
4-4 ابزارها............................................................................................................................. 124
4-4-1 ابزارهای مدلسازی داده....................................................................................................................................... 124
4-4-2 ابزارهای پروفایل داده.............................................................................................................................................. 124
4-4-3 مخزن فرا داده.............................................................................................................................................................. 124
4-4-4 الگوی مدل داده.......................................................................................................................................................... 125
4-5 بهروشها....................................................................................................................... 125
4-5-1 مدلهای دادهای صنعت......................................................................................................................................... 125
4-5-2 بهروشها در استانداردهای نامگذاری........................................................................................................... 125
4-5-3 بهروشهای طراحی پایگاهداده........................................................................................................................... 125
4-6 حاکمیت مدل داده........................................................................................................ 126
4-6-1 مدیریت کیفیت طراحی و مدل داده............................................................................................................. 126
4-6-2 سنجههای مدلسازی داده.................................................................................................................................. 128
فصل پنجم: ذخیرهسازی و عملیات داده.............................................................................. 133
5-1 مقدمه............................................................................................................................ 135
5-1-1 پیشرانهای کسبوکار......................................................................................................................................... 136
5-1-2 اهداف و اصول............................................................................................................................................................... 136
5-2 مفاهیم پایه................................................................................................................... 138
5-2-1 شیوه تقسیمکار بین چند DBA..................................................................................................................... 139
5-2-2 معماری پایگاهداده..................................................................................................................................................... 140
5-2-3 مجازیسازی و پردازش ابری............................................................................................................................. 141
5-2-4 انواع پردازش پایگاهداده.......................................................................................................................................... 143
5-2-5 قضیه CAP..................................................................................................................................................................... 144
5-2-6 رسانه ذخیرهسازی دادهها................................................................................................................................... 145
5-2-7 محیطهای پایگاهداده............................................................................................................................................... 145
5-2-8 ساختار پایگاهداده...................................................................................................................................................... 147
5-2-9 عملیات متداول پایگاهداده................................................................................................................................... 152
5-3 فعالیتها....................................................................................................................... 154
5-3-1 مدیریت تکنولوژی پایگاهداده............................................................................................................................. 155
5-3-2 مدیریت بانک اطلاعاتی........................................................................................................................................... 157
5-4 ابزارها............................................................................................................................. 165
5-4-1 ابزارهای مدلسازی داده....................................................................................................................................... 166
5-4-2 ابزارهای پایش بانک اطلاعاتی............................................................................................................................ 166
5-4-3 ابزارهای مدیریت بانک اطلاعاتی....................................................................................................................... 166
5-4-4 ابزارهای پشتیبانی توسعهدهندگان................................................................................................................ 166
5-5 تکنیکها........................................................................................................................ 167
5-5-1 اجرای تست در محیط کم ریسک.................................................................................................................. 167
5-5-2 استانداردهای نامگذاری در لایه فیزیکی..................................................................................................... 167
5-5-3 انجام تغییرات از طریق کدنوشته...................................................................................................................... 167
5-6 راهنمای اجرا.................................................................................................................. 167
5-6-1 ارزیابی آمادگی / ارزیابی ریسک....................................................................................................................... 167
5-6-2 تغییرات سازمانی و فرهنگی................................................................................................................................ 168
5-6-3 سنجهها............................................................................................................................................................................. 168
فصل ششم: مدیریت فراداده.................................................................................................... 170
6-1 مقدمه............................................................................................................................ 172
6-1-1 پیشرانهای کسبوکار......................................................................................................................................... 173
6-1-2 اهداف و اصول............................................................................................................................................................... 174
6-2 مفاهیم پایه.................................................................................................................... 175
6-2-1 تقسیمبندی فراداده.................................................................................................................................................. 176
6-2-2 فراداده عملیاتی........................................................................................................................................................... 176
6-2-3 استاندارد ایزو/ آی ای سی 11179................................................................................................................ 177
6-2-4 استاندارد فراداده دولت الکترونیکی انگلستان........................................................................................... 177
6-2-5 فراداده برای دادههای غیر ساختیافته....................................................................................................... 179
6-2-6 منبع فراداده.................................................................................................................................................................. 179
6-3 فعالیتها........................................................................................................................ 180
6-3-1 تدوین استراتژی فراداده......................................................................................................................................... 180
6-3-2 درک نیازمندیهای فراداده................................................................................................................................ 180
6-3-3 تعریف معماری فراداده........................................................................................................................................... 181
6-3-4 ایجاد و پشتیبانی فراداده...................................................................................................................................... 183
6-3-5 اجرای پرسوجو، گزارشگیری و تحلیل فراداده................................................................................... 184
6-4 ابزارها............................................................................................................................. 184
6-4-1 ابزارهای مدیریت مخزن فراداده........................................................................................................................ 184
6-5 تکنیکها........................................................................................................................ 184
6-6 راهنمای اجرا.................................................................................................................. 185
6-6-1 ارزیابی ریسک/ارزیابی آمادگی........................................................................................................................... 185
6-6-2 تغییرات سازمانی و فرهنگی................................................................................................................................ 186
6-6-3 حاکمیت فراداده......................................................................................................................................................... 186
6-6-4 مستندسازی راهکارهای فراداده...................................................................................................................... 186
6-6-5 استانداردهای فراداده............................................................................................................................................... 186
6-6-6 سنجهها............................................................................................................................................................................ 187
فصل هفتم: دادههای مرجع و اطلاعات داده......................................................................... 188
7-1 مقدمه............................................................................................................................ 190
7-1-1 پیشرانهای کسبوکار......................................................................................................................................... 191
7-1-2 اهداف و اصول راهنما.............................................................................................................................................. 192
7-2 مفاهیم پایه................................................................................................................... 193
7-2-1 تفاوتهای بین اطلاعات پایه و دادههای مرجع..................................................................................... 193
7-2-2 دادههای مرجع............................................................................................................................................................ 195
7-2-3 اطلاعات پایه.................................................................................................................................................................. 202
7-2-4 گامهای پردازشی کلیدی مدیریت اطلاعات پایه.................................................................................... 206
7-2-5 انواع اطلاعات پایه....................................................................................................................................................... 213
7-3 فعالیتها....................................................................................................................... 214
7-3-1 فعالیتهای مدیریت اطلاعات پایه................................................................................................................... 215
7-3-2 فعالیتهای دادههای مرجع................................................................................................................................ 220
7-4 ابزارها و روشها............................................................................................................. 222
7-5 راهنمای اجرا.................................................................................................................. 222
7-5-1 پایبندی به معماری دادههای مرجع............................................................................................................. 223
7-5-2 نظارت بر حرکت دادهها........................................................................................................................................ 223
7-5-3 مدیریت تغییر دادههای مرجع.......................................................................................................................... 223
7-5-4 توافقات اشتراک دادهها.......................................................................................................................................... 225
7-5-5 سازمانها و تغییرات فرهنگی............................................................................................................................ 225
7-5-6 حاکمیت دادههای مرجع و اطلاعات پایه.................................................................................................. 226
7-5-7 سنجهها............................................................................................................................................................................ 226
فصل هشتم: یکپارچگی و تبادل اطلاعات............................................................................ 228
8-1 مقدمه............................................................................................................................ 230
8-1-1 پیشرانهای کسبوکار......................................................................................................................................... 232
8-1-2 اهداف و اصول............................................................................................................................................................... 233
8-2 مفاهیم پایه................................................................................................................... 233
8-2-1 استخراج، انتقال و بارگذاری دادهها............................................................................................................... 233
8-2-2 مدلهای تعامل............................................................................................................................................................ 238
8-2-3 گذرگاه سرویس سازمانی...................................................................................................................................... 239
8-2-4معماری سرویسگرا.................................................................................................................................................... 240
8-3 فعالیتها....................................................................................................................... 241
8-3-1 برنامهریزی و تحلیل.................................................................................................................................................. 241
8-3-2 طراحی راهکارهای یکپارچگی داده................................................................................................................ 244
8-3-3 توسعه راهکارهای یکپارچگی داده.................................................................................................................. 246
8-3-4 اجرا و پایش................................................................................................................................................................... 248
8-4 ابزارها............................................................................................................................. 248
8-4-1 بزارهای انتقال دادهها و ETL............................................................................................................................. 248
8-4-2 سرور مجازیسازی دادهها................................................................................................................................... 248
8-4-3 گذرگاه سرویس سازمانی...................................................................................................................................... 248
8-4-4 موتور قواعد کسبوکار........................................................................................................................................... 249
8-4-5 ابزارهای مدلسازی داده و فرایند................................................................................................................... 249
8-4-6 ابزارهای پروفایل داده.............................................................................................................................................. 250
8-4-7 مخزن فراداده................................................................................................................................................................ 250
8-5 تکنیکها....................................................................................................................... 250
8-6 راهنمای اجرا.................................................................................................................. 250
8-6-1 ارزیابی ریسک/آمادگی............................................................................................................................................ 250
8-6-2 تغییرات سازمانی و فرهنگی................................................................................................................................ 251
8-6-3 حاکمیت یکپارچهسازی و تبادل داده......................................................................................................... 251
8-6-4 توافقنامه اشتراک داده........................................................................................................................................... 251
8-6-5 ردهبندی داده............................................................................................................................................................... 252
8-6-6 سنجههای یکپارچگی داده................................................................................................................................... 252
فصل نهم: کیفیت دادهها......................................................................................................... 254
9-1 مقدمه............................................................................................................................ 256
9-1-1 پیشرانهای کسبوکار......................................................................................................................................... 256
9-1-2 اهداف و اصول............................................................................................................................................................... 258
9-2 مفاهیم پایه................................................................................................................... 259
9-2-1 کیفیت داده................................................................................................................................................................... 259
9-2-2 ابعاد کیفیت داده........................................................................................................................................................ 259
9-2-3 استاندارد ایزوی کیفیت داده.............................................................................................................................. 262
9-2-4 چرخه حیات کیفیت داده.................................................................................................................................... 263
9-2-5 قواعد کسبوکار مرتبط باکیفیت داده......................................................................................................... 265
9-2-6 ریشههای بیکیفیتی دادهها................................................................................................................................ 266
9-2-7 ایرادات ناشی از پردازش اطلاعات.................................................................................................................... 268
9-2-8 ابزارهای پروفایل داده.............................................................................................................................................. 269
9-2-9 پاکسازی دادهها....................................................................................................................................................... 269
9-2-10 غنیسازی دادهها.................................................................................................................................................... 269
9-3 فعالیتها....................................................................................................................... 270
9-3-1 تعریف داده باکیفیت................................................................................................................................................ 270
9-3-2 تعریف استراتژی کیفیت داده............................................................................................................................ 271
9-3-3 شناسایی دادهها و قواعد کسبوکار مهم................................................................................................... 271
9-3-4 دادههای حساس........................................................................................................................................................ 272
9-3-5 انجام ارزیابی اولیه کیفیت داده......................................................................................................................... 273
9-3-6 تعریف اهداف ارزیابی................................................................................................................................................ 274
9-3-7 شناسایی و اولویتبندی بهبودهای احتمالی............................................................................................ 274
9-3-8 تعریف اهداف بهبود کیفیت داده..................................................................................................................... 274
9-3-9 طراحی و اجرای عملیات کیفیت داده.......................................................................................................... 275
9-3-10 ایجاد توافقنامه سطح سرویس کیفیت داده.......................................................................................... 281
9-3-11 تهیه گزارشهای کیفیت داده........................................................................................................................ 283
9-4 ابزارها............................................................................................................................. 283
9-4-1 ابزارهای پروفایلینگ داده..................................................................................................................................... 283
9-4-2 ابزارهای پرسوجوی دادهها................................................................................................................................ 284
9-4-3 ابزارهای مدلسازی و ETL.................................................................................................................................. 284
9-4-4 قالب قواعد کیفیت داده......................................................................................................................................... 284
9-4-5 مخزن فراداده................................................................................................................................................................ 284
9-5 تکنیکها....................................................................................................................... 285
9-5-1 اقدامات پیشگیرانه................................................................................................................................................... 285
9-5-2 فعالیتهای اصلاحی................................................................................................................................................. 286
9-5-3 سنجههای کیفیت داده.......................................................................................................................................... 286
9-5-4 تحلیل علت ریشهای.................................................................................................................................................. 288
9-6 راهنمای اجرا.................................................................................................................. 290
9-6-1 ارزیابی آمادگی / ارزیابی ریسک....................................................................................................................... 290
9-6-2 تغییرات سازمانی و فرهنگی................................................................................................................................ 291
9-6-3 کیفیت داده و حاکمیت داده............................................................................................................................. 292
9-6-4 سیاستهای کیفیت داده..................................................................................................................................... 293
9-6-5 سنجهها............................................................................................................................................................................ 293
فصل دهم: مدیریت محتوا و مستندات................................................................................. 296
10-1 مقدمه......................................................................................................................... 298
10-1-1 پیشرانهای کسبوکار...................................................................................................................................... 299
10-1-2 اهداف.............................................................................................................................................................................. 299
10-2 مفاهیم پایه................................................................................................................. 301
10-3 فعالیتها..................................................................................................................... 304
10-3-1 برنامهریزی مدیریت چرخه حیات................................................................................................................ 304
10-3-2 مدیریت چرخه زندگی......................................................................................................................................... 308
10-3-3 انتشار و ارائه محتوا................................................................................................................................................ 316
10-3-4 فعالیتهای مرتبط با شواهد الکترونیکی.................................................................................................. 317
10-4 ابزارها.......................................................................................................................... 319
10-4-1 سیستم مدیریت محتوای سازمانی.............................................................................................................. 319
10-4-2 مدیریت مستندات.................................................................................................................................................. 319
10-4-3 سیستمهای مدیریت محتوا............................................................................................................................. 320
10-4-4 پردازش تصویر.......................................................................................................................................................... 320
10-4-5 ابزارهای همکاری.................................................................................................................................................... 321
10-4-6 فرمتهای استاندارد.............................................................................................................................................. 321
10-5 تکنیکها..................................................................................................................... 321
10-5-1 دستورالعمل پاسخ به دعوی حقوقی........................................................................................................... 322
10-6 راهنمای اجرا............................................................................................................... 322
10-6-1 ارزیابی آمادگی/ ارزیابی ریسک...................................................................................................................... 323
10-6-2 سازمانها و تغییرات فرهنگی......................................................................................................................... 325
10-6-3 حاکمیت محتواها و مستندات....................................................................................................................... 325
10-6-4 سنجهها......................................................................................................................................................................... 328
فصل یازدهم: امنیت................................................................................................................ 332
11-1 مقدمه......................................................................................................................... 334
11-1-1 پیشرانهای کسبوکار...................................................................................................................................... 336
11-1-2 اهداف و سیاستها................................................................................................................................................ 337
11-2 مفاهیم پایه................................................................................................................. 338
11-2-1 آسیبپذیری............................................................................................................................................................... 338
11-2-2 تهدید.............................................................................................................................................................................. 339
11-2-3 ریسک............................................................................................................................................................................ 339
11-2-4 فرایندهای امنیت.................................................................................................................................................... 340
11-2-5 نظارت............................................................................................................................................................................. 341
11-2-6 انواع امنیت داده...................................................................................................................................................... 341
11-2-7 انواع محدودیتهای امنیت دادهها............................................................................................................... 341
11-2-8 سیستم مدیریت شناسه کاربری.................................................................................................................. 352
11-2-9 امنیت ارتباطات الکترونیکی............................................................................................................................. 353
11-3 فعالیتها..................................................................................................................... 353
11-3-1 شناسایی الزامات امنیت دادهها..................................................................................................................... 354
11-3-2 تعریف سیاستهای امنیت دادهها............................................................................................................... 359
11-3-2 تعریف استانداردهای امنیت دادهها............................................................................................................ 361
11-4 ابزارها.......................................................................................................................... 370
11-4-1 نرمافزار ویروسیاب/ نرمافزار امنیتی............................................................................................................ 371
11-4-2 HTTPS......................................................................................................................................................................... 371
11-4-3 ابزارهای مدیریت شناسه کاربری................................................................................................................. 371
11-4-4 نرمافزار تشخیص و جلوگیری از نفوذ........................................................................................................ 371
11-4-5 دیوارهای آتش.......................................................................................................................................................... 372
11-4-6 تغییر و رمزگذاری دادهها................................................................................................................................. 372
11-5 تکنیکها..................................................................................................................... 372
11-5-1 استفاده از ماتریس CRUD.............................................................................................................................. 372
11-5-2 مدیریت وصلههای امنیتی................................................................................................................................. 372
11-5-3 ثبت اطلاعات مرتبط با امنیت دادهها در فراداده.............................................................................. 373
11-5-4 ارزیابیها....................................................................................................................................................................... 373
11-5-5 نیازهای امنیتی در شرایط پروژه.................................................................................................................. 376
11-6 راهنمای اجرا................................................................................................................ 376
11-6-1 ارزیابی آمادگی/ ارزیابی ریسک...................................................................................................................... 376
11-6-2 سازمان و تغییرات فرهنگی.............................................................................................................................. 377
11-6-3 اجازه دسترسی به دادههای کاربر............................................................................................................... 377
11-6-4 امنیت دادهها در دنیای خارجی................................................................................................................... 378
11-6-5 امنیت دادهها در محیطهای ابری............................................................................................................... 379
11-6-6 سازمان امنیت داده............................................................................................................................................... 379
فصل دوازدهم: کسبوکار هوشمند........................................................................................ 381
12-1 مقدمه......................................................................................................................... 383
12-1-1 پیشرانهای کسبوکار...................................................................................................................................... 384
12-1-2 اهداف و اصول........................................................................................................................................................... 384
12-2 مفاهیم پایه................................................................................................................. 385
12-2-1 کسبوکار هوشمند............................................................................................................................................... 385
12-2-2 انباره داده.................................................................................................................................................................... 385
12-2-3 ایجاد انباره داده....................................................................................................................................................... 386
12-2-4 مدل چندبعدی کیمبال...................................................................................................................................... 389
12-2-5 معماری انباره داده................................................................................................................................................ 391
12-2-6 بارگذاری اطلاعات.................................................................................................................................................. 391
12-2-7 کسبوکار هوشمند............................................................................................................................................... 393
12-3 فعالیتها..................................................................................................................... 395
12-3-1 شناسایی نیازمندیها.......................................................................................................................................... 395
12-3-2 تعیین معماری انباره داده................................................................................................................................. 396
12-3-3 طراحی انباره داده و انبارک داده................................................................................................................. 396
12-3-4 اجرای پورتفولیوی کسبوکار هوشمند................................................................................................... 397
12-3-5 نگهداشت محصولات دادهای............................................................................................................................ 397
12-4 ابزارها.......................................................................................................................... 399
12-4-1 مخزن فراداده............................................................................................................................................................ 399
12-4-2 ابزارهای یکپارچگی داده.................................................................................................................................... 399
12-4-3 ابزارهای کسبوکار هوشمند.......................................................................................................................... 399
12-5 تکنیکها..................................................................................................................... 400
12-6 راهنمای اجرا............................................................................................................... 400
12-6-1 ارزیابی آمادگی/ریسک......................................................................................................................................... 400
12-6-2 حاکمیت انباره داده / کسبوکار هوشمند............................................................................................ 401
12-6-3 سنجهها......................................................................................................................................................................... 401
فصل سیزدهم: ارزیابی بلوغ مدیریت داده............................................................................ 403
13-1 مقدمه......................................................................................................................... 405
13-1-1 پیشرانهای کسبوکار...................................................................................................................................... 406
13-1-2 اهداف و اصول........................................................................................................................................................... 408
13-2 مفاهیم پایه................................................................................................................. 408
13-2-1 سطوح ارزیابی........................................................................................................................................................... 408
13-2-2 معیار ارزیابی.............................................................................................................................................................. 410
13-2-3 چارچوبهای ارزیابی............................................................................................................................................ 412
13-3 فعالیتها..................................................................................................................... 414
13-3-1 برنامهریزی فعالیتهای ارزیابی...................................................................................................................... 415
13-3-2 اجرای ارزیابی بلوغ................................................................................................................................................. 417
13-3-3 تفسیر نتایج................................................................................................................................................................ 418
13-3-4 ایجاد برنامه بهبود و اقدامات اصلاحی....................................................................................................... 419
13-3-5 ارزیابی مجدد بلوغ.................................................................................................................................................. 420
13-4 ابزارها.......................................................................................................................... 420
واژهنامه فارسی به انگیسی..................................................................................................... 423
فهرست مراجع......................................................................................................................... 433
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
فنی و مهندسی |
مهندسی كامپيوتر
|