چشم انداز در میان اصلی ترین و پرکاربردترین مفاهیمی است که مکررا در علوم مختلف مورد استفاده قرار گرفته اســت و برای همین از هزار ســال گذشته تاریخ سیاسی و فکری اروپا تاکنون مبهم و مجهول باقی مانده است .نه تنها در میان متخصصان ،بلکه در گفتمان عمومی و سیاسی نیز ،مفهوم چشم انداز انعطا ف پذیری را در کاربرد مفهومی آن نشان می دهد .پرسیدن اینکه چه چیزی می تواند به عنوان چشم انداز طبقه بندی شــده و چه زمانی و توسط چه کســی می تواند چنین طبقه بندی انجام پذیرد؛ ما را وارد یک فرایند بحث با جنبه های مختلف فرهنگی و اجتماعی می کند .چارچوب این سوالات دیدگاه ساختارگرایانه به چشــم انداز است که زمینه ی نظری این کتاب را تشکیل م یدهد .اصل اساسی ساختارگرایی اجتماعی این است که شناخت جهانی که در آن زندگی می کنیم تنها از طریق تعامل با کسانی که زندگی می کنیم حاصل می شود .بنابراین ،غیرممکن است که جهان را “هما نطور که هست” بشناسیم و ما فقط به صورت از پیش فرض تفسیر شده م یتوانیم به آن دسترسی پیدا کنیم .البته این موضوع برای انکار وجود اشیای فیزیکی و معنای آ نها برای جامعه نیست .ساختارگرایی اجتماعی ،بیشتر به چگونگی پیدایش این معانی و چگونگی ارتباط آ نها مربوط می شود .تحقیقات ساختارگرایان اجتماعی چشم انداز ،اشیای فیزیکی مانند درختان ،خانهها و مزارع را به عنوان نمادهایی از تجســم مــادی از ایده های اجتماعی ،روابط ،عاد تها، سبک های زندگی و ...می دانند که در آ نها اجتماع با تجسم فیزیکی خود توسط یک فرآیند تفسیر ذهنی می شود .علاقه ی اصلی تحقیقات چشم انداز ساختارگرایانه ی اجتماعی ،هستی شناسی (چگونگی وجود همه چیز) نیســت ،بلکه استفاده از زبان و چگونگی بیان ریشه های روانشناختی و ایدئولوژیکی آن است.
فصل :1مقدمه
فصل :2مبانی نظری .
فصل :3پیدایش چشم انداز اجتماعی و مظاهر فیزیکی آن
فصل :4پیدایش اجتماعی تعریف چشم انداز
فصل :5مطالعه ی موردی
فصل :6نتیجه گیری
دسته بندی موضوعی | موضوع فرعی |
علوم پایه |
زمين شناسي
جغرافیا |