معماری در قالب فرم های فضایی (جلد اول از سری کتب نحو فضایی)
نویسنده:
دکتر مسیح اله معصومی-فاطمه بهاری-صدرالدین مقدم
مترجم:
سال نشر:
1397
صفحه:
141
نوبت چاپ:
1

 معماري به دو قسم توسط انسان قابل شناسایی و فهمیدن است: به وسیله ی فرمی که دیده و فضایی که درک میشود. در واقع ترکیب فرم و فضاست که معماري را در ذهن انسان ماندگار میسازد.بنابراین وظیفه ی معمار، خلق فرم جدید و سازماندهي یک فضاي نوین با توجه به عملکرد آن خواهدبود. البته باید توجه داشت که فضا ماهیتی جامعتر و فراتر از فرم است که با تمام احساس و روان بشرقابل درک میباشد، در نتیجه میتوان چنین بیان نمود که معماري هنر سازماندهي به جوهره اصلي خویش، یعنی فضاست.فضا یک عامل چندجنبه اي، پیچیده، گسترده و تعیینکننده است که به واسطه ی فعالیتهای بشر، معنایی نمادین کسب نموده و بستری برای پایداری رفتارهای انسانی پدید میآورد. همچنین بشر خودرا با استفاده از فیزیولوژی و تکنولوژی، با اشیاء فیزیکی وفق میدهد و از این طریق یک رابطه و تعادلپویا بین انسان و محیط )اشیاء(، علاوه بر ارتباط میان انسانها به وجود میآید. این اشیاء براساسروابطی خاص به، درونی و بیرونی، دور و نزدیک، منفرد و متحد، پیوسته و گسسته تقسیم شدهاند. بشر برای اینکه بتواند به تصورات و ذهنیات خود عینیت بخشد، باید این روابط را درک نموده و آنهارا در قالب یک مفهوم فضایی هماهنگ نماید؛ بنابراین فضا بیانگر نوع ویژهای از ایجاد ارتباط نیست، بلکه صورتی جامع و دربرگیرندهی هر نوع ایجاد ارتباط، میان انسانها و میان انسان و محیط میباشد. برای درک بهتر روابط یک مجموعه ی فضایی میتوان فرآیند فرمیسازی فضا را بهکار بست و برای به رهگیری هرچه بیشتر از امکانات فرمی و فضایی و کیفیتدهی به آنها، ابتدا باید برنامه هایی منطبقبا هویت و ماهیت آن فضا در پروژههای طراحی شهری گوناگون تعریف نمود. علاوه بر آن جلوگیری ازآشفتگیهای ذهنی در شناخت فضاها و روابط فضایی و قاعدهمندسازی طراحی معماری و شهرسازیدر جهت اهداف علوم انسانی، بسیار ضروری بوده و تنها در چنین حالتی میتوان ادعا نمود که این برنامه ریزی عملا برای مردم و جامعهی فرهنگی خاص آنها طراحی شده است.در پي تبیین معماري بهعنوان پدیدهاي فرهنگي، باید به این مسئله اشاره کرد که معماري و شهرسازیبه عنوان محیطهایي انسانساخت، به واسطه ی اندیشه و عمل پدیدآورندگان خویش در ارتباط مستقیم با الگوهاي رفتاری اجتماع انساني بستر تکوین خود قرار گرفته و نمونهای بارز از مظاهر فرهنگی آن جامعه میباشد. سازماندهي محیط در معماري و شهرسازی با هدف سامان بخشیدن به جریان زندگي فردی و جمعی اعضاي آن اجتماع صورت میگیرد، لذا همسویی طراحی و ساخته های معماری با بنیانهای فرهنگی و تاریخی جامعهی مخاطب از مهمترین موضوعاتی است که در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد، چراکه کامیابی مطلوب برای این سازماندهی در عصر جهانی شدن و گسترش فناوری نیازمندهمخوانی بازخوردها و تعاملات معماری، هویت و تکنولوژی میباشد

مقدمه

فصل 1
1.
معماری چیست؟
1- 1.
گذری بر فرآیند پیدایش معماری
1-2.
جستاری در تعاریف معماری
1-3.
معماری بومی
1-4.
معماری؛ ماهیتی ایستا و یا پویا؟
فصل 2
2.
معماری چه چیزی به بنا میافزاید؟
2- 1.
ساختمان چیست؟
2-2.
مفهوم فضا
2-3.
فضا به مثابه یک پیکرهبندی
2-4.
تعریف تفصیلی پیکرهبندی فضایی
2-5.
جامعه در قالب فرمهای فضایی
2-6.
پیکرهبندی غیراستدلالی
2-7.
ساختمانسازی؛ عامل انتقال فرهنگ از طریق ساختارهای انسانساز
2-8.
ساختمانسازی به مثابه یک فرآیند
2-9.
تبیین چیستی معماری
فصل 3
3.
نیاز به نظریات تحلیلی در معماری
3- 1.
آیا معماران به نظریه نیاز دارند؟
3-2.
آیــا نظریههــای معمــاری فقــط قوانیــن و اســاسنامهای بــرای
سازندگان بناست؟
3-3.
نظریهها در طراحی
3-4.
معضل نظریات معماری
3-5.
تعریفی دقیق از نظریهها
3-6.
تعریف قاعدهمندی
4
معماری در قالب فرمهای فضایی
3-7.
نظریهها از چه چیزهایی ساخته شدهاند؟
3-8.
حرکت بهسوی یک نظریهی تحلیلی در معماری
3-9.
معماری به مثابه هنر و علم
فصل 4
4.
تکنیک غیراستدلالی
4- 1.
مصنوعات عینی و مصنوعات انتزاعی
4-2.
محیطهای ساختهشده بهعنوان مصنوعات بشر
4-3.
سادهسازی، ابزاری برای درک پیچیدگی
4-4.
تعریف پیکرهبندی
4-5.
اَشکال به مثابه پیکرهبندی
4-6.
فواصل کلی و جامع
4-7.
شکلهای منظم بهعنوان پیکرهبندی
4-8.
طرحها بهعنوان فضایی شکلیافته
4-9.
نمای خارجی بهعنوان پیکرهبندی
4- 10.
فضاهای شهری بهمثابه سیستم لایهای و مسئلهی قابلیت فهم
4- 11.
طراحی با مدلهای پیکرهبندی
4-12.
مدلهای دیگر شهری؛ شباهتهای هوشمند شهرها
فصل 5
جمعبندی
منابع

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
هنر و معماری معماري و شهرسازی

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved