باورهای معرفت شناختی و اهداف پیشرفت اجتماعی -
نویسنده:
بهاره ابراهیمی- مظهر بابایی
مترجم:
-
سال نشر:
1401
صفحه:
215
نوبت چاپ:
1

توسعه‌ی هر کشوری به چگونگی بهره­وری عوامل تولید، سطح آموزش و شیوه تعلیم و تربیت آن کشور بستگی دارد. لذا نیروی انسانی که مهم‌ترین درون‌داد سازمان‌ها محسوب می‌شوند، به جهت نقش مهم و خطیری است که در امر تعلیم و تربیت برعهده دارد.عوامل گوناگونی می­تواند تعهد فرد را در نهاد مدرسه تحت تاثیر خود درآورد. دو عامل بسیار مهم و اثر گذار بر تعهد شغلی 1. باورهای معرفت شناختی 2. هدف پیشرفت فرد به خصوص در حوزه اجتماع می‌باشد.باورهای معرفت شناختی به مفاهیم ذهنی افراد درباره ماهیت دانش، شناخت و دانستن اشاره می‌کند.از دیگر عوامل موثر بر تعهد در نهاد مدرسه، انگیزه‌ی پیشرفت است. منظور از پیشرفت اجتماعی؛ دلایل، قصد و انگیزه افراد یا هدف‌هایی است که افراد برای خود انتخاب می­کنند تا به پیامدهای اجتماعی خاص برسند.

در این کتاب سعی شده است تا اندیشه­ی تعهد به عنوان یکی از موضوعات مهم مربوط به آموزش و پرورش، بررسی شود و به تحلیل و واکاوی این پرسش‌ها پرداخته است: چه عواملی تعهد شغلی را تحت تاثیر قرار می‌دهند، چگونه تعهد معلمان افزایش می‌یابد، مولفه‌های موثر بر باورهای معرفت شناخی و هدف‌های پیشرفت اجتماعی چیست؟ چه مولفه‌هایی و چه ارتباطی بین متغییرهای تعهد، باورهای معرفت شناسی و هدف‌های پیشرفت اجتماعی وجود دارد؟ چگونه می‌توان براساس باورهای معرفت شناسی و هدف‌های پیشرفت اجتماعی، میزان تعهد شغلی معلمان را سنجید؟ آیا باورهای معرفت شناختی و هدف پیشرفت اجتماعی بر میزان تعهد شغلی معلمان اثر گذار است؟

فهرست مطالب

عنوان                     صفحه

تعهد: انواع، نشانه‌ها و پیامدها 27

مقدمه. 29

تعهد. 33

انواع تعهد. 35

تعهد شغلی.. 36

نشانه‌های تعهد شغلی.. 46

تعهد شغلی و اثرات آن.. 49

شاخصه‌های افراد برخوردار از تعهد شغلی.. 50

تقویت تعهد شغلی.. 51

راه‌های تقویت احساس تعهد در بین کارکنان.. 52

عوامل مؤثر در تعهد شغلی.. 56

باورهای معرفت‌شناختی. 59

باورهای معرفت‌شناختی.. 61

باور داشتن یعنی چه؟ 88

معرفت‌شناسی اسلامی. 93

معرفت‌شناسی اسلامی.. 95

معرفت‌شناسی در اسلام. 97

طبقهبندی معرفت در اسلام. 98

تعامل معرفت‌شناسی و روان‌شناسی. 111

تعامل معرفت‌شناسی و روان‌شناسی.. 113

معرفت‌شناسی در روان‌شناسی.. 119

معرفت‌شناسی شخصی.. 121

مدلهای باورهای معرفت‌شناختی. 125

مدلهای باورهای معرفت‌شناختی.. 127

مدل باورهای معرفت‌شناسی شومر. 132

مدل فورد 134

مدل دوئک و لگت... 138

مدل الیوت و‌هارکیوکز. 139

نظریه‌های گرایش- هدف.. 140

مدل الیوت و مک گریگور 145

ویژگیهای افراد با جهتگیریهای متفاوت.. 148

ویژگی افرادی با جهتگیری معطوف به یادگیری.. 148

جهتگیری معطوف به عملکرد 149

مدل اسپتاین.. 153

نظریهی اهداف پیشرفت در کمکخواهی.. 157

گرایش به هدف و رابطه‌ی آن با پیامدهای انگیزشی و شناختی.. 158

نظریههای جهتگیری هدف اجتماعی.. 174

هدف‌های پیشرفت اجتماعی.. 178

انگیزش‌... 178

انگیزش درونی و بیرونی.. 180

انگیزش پیشرفت... 180

تاریخچه‌ی جهتگیری هدف (هدف پیشرفت) 181

اهداف پیشرفت و خودکارآمدی.. 181

جهت‌گیری هدف- پیشرفت... 182

انگیزش اجتماعی.. 185

انگیزش گروهی.. 185

کارآمدی جمعی.. 188

همنوایی و اطاعت... 188

اطاعت... 189

اهداف اجتماعی.. 189

نظریههای اهداف پیشرفت... 190

خلاصه و جمعبندی.. 195

منابع و مآخذ. 199

منابع فارسی.. 199

منابع لاتین.. 210

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی علوم تربیتی
علوم تربیتی

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved