کتاب "رهبری منابع انسانی در شرکت‌های فناوری اطلاعات" به چاپ رسید
کتاب "رهبری منابع انسانی در شرکت‌های فناوری اطلاعات(قوانین کار در گوگل)" ترجمه فرشید اردوانیو و سارا عقیلی به چاپ رسید.

 
Alternate Text

کتاب حاضر به قوانین کار در گوگل که عمدتاً ناظر بر رهبری افراد در محل کار است، می‌پردازد. نویسنده کتاب، این کتاب را منبعی برای راهنمایی مشاوران منابع انسانی در سازمان‌ها معرفی کرده و به بیان ضرورت و کاربردی بودن محتوای آن پرداخته است. سپس در چهارده فصل، به بیان قوانین کار گوگل مبادرت کرده که به رهبری سرمایه‌های انسانی در شرکت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات کمک شایان توجهی می‌کند.

 در فصل اول کتاب، به اهمیت اینکه افراد سازمان خود را موسس و مالک سازمان بدانند و نه فقط یک کارمند، اشاره شده است. در این صورت افراد نسبت به سازمان احساس تعلق می‌کنند و هر کاری که برای سازمان لازم است، انجام می‌دهند.
در فصل دوم به نقش و اهمیت فرهنگ در سازمان‌ها اشاره دارد. تأکید بر این است که فرهنگ سازمان می‌تواند سازمان را راهبری کند و استراتژی‌های سازمان را تحت تأثیر خود قرار دهد.
فصل سوم کتاب، به تشریح اهمیت استخدام و اینکه شرکت گوگل وقت و زمان زیادی برای استخدام نیروهای جدید صرف می‌کند، پرداخته است.
در فصل چهارم، به تلاش شرکت گوگل در جذب بهترین افراد در جهان اشاره دارد چون استخدام اهمیت خاصی در شرکت گوگل دارد و گوگل همیشه به دنبال سرآمدان در حوزه کسب و کار و فناوری خود بوده است. برای شناسایی و جذب بهترین‌ها نیز در پهنه جهانی و با وقت و زمان بسیار، این امر را به انجام می‌رساند.
 در فصل پنجم، تأکید نویسنده بر این است که روند استخدام یک روند به دور از اشتباه نیست و ذهنیت‌های استخدام‌کننده‌ها بر نتایج استخدام تأثیر می‌گذارد و این‌که استخدام و انتخاب باید یک انتخاب واقعی، مستدل و منطقی باشد. از جمله تأکیدات این فصل، استخدام افرادی است که تجربه کار با شرکت گوگل را داشته‌اند یا در درون گوگل فعالیت می‌کنند (جذب درون‌سازمانی).
فصل ششم به بحث درباره توانمندسازی کارکنان پرداخته است و تأکید آن بر توزیع قدرت مدیران و امکان مشارکت افراد در تصمیم‌گیری آنان می‌باشد. علاوه بر آن، در این فصل به تصمیم‌گیری براساس داده‌ها و نه بر اساس انتخاب‌های مدیر تأکید شده است.
در فصل هفتم، به نقد درباره نظام مدیریت عملکرد پرداخته شده است؛ اینکه چگونه افراد می‌توانند مدیریت عملکرد را مدیریت کنند. از اینرو در این فصل، بیشتر بر بهبود عملکرد از طریق توسعه فردی به جای  رتبه بندی و پاداش، اشاره شده است. علاوه بر آن بر هدف‌گذاری دقیق و گرفتن بازخوردها در فرایند مدیریت عملکرد تأکید شده است.
در فصل هشتم، نویسنده بر این نکته تأکید دارد که بهترین و بدترین افراد در یک سازمان نقش الگو را پیدا می‌کنند و بهترین فرصت‌ها را برای توسعه کارکنان فراهم‌ می‌کنند.
در فصل نهم، بر این نکته تأکید شده است که به افراد موفق در سازمان باید اجازه تدریس داده شود. به عبارت دیگر، بهترین مدرسان، بهترین کارکنان هستند که می‌توانند بهترین شیوه کار در سازمان  را به سایرین بیازموزند.
در فصل دهم، بر تنوع در پرداخت‌ها، تأکید شده است تا افراد به تناسب عملکرد خود، دریافتی داشته باشند. همچنین بر توجه و محبت افراد سازمان به یکدیگر و پاسخ متفکرانه و حمایتی به شکست‌ها به عنوان عوامل یکپارچگی سازمان اشاره شده است.
در فصل یازده، تاکید شده است که بسیاری از اقدامات خوب زندگی تقریباً رایگان هستند و سازمان می‌تواند با کمترین هزینه‌ زندگی را برای کارمندان خود آسان‌تر کند. در این فصل، به تشویق نوآوری، بله گفتن به کارکنان و نیازهای آنان و هم‌چنین همراهی کارکنان در زمان‌های سختی و بحران‌های زندگی آن‌ها اشاره شده است.
در فصل دوازدهم، به ترغیب افراد در جهت سلامتی، شادی و ثروت تأکید شده است این‌که باید در رسیدن به زندگی بهتر، لازم است افراد ترغیب شوند و هیچ‌گونه تحمیل در این زمینه جایز نیست.
در فصل سیزدهم، به بیان مسائل و مشکلاتی که در مسیر موفقیت‌ها پیش‌ می‌آید مطالبی با تمرکز بر تجربه شرکت گوگل ارائه شده است. برای رویارویی با این مسائل، توصیه شده است که افراد بپذیرند اشتباه کرده‌اند و در مورد آن شفاف صحبت کنند؛ از هر جهت مشاوره بگیرند؛ آنچه خراب کرده‌اند را درست کنند، نتیجه اخلاقی آن اشتباه را بیابند و آن را به دیگران بیاموزند.
در فصل چهاردهم، به ده گام که رهبران سرمایه‌های انسانی در سازمان‌ها می‌توانند انجام دهند اشاره شده است، از جمله این گام‌ها، می‌توان به معنادهی به کار، اعتماد به افراد، انتخاب افراد بهتر از خود، صرفه‌جویی و بخشندگی و دلگرمی دادن اشاره شده است.
در سخن پایانی، نویسنده توصیه‌هایی به کارشناسان و متولیان منابع انسانی از جمله: تلاش برای سعادت، استفاده از اطلاعات برای پیش‌بینی و شکل‌دهی به آینده و ارتقاء مستمر ارائه کرده است.
 در انتهای کتاب، خلاصه فصول، صد عبارت طلایی در رهبری سرمایه‌های انسانی و لغت نامه گوگلی آورده شده است. خواندن این کتاب به مدیران، کارشناسان و متولیان سرمایه‌های انسانی در سازمان‌ها قویاً توصیه می‌شود.
  این کتاب 386صفحه ای در شمارگان1000 نسخه و با قیمت 25000 تومان به بازار نشر ارائه شده است.
 علاقه مندان برای تهیه این اثر می توانند به فروشگاه سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی به آدرس تهران - خيابان انقلاب - بين فلسطين و چهار راه وليعصر- فروشگاه و نمايشگاه دائمي كتاب جهاد دانشگاهي مراجعه نموده و یا با شماره تلفن : 02166487625 حاصل نمایند.