مبانی نمایش خلاق
نویسنده:
داوود کیانیان
مترجم:
-
سال نشر:
1401
صفحه:
149
نوبت چاپ:
2

«نمایش خلاق» با تکیه بر قابلیت­ های بالای هنر به­ ویژه هنر نمایش و همچنین استفاده از مفاهیم روانشناسی تربیتی، در سال­ های اخیر توانسته جایگاه ویژه­ ای در مراکز آموزشی و تربیتی کشور به خود اختصاص دهد.

گونه ی نمایشی، کاربردهای بی­نظیری در زمینه آموزش غیرمستقیم و سرگرم‌کننده و همسو با فطرت انسان، تربیت جسم و روان، رشد خلاقیت ­های فردی و اجتماعی، ایجاد روحیه کار گروهی و حتی کمک به درمان بعضی از بیماری­ ها و روان‌پریشی‌ها دارد؛ برهمین اساس است که برخی از مدارس پیش‌دبستانی دولتی، آموزشگاه­ های خصوصی و نهادهای نیمه ­دولتی به سمت آن روی آورده ­اند.

با وجود این گرایش عمومی به «نمایش خلاق» و استقبال مربیان برای فراگیری این مهارت، عدم وجود واحدهای دانشگاهی و کمبود منابع مطالعاتی در این زمینه، جهاد دانشگاهی هنر را برآن داشت که در قالب یک مجموعه کتاب شش جلدی، بسته ­ای آموزشی و کاربردی برای فعالان و علاقمندان نمایش خلاق تدوین و منتشر نماید. این واحد از جهاد دانشگاهی در راستای اهداف تعریف شده خود در دفتر تخصصی تئاتر کاربردی و آموزش مربیان هنر، این مهم را پس از مطالعه و جستجو به چند تن از مولفان با سابقه این حوزه سفارش داد.

بسته آموزشی و تخصصی حاضر مرکب از شش عنوان کتاب از شش مربی با تجربه­ ی «نمایش خلاق» است که از نگاه­های مختلف تجربه ­های خود را از این فعالیت نمایشی برای کودکان و نوجوانان مکتوب کرده­ اند.

این نیاز وقتی بیشتر حس می­ شود که بدانیم این فعالیت خاص کودکان و‌ نوجوانان نیست، بلکه برای تمامی گروه­ های سنی و گروه ­های ویژه اجتماعی همچون سالمندان، کارگران، کودکان کار، کانون­ های اصلاح و تربیت، مراکز روان‌درمانی و غیره نیز می ­تواند کاربرد ویژه داشته باشد.

بی­شک رشد و گسترش علمی «نمایش خلاق» علاوه بر تاثیر مستقیم روی «تئاتر در کلاس درس» و «تئاتر دانش­آموزی»، می­ تواند در اشکال حرفه­ ای و پیشرفته آن یعنی «تئاتر خلاق» و فعالیت­ های گستره آن هم چون «تئاتر خیابانی»، «تئاتر تعلیمی و آموزشی» و در مجموع بر «تئاتر کاربردی» و یا «تئاتر شورایی» تاثیرگذار باشد.

«مرکز هنرهای نمایشی کاربردی جهاد دانشگاهی هنر» برآنست که این مسیر را ادامه داده و با انتشار یافته ­های پژوهشی و تجربی دیگر، در حد امکانات خود بر منابع این حوزه مهم بیافزاید. 

مقدمه - 5

سخن نویسنده - 7

توصیه و تشکر - 9

اشاره‌اي به پيشينة نمايش خلاق در ايران - 11

نمایش و تئاتر - 16

نمایش خلاق، تئاتر خلاق - 20

انواع فعالیتهای نمایشی و تئاتری با محوریت کودکان و نوجوانان - 23

چگونه با نمایش خلاق آشنا شدم؟ - 29

نظریه شیوه فطری اجرا - 33

کاربردهای شیوهی فطری اجرا - 36

بازی‌های نمایشی؛ خاستگاه شیوه فطری اجرا  - 37

اصول مشترک بازی‌های نمایشی و شیوه فطری اجرا -  41

تعریف - 57

پی‌نوشتها - 65

مبانی نظری نمایش خلاق بر اساس شیوه فطری اجرا - 67

اشارهای به شکلگیری این مبانی نظری - 77

پیوست - 82

نمایش خلاق بر اساس شیوه دیویی چمبرز - 83

مقدمه - 87

نمایش با کودکان و نوجوانان - 89

آشنایی با شیوه نمایش - 91

اجرای نمایش مرحله به مرحله - 94

آشنایی با فکر و قصه نمایشنامه - 97

سخن آخر - 105

خودآزمایی - 106

پاسخنامه - 112

نمایش خلاق در خانه - 113

مقدمه - 113

بازی‌های نمایشی - 115

نمایش خلاق (1) - 121

نمایش خلاق (2) - 123

پیوست. - 146


تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved