همزمان با برگزاری سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ؛ رونمایی از کتاب « چشم انداز اقتصاد فرهنگ در ایران » برگزار شد
آیین رونمایی از کتاب « چشم انداز اقتصاد فرهنگ در ایران در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران روز » پنج شنبه 13 اردیبهشت ماه ، با حضور رحیم یعقوب زاده، نگارنده اثر برگزار شد.

 
Alternate Text

 در این مراسم یعقوب زاده مولف کتاب، به معرفی کتاب پرداخت و گفت:امروزه یکی از موضوعات بسیار مهم در اقتصاد بسیاری از کشورهای توسعه یافته بحث اقتصاد فرهنگ است. اقتصاد فرهنگ کسب درآمد از طریق تولیدات فرهنگی است. این موضوع دارای گستردگی قابل توجهی است و بخش های مختلفی همچون تبلیغات، سینما، کتاب، موسیقی، صنایع دستی و گردشگری را شامل می شود. اقتصاد فرهنگ از دهه 70میلادی رشد سریعی داشته است.  و البته همراه با انتقاداتی نیز بوده است مثل این که؛ اقتصاد فرهنگ تقاضاها و نیازهای کاذب ایجاد می کند. موجب کالایی شدن و تجاری شدن فرهنگ می شود.

وی ادامه داد موضوع اقتصاد فرهنگ نخستین بار توسط "جان کنت آلبرت" در سال 1959 مطرح شد و نظریه پردازای همچون بودریاروبامن برجنبه نمادین صنعت و اقتصاد فرهنگی تأکید داشته اند. با رویکرد اقتصادی به فرهنگ می توان سیاست های حمایتی از فرهنگ و محصولات فرهنگی را مدنظر قرار دارد.

با توجه بیشتر به اقتصاد فرهنگ می توان درآمدزایی کرد بی آنکه گرفتار صنعت فرهنگی شد. اقتصاد فرهنگ در واقع به دنبال وانهادن فرهنگ به حال خود نیست بلکه می خواهد آن را سر و سامانی دهد.

ایران دارای میراث فرهنگی معنوی و مادی غنی است. اما برای توسعه فرهنگ و اقتصاد فرهنگ دولت باید توسعه گرا باشد و بخش خصوصی را نیز ترغیب کند. دولت در این زمینه باید نقش حامی، مشوق و موتور محرکه را ایفا کند.

یعقوب زاده گفت متاسفانه دولت ایران بیشتر دولتی توزیع گرا است و به دنبال درآمدی آسان مثل درآمد نفتی است. اما در کشورهایی نظیر ترکیه، امارات متحده عربی و تا حدودی مصر سال ها است که به فرهنگ و درآمدهای ناشی از آن توجه ویژه شده است. که در این کتاب سعی شده است مقایسه ای نیز میان ایران و این سه کشور صورت گیرد. در واقع اهداف اصلی از نوشتن این کتاب عبارت بودند از جایگزینی اقتصاد فرهنگ با تأکید بر گردشگری ، همچنین نیم نگاهی به دو بخش میراث فرهنگی و صنایع دستی و داشتن برنامه ای جامع برای به حرکت درآوردن بخش اقتصاد فرهنگ، بازنگری در رویکردهای کلان و استراتژیک به ویژه در سازمان میراث فرهنگی، هدف جایگزینی اقتصاد فرهنگ و گردشگری بجای نفت نیست و هدف افزایش سهم اقتصاد فرهنگ به عنوان مکمل صنعت نفت است

وی در پایان سخنان خود گفت گردشگری بخش مهمی از اقتصاد فرهنگ است و در این کتاب سعی شده است به این مقوله به طور ویژه پرداخت شود تا دست اندرکاران توجه بیشتری به توسعه این صنعت بیشتر فرهنگی بپردازند. کتاب در 5 فصل تألیف شده است و در فصول پایانی راهکارهایی هم ارائه شده است.