نام انتشارات | نام نویسنده | نام مترجم | سال نشر | تعداد صفحه | فصل | نوبت چاپ |
سازمان جهاددانشگاهی واحد تهران | هیثم عید | محمدجواد جامه بزرگی- سعیده میرزایی | 1400 | 274 | پاییز | 1 |
کتاب «نوآوری در موزه و کارآفرینی اجتماعی» با در نظر گرفتن نقش بی بدیل موزه ها در جامعه، در پی بررسی نوآوری از چشم انداز حوزۀ موزه است. این کتاب، از آغاز تا پایان، به صورت کلی به موضوع نوآوری در موزه و بهطور خاص به نوآوری دیجیتالی در این حوزه می پردازد.نویسنده با بهره گیری از تئوریهای نوآوری مطرحشده در حوزۀ مطالعات تجاری و کسب وکار، ارائۀ مطالعات موردی موزه های ملی کشورهای امریکا و انگلیس و همچنین نمونه های متعددی از پروژه های نوآورانۀ مرتبط با موزه در سراسر جهان، به صورت کاربردی به تبیین نوآوری در موزه و کارآفرینی اجتماعی می پردازد. در نتیجۀ این تلاشها، دکتر هیثم عید مدلی پژوهشمحور در زمینۀ نوآوری در موزه ها ارائه می دهد که این قابلیت را دارد تا به طور کامل یا نسبی در هر موزه ای- صرفنظر از اندازه، موقعیت جغرافیایی، رسالت یا ماهیت مجموعه های درون آن- اجرا شود. به این ترتیب، با استفاده از این الگو، نوآوری مفهومی سنجش پذیر، تکرارپذیر و امکانپذیر برای شروع و اجرا در هر موزه ای خواهد بود.
«نوآوری در موزه و کارآفرینی اجتماعی» با بهره گیری از رشتۀ مطالعات موزه، که سرشار از اصطلاحات اساسی و چارچوبهای مفهومی مرتبط با نوآوری است، در مطرحشدن ایدهه ای جدید و ایجاد زمینه های مشترک با سایر رشته ها تأثیرگذار خواهد بود. بنابراین، مطالعۀ این کتاب به دانشگاهیان، پژوهشگران و فارغ التحصیلان رشته های موزه داری، میراث فرهنگی، علوم انسانی دیجیتال و مطالعات بازرگانی توصیه می شود. همچنین، مطالعۀ این کتاب برای کارمندان و کارشناسان شاغل در موزه در سرتاسر جهان بسیار مفید خواهد بود.
نوآوری در موزه و کارآفرینی اجتماعی 11
پیشگفتار 13
کتاب نامه 18
تقدیر و تشکر 19
مقدمه 23
پینوشت 30
کتابنامه 30
فصل اول: نوآوری در موزه؛ رویۀ فعلی و آرزوهای آینده 31
مقدمه 31
نوآوری، بنگاه و رکود بزرگ 32
موزهها در اشتیاق اجرای نوآوری 36
چالشها در مسیر اجرای نوآوری در موزهها 49
تعریف نوآوری در موزه 55
سطوح و اهداف نوآوری 55
انواع نوآوری 60
نتیجهگیری 66
پینوشت 67
کتابنامه 67
فصل دوم: حذف مرزها و ظهور الگوی نوآوریِ باز 71
مقدمه 71
مفهوم نوآوریِ باز 72
نوآوریِ باز در موزهها 85
مطالعۀ موردی: نوآوریِ باز در کوپر هیویت، موزۀ طراحی اسمیتسونیان 90
عملکرد دپارتمان دیجیتال و رسانههای نوظهور در موزۀ کوپر هیویت 92
ویژگیهای الگوی نوآوریِ باز در دپارتمان دیجیتال و رسانههای نوظهور در کوپر هیویت، موزۀ طراحی اسمیتسونیان 99
منبع باز: قرارگیری کدهای منبع در دسترس برنامهنویسان 101
تعامل باز: تبادل اطلاعات فنی و کاربردی (درخصوص بازخوردهای داخلی و بازخوردهای دریافتی) 104
همکاری: کشف ظرفیتهای داخلی، شناخت نیازها و انتخاب همکاریهای هدفمند با سازمانهای خارجی 112
نتیجهگیری 119
پینوشت 120
کتابنامه 120
فصل سوم: موزه بهمثابۀ بنگاهی اجتماعی انجامدادن کارهای درست و درست انجامدادن کارها 125
مقدمه 125
مفهوم بنگاه اجتماعی 127
بنگاه اجتماعی در موزهها 141
مطالعۀ موردی 1: موزۀ ملی جنگ جهانی دوم، ایالات متحدۀ امریکا 157
مدل تجاری بنگاه اجتماعی در موزۀ ملی جنگ جهانی دوم 159
نقش دیجیتال در مدل تجاری بنگاه اجتماعی موزه 163
پروژۀ «سفر من» در موزۀ ملی جنگ جهانی دوم 166
ایدهپردازی 169
نمونهسازی اولیه 172
مطالعۀ موردی 2: موزههای سلطنتی جنگ، انگلستان 178
مدل تجاری بنگاه اجتماعی در موزههای سلطنتی جنگ 180
جایگاه دیجیتال در مدل تجاری بنگاه اجتماعی موزههای سلطنتی جنگ 181
محتوای دیجیتالی جدید 184
ایدهپردازی و اجراییکردن آن 185
نتیجهگیری 191
پینوشت 193
کتابنامه 194
فصل چهارم: نوآوری اجتماعی و بازنگری در اهداف و اولویتهای موزهها 201
مقدمه 201
نوآوری اجتماعی 202
بازنگری اولویتها و اهداف در موزهها 208
تنوع نیروی کار و نوآوری اجتماعی در موزهها 216
نوآوری اجتماعی دیجیتالی 221
ارتباط نوآوریِ باز، بنگاه اجتماعی و نوآوری اجتماعی 226
نتیجهگیری 229
پینوشت 230
کتابنامه 231
فصل پنجم: الگوی نوآوری در موزه چارچوب نظری و کاربردهای عملی 235
مقدمه 235
مدل نوآوری موزه 236
نوآوریِ باز (استراتژی نوآوری) 237
بنگاه اجتماعی (مدل تجاری برای نوآوری) 240
نوآوری اجتماعی (هدف/ مقصود نوآوری) 243
مدل نوآوری موزه در موزه زندگی آنگلیای شرقی 249
کاربردهای مدل نوآوری موزه (مراحل و فرایندها) 254
مدل نوآوری موزه در موزۀ پسادیجیتال 259
جعبۀ شروع به کار نوآوری 262
نتیجهگیری 264
پینوشت 265
کتابنامه 265
یادداشت پایانی 269
کتابنامه 273
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
اقتصاد
|