«مصرف» در نظر اول صرفاً مقوله اي در ارتباط مستقيم با معشيت انسان پنداشته مي شود، اما تأمل بيشتر، رهنمون به اين نكته است كه زمينه هاي فرهنگي و اجتماعي نيز، در آن مؤثراند. عواملي كه «مصرف كردن» و ميزان مصرف و كيفيت آن در افراد را تغيير مي دهند، عوامل فرهنگي – اجتماعي هستند. از اين رو، تغيير و يا اصلاح الگوي مصرف، ارتباط وثيقي با «فرهنگ مصرف» و « نهاد ساختارهاي اجتماعي» دارد. تغيير نگرش افراد نسبت به شيوه رفع نيازهايشان منجر به تغيير «الگوي مصرف» آنها مي شود و بخشي از تغيير در نگرش افراد، در حوزه هايي مانند فرهنگ و اجتماع تحقق مي يابد.
كتاب حاضر با توجه به اهميت ابعاد فرهنگي و لزوم فرهنگ سازي به منظور بسط هر چه بيشتر موضوع اصلاح در الگوهاي مصرف تهيه شده است تا به بهتر سازي هر چه بيشتر موضوع و تعميق باورها و گرايش اقشار تحصيل كرده جامعه بپردازد.
اين كتاب در 3 بخش اقتصادي، فرهنگي – اجتماعي و قرآني تنظيم شده است. كه هر يك از بخش ها اصلاح الگوي مصرف را به ديدي تخصصي از همان حوزه مورد بررسي قرار داده و وجوه كاربردي آن را در جامعه مطرح مي كند.
در اين مجموعه سعي شده تا با بررسي كلي موضوع ياد شده در مباحث مختلف اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي همچنين اصلاح الگوي مصرف از ديدگاه قرآن وجود كاربردي موضوع مورد بررسي قرار گيرد.
كتاب «اصلاح الگوي مصرف» در 128 صفحه و به قيمت 2 هزار تومان در اختيار علاقه مندان قرار دارد.
پيشگفتار............................................................................................................. 6
فصل اول............................................................................................................... 9
مقدمه................................................................................................................. 11
تعريف الگوي مصرف و زمينه هاي مرتبط با آن............................................................... 13
ساخت فرهنگي مؤثر بر اصلاح الگوي مصرف................................................................ 18
الگوي مصرف و نهاد/ ساختارهاي اجتماعي................................................................. 27
1-1- آموزش و پرورش (تعليم و تربيت)........................................................................ 27
1-2- رسانه هاي همگاني (تلويزيون، روزنامه، مجلات، سينما و...................................... 28
روزنامه ها و مجلات................................................................................................ 28
تلويزيون............................................................................................................... 29
فضاي مجازي........................................................................................................ 29
1-3- اقشار اجتماعي.............................................................................................. 30
1-4- گروه هاي اجتماعي (خانواده، گروه هاي دوستي و نظاير آن).................................... 30
1-5- سازمان هاي رسمي و غير رسمي.................................................................... 31
2- نهاد/ساختارهاي اجاماعي مؤثر بر مصرف............................................................... 33
الگوي مصرف در كشورهاي غربي.............................................................................. 37
توليد اقتصادي به عنوان منبع هويتي......................................................................... 38
مصرف به عنوان منبع هويتي.................................................................................... 40
الگوي مصرف در ايران.............................................................................................. 42
مفهوم كلي مديريت فرهنگي – اجتماعي والگوي مصرف................................................ 47
نتيجه گيري: رهنمودي براي اصلاح نظريه فرهنگي........................................................ 50
راه كارهاي كاربردي................................................................................................ 53
نكته پاياني........................................................................................................... 54
منابع................................................................................................................... 56
فصل دوم.............................................................................................................. 57
مقدمه، پيشينه، ضرورت.......................................................................................... 59
معني و مفهوم بعضي از اصطلاحات........................................................................... 61
(اسراف از منظر معنوي).......................................................................................... 63
(اسراف از منظر مادي)............................................................................................ 66
اسراف در امور حرام، مباح و مستحب......................................................................... 66
انفاق................................................................................................................... 67
مرزبندي در كسب و مصرف مال حلال......................................................................... 69
تعادل................................................................................................................... 71
عاقبت اهالي اسراف و تبذير..................................................................................... 75
راه هاي مديريت بر اصلاح الگوي مصرف و مبارزه با اسراف............................................... 76
و اما نتيجه و پايان سخن......................................................................................... 78
منابع................................................................................................................... 80
فصل سوم............................................................................................................ 81
مقدمه................................................................................................................. 83
ضرورت اصلاح الگوي مصرف...................................................................................... 87
ضرورت اصلاح الگوي مصرف از ديدگاه اسلام................................................................. 87
ضرورت اصلاح الگوي مصرف از ديدگاه قانوني................................................................ 91
ضرورت اصلاح الگوي مصرف از ديدگاه شاخص ها و مقايسه هاي بين المللي..................... 91
ضرورت اصلاح الگوي مصرف از ديدگاه دستيابي به اهداف اساسي و كلان كشور................. 94
مفاهيم و تئوري هاي مرتبط با اصلاح الگوي مصرف........................................................ 95
تئوري هاي مصرف در سطح كلان (براي مطالعه)........................................................... 97
اصلاح الگوي مصرف و متغيرهاي كلان اقتصادي............................................................. 98
رابطه مصرف با تورم................................................................................................ 99
رابطه مصرف با رشد و توسعه اقتصادي....................................................................... 99
رابطه مصرف و اشتغال............................................................................................. 101
نقش اصلاح الگوي مصرف در رفع فقر و نابرابري............................................................. 101
الزامات اصلاح الگوي مصرف...................................................................................... 102
فرهنگ سازي....................................................................................................... 102
قانون گذاري و نظارت.............................................................................................. 103
ارتقاء سطح فناوري و ايجاد فضاي رقابتي.................................................................... 103
اصلاح نظام توزيع كالا و خدمات................................................................................. 104
كاهش دخالت دولت............................................................................................... 104
موانع و چالش هاي اصلاح الگوي مصرف...................................................................... 104
اصلاح الگوي مصرف و نقش خانوار............................................................................. 106
اصلاح الگوي مصرف و نقش بنگاه............................................................................... 110
اصلاح الگوي مصرف و نقش دولت.............................................................................. 112
دولت به عنوان يك مصرف كننده................................................................................. 112
دولت به عنوان متولي اصلاح الگو.............................................................................. 112
طرح تحول اقتصادي و اصلاح الگوي مصرف.................................................................... 113
مديريت اصلاح الگوي مصرف...................................................................................... 116
راه كارهاي عملياتي اصلاح الگوي مصرف.................................................................... 119
اصلاح الگوي مصرف در سطح توليد كالا....................................................................... 119
اصلاح الگوي مصرف در سطح مصرف كالا..................................................................... 119
اصلاح و واقعي نمودن قيمتها.................................................................................... 120
راهبردهاي زمينه ساز جهت اصلاح الگوي مصرف.......................................................... 120
راه كارهاي بخش انرژي، الگويي براي ساير بخش ها..................................................... 121
بازيافت، راه كاري براي جبران ضايعات......................................................................... 123
راه كارهاي موردي اصلاح الگوي مصرف....................................................................... 124
منابع................................................................................................................... 125
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم انسانی |
روانشناسی
|