سایت فروش کتاب «شانزده» رونمایی شد
پرتال جامع فروش کتاب «شانزده» با حضور جمعی از استادان و مسئولان سازمان انتشارات و معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی رونمایی شد.

 
Alternate Text

 به گزارش روابط عمومی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، آیین رونمایی پرتال جامع فروش کتاب «شانزده» به نشانی 16book.ir دوشنبه، 14 تیرماه در سالن  جلسات دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی برگزار شد. در این مراسم دکتر عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، دکتر عادل پیغامی، دانشیار دانشگاه امام صادق (ع) و دکتر حامد علی‌اکبرزاده، رییس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی حضور داشتند.

پرتال جامع فروش کتاب «شانزده» با هدف یکپارچه‌سازی فروش کتاب‌های جهاد دانشگاهی و تأمین کتاب و محصولات فرهنگی مورد نیاز دانشجویان و سایر علاقه‌مندان کتاب در سراسر کشور راه‌اندازی شده است. در این پرتال کتاب‌های منتشر شده انتشارات جهاد دانشگاهی و سایر ناشران به فروش می‌رسد.

در این مراسم، علاوه بر رونمایی از پرتال جامع فروش کتاب «شانزده»، دو فروشگاه کتاب این سازمان در شعبه جهاد دانشگاهی امیرکبیر و جهاد دانشگاهی استان کرمان نیز به صورت آنلاین افتتاح شد.

 

علی‌اکبرزاده : باید برای مسأله کاغذ فکری جدی صورت گیرد

رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در این نشست با پاسداشت روز قلم، گفت: چنین روزی یادآور این موضوع است که ما مسئولیت فرهنگی در قبال خود و جامعه‌مان داریم و امیدواریم این مسئولیت را به شکل مطلوب انجام دهیم. کتاب در عین این‌که قدیمی‌ترین کالای فرهنگی است، مهم‌ترین، ماندگارترین و پربسامد‌ترین کالای فرهنگی هم هست.

 

دکتر حامد علی‌اکبرزاده افزود: روز قلم نمادی است تا بتوانیم به کتاب‌ و کتاب‌خوانی و امر نوشتن توجه بیشتری داشته باشیم. جهاد دانشگاهی از ابتدای تأسیس این نهاد توجه ویژه‌ای به این مهم داشته و ما تلاش می‌کنیم به بهترین نحو ممکن این مسئولیت را بر دوش بکشیم.

 

رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی درباره اقتصاد فرهنگ و کتاب با تأکید بر این‌که به این مسأله کمتر توجه می‌شود، بیان کرد: اقتصاد کتاب در ایران وضعیت خوبی ندارد و در دو سه سال اخیر و با شیوع ویروس کرونا این وضعیت بدتر شد. همچنین مسائل مختلفی از جمله تأمین کاغذ، قیمت‌گذاری و محدودیت‌هایی که در پی شیوع کرونا به وجود آمده، مشکلات زیادی را در صنعت نشر ایجاد کرده است.

 

 او ادامه داد: بخشی از این مشکلات جبری و قهری است و نمی‌توانیم برای آن کاری انجام دهیم و بخشی هم به تدبیر و مدیریت برمی‌گردد. امیدواریم با تغییراتی که در آینده نزدیک در حوزه اجرایی کشور به وجود می‌آید، شاهد تغییرات خوبی در  وضعیت نشر به ویژه در حوزه کاغذ باشیم. به ‌نظر می‌رسد اگر اقدام عاجلی در حوزه کاغذ صورت نگیرد، قطعا در آغاز سال تحصیلی جدید که فصل کتاب است، شروع بدی خواهیم داشت. امیدوارم فکری جدی در این زمینه صورت بگیرد.

 

علی‌اکبرزاده با بیان این‌که سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی از ابتدای تأسیس در حوزه نشر فعال بوده است، اظهار کرد: با شروع فعالیت دانشگاه‌ها بعد از انقلاب فرهنگی، مسأله تأمین منابع علمی مورد نیاز دانشگاه‌ها مطرح شد. مجموعه جهاد دانشگاهی هم یکی از نهاد‌هایی بود که به این امر اهتمام داشت.

 

او با اشاره به این که تعداد بسیاری از کتاب‌های منتشر شده از سوی این سازمان در سال‌های گذشته برنده جوایز معتبر و متعددی شده‌اند، افزود: ما در سال گذشته و با وجود وضعیتی که صنعت نشر داشت، توانستیم بیش از 600 عنوان کتاب تولید کنیم. فکر نمی‌کنم به لحاظ کمی هیچ ناشر دانشگاهی بتواند600 عنوان کتاب در سال تولید کند. از ابتدای تأسیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی تا امروز هم حدود 10 هزار عنوان کتاب تولید کرده‌ایم.

 

او به فعالیت‌های ترویجی و فرهنگی در زمینه کتاب و کتاب‌خوانی این نهاد هم اشاره کرد و درباره آن‌ها توضیحاتی ارائه کرد. به گفته علی‌اکبرزاده، این نهاد به دنبال جلب حمایت‌ها برای اجرای طرح «رستا» است که محور آن، آموزش کودکان محروم از تحصیل در مناطق مختلف کشور به دنبال شیوع کرونا با استفاده از ظرفیت دانشجویان است.

 

رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی همچنین درباره پرتال جامع فروش کتاب شانزده گفت: هدف اصلی‌مان از سایت، دوبعدی است؛ بعد فرهنگی و بعد اقتصادی. ما به دنبال ایجاد پرتال مرجع کتاب دانشگاهی و حتی عمومی بودیم. این سایت از امروز به صورت رسمی رونمایی می‌شود که البته حدود دوماهی به صورت آزمایشی  فعالیت داشت و ما شاهد اثربخشی آن بودیم. مهم‌ترین ویژگی این پرتال ایجاد شعب جدید است تا امکان فعالیت اقتصادی را در اختیار کسانی که این امکان را ندارند، قرار دهد.

 

او درباره برند شانزده نیز گفت: شانزده اشاره‌ای به 16 مرداد یعنی سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی، 16 آذر، روز دانشجو  و 16 دی‌، روز شهدای دانشجو دارد. می‌توان گفت این برند دانشجومحور است.

 

در ادامه مهندس مریم مبینی، مدیر اطلاع‌رسانی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی به معرفی پرتال جامع فروش کتاب شانزده پرداخت و گفت: این پرتال به نشانی‌ 16book.ir در دسترس مخاطبان است و طراحی و اجرای آن حدود 8 ماه زمان برد. هدف از راه‌اندازی این پرتال، یکپارچه‌سازی فروش کتاب در جهاد دانشگاهی و تأمین کتاب دانشجویان و سایر علاقه‌مندان است. پیش‌تر اطلاعات 9 هزار عنوان کتاب در سایت سازمان به نشانی‌ isba.ir در دسترس بود.

 

او سپس درباره مزایای استفاده از این پرتال، اظهار کرد: علاوه بر فروش سراسری کتاب امکان ایجاد شعب جدید حتی برای سایر ناشران نیز وجود دارد. ما اکنون شش شعبه فعال در سایت داریم و سایر شعب هم در حال راه‌‌اندازی هستند.  مزیت دیگر، تأمین کتاب‌های مورد نیاز دانشجویان است. امکان تخفیف‌های فصلی و مناسبتی برای کتاب‌ها وجود دارد که به تفکیک شعب نیز امکان‌پذیر است.

 

او ادامه داد: مزیت دیگر، امکان ارتباط با نر‌م‌افزار فروش کتاب فروشگاه‌هاست. مزیت دیگر، ارسال کتاب با کمترین هزینه است. پست کتاب با سامانه پست خانه کتاب و با 30 درصد تخفیف انجام می‌شود که البته تمام شعب باید در سامانه پست خانه کتاب ثبت‌نام و یک پنل پستی داشته باشند. تازه‌های نشر، ویترین، تخفیف‌ها و پرفروش‌ها از بخش‌های مختلف این پرتال جامع هستند. همچنین کتاب‌ها به تفکیک دسته‌بندی موضوعی امکان جست‌و‌جو دارند.

 

پیغامی: انتشارات جهاد دانشگاهی صرفاً یک ناشر نیست

استاد دانشگاه امام صادق (ع) نیز در ادامه این مراسم با پاسداشت روز قلم و اشاره به تعامل و همکاری این دانشگاه با جهاد دانشگاهی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی برای من نامی سرشار از شور و جهاد علمی است.

 

دکتر عادل پیغامی سپس بیان کرد: نهاد علم چهار پایه دارد؛ پایه اول دانشگاه و نظریه‌پردازان، نهاد دوم واقعیت‌های جامعه و مردم، نهاد سوم نهاد قدرت و نهاد چهارم ارتباطات و رسانه. نهاد علم امروز از این چهار پایه چندان برخوردار نیست اما آن‌چه در بخش رسانه و ارتباطات اهمیت دارد، رسانه کتاب است و با وجود آمدن رسانه‌های جدید از اهمیت آن کاسته نشده است. موضوع دیگر ژورنالیسم علمی است که جهاد دانشگاهی در چند دهه اخیر بر این امر اهتمام داشته است اما کارکرد‌ها با خروجی‌ها یکسان نیست. تیراژ کتاب خروجی لازم برای این نهاد علم محسوب می‌شود اما آن‌چه مهم است، این است که ما چقدر توانسته‌ایم نهاد علم را به گفتمان تبدیل کنیم و یا یک جامعه علمی ایجاد کنیم. جهاد دانشگاهی به دلیل برخورداری از سرمایه اجتماعی که در انقلاب اسلامی داشته و فعالیت‌‌ها و تولیدات علمی، توانسته نقش خوبی را در جامعه علمی ایجاد کند.

 

پیغامی خاطرنشان کرد: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی صرفاً یک ناشر تلقی نشده و فعالیت‌های بسیاری از جمله مسابقات و مناظرات برای خود تعریف کرده اما پیشگام رکن چهارم نهاد علم نیز بوده است.

 

این استاد دانشگاه با اشاره به حوزه اقتصادی و تجاری‌سازی علم و بودجه به عنوان پایه دیگری برای نهاد علم، خاطرنشان کرد: مسأله مهمی که در کشور ما وجود دارد، این است که ما حسابداری اجتماعی نداریم. حسابداری اجتماعی انواع فعالیت‌هایی را که انجام می‌شود، ارزش‌گذاری می‌کند، میزان تأثیر آن‌ها را بر جامعه علمی می‌سنجد و دولت‌ها و نهاد‌های دیگر را وادار می‌کند به این فعالیت‌ها بپردازند و بودجه‌شان را تأمین کنند.

 

پیغامی در بخش دیگری از سخنان خود به مسأله وقف و نبود این موضوع در عرصه جامعه‌ علمی اشاره و درباره آن توضیحاتی ارائه کرد. او در پایان خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی هنوز درون‌نگر و خودنگر نشده و نگاهی به جامعه علمی کشور دارد.

 

در ادامه این برنامه، مراسم افتتاحیه فروشگاه جهاد دانشگاهی واحد امیرکبیر و فروشگاه جهاد دانشگاهی واحد کرمان برگزار و به صورت مجازی برای حاضران پخش شد.

 

علیزاده: به سمت تخصصی‌تر شدن حوزه‌های نشر کتاب می‌رویم

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی بعد از افتتاح فروشگاه جهاد دانشگاهی واحد امیر کبیر در سخنانی ضمن تشکر از مسئولان جهاد امیرکبیر به وضعیت کتاب‌ و کتاب‌خوانی اشاره کرد و گفت: هنوز  کتاب و کتاب‌خوانی در میان دانشجویان و استادان دانشگاه جایگاه خود را از دست نداده و قشر دانشگاهی هنوز کتاب می‌خوانند. 

 

دکتر عیسی علیزاده بعد از افتتاح فروشگاه جهاد دانشگاهی واحد کرمان نیز با بیان این‌که ما به سمت تخصصی‌تر شدن حوزه‌های نشر کتاب می‌رویم، اظهار کرد: پیش‌تر همه واحد‌ها همه موضوعات را چاپ می‌کردند؛ در حالی که ما یک واحد منسجم هستیم.

 

 او با اشاره به شکل‌گیری برند شانزده برای انتشارات، خاطرنشان کرد: می‌خواهیم در هویت بصری کتاب‌ها نیز تجدید نظر داشته باشیم. همچنین عنوان سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی را نیز تغییر خواهیم داد و عنوانی را انتخاب خواهیم کرد که علاوه بر نشر کتاب، فعالیت‌های ترویجی و فرهنگی کتاب را هم در بر بگیرد.

 

در پایان مراسم نیز دکتر علیزاده و دکتر پیغامی به صورت نمادین از پرتال شانزده، کتاب خریداری کردند.