رقابت پذیری جهانی، کارایی بازار کالا و کامیابی اقتصادی -
نویسنده:
نغمه هنرور، همایون رنجبر، سارا قبادی
مترجم:
-
سال نشر:
1402
صفحه:
103
نوبت چاپ:
1

امروزه رقابت در عرصه تولید و تجارت جهان به واسطه کمرنگ شدن مرزهای اقتصادی ابعاد دیگری یافته و کوشش در جهت بهبود و ارتقای کارایی و بهره‌وری پایه اصلی این رقابت را تشکیل می‌دهد. به بیان دیگر بهبود کارایی و بهره وری مستلزم به فعل درآوردن توان بالقوه است. ارتقای کارایی و بهره‌وری سبب پیشرفت و توسعه‌یافتگی می‌شود و اکثر کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه به منظور اشاعه نگرش به مقوله کارایی و تعمیم به‌کارگیری اصول و روش‌های آن، سرمایه‌گذاری زیادی انجام داده‌اند. بررسی عملکرد کشورهایی که در چند دهه اخیر رشد اقتصادی قابل توجهی داشته‌اند، حاکی از آن است که اکثر این کشورها رشد را از طریق افزایش کارایی به دست آورده‌اند. با توجه به اهمیت این موضوع، افزايش کارایی و بهره وري بر پديده هاي اصلي اقتصادي، اجتماعي و سياسي جوامع مانند کاهش سطح تورم، افزايش سطح رفاه عمومي، افزايش سطح اشتغال و افزايش توان رقابت اقتصادي تأثير دارد. به طور کلی می توان گفت از اهداف اصلی هر کشوری داشتن رشد اقتصادی بالا و رسیدن به سطوح توسعه یافتگی است که از ضرورت های دسترسی به این اهداف، استفاده بهینه از منابع موجود در کشور و راهکار آن بهبود و ارتقای کارایی و بهره وری است. بنابراین تحلیل اثرات بلند مدت کارایی بازار کالا که مولفه بسیار مهم شاخص رقابت پذیری جهانی است بر کامیابی اقتصادی با تاکید بر متغیرهای موثر بر این کارایی، از جایگاه ویژه ای برخوردار است. لذا این کتاب با عنوان رقابت پذیری جهانی، کارایی بازار کالا و کامیابی اقتصادی برای اولین بار است که توجه ویژه ای به این موضوع معطوف می دارد.

 

فصل اول: کلیات

فصل دوم: تحلیل نظری شاخص رقابت پذیری جهانی، کارایی بازار کالا و کامیابی اقتصادی

فصل سوم: تصریح الگوی اقتصادسنجی تاثی کارایی بازار کالا بر کامیابی اقتصادی

فصل چهارم:تحلیل اقتصادسنجی اثرات بلندمدت کارایی بازار کالا بر کامیابی اقتصادی

نتیجه گیری

دسته بندی موضوعی موضوع فرعی
علوم انسانی اقتصاد
اقتصاد

تمامی حقوق این سایت برای سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 Iranian Students Booking Agency. All rights reserved